AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #1 Skrevet 9. oktober 2019 Ei i slekta mi har fått psykolog på DPS. Jeg er i nær slekt med henne og vet det meste hun sliter med, som er sosial angst og overspising (vet de fleste kommer til å si ja men du vet jo ikke alt, det kan være mer bak det osv. Men hun forteller selv alt om det og er ganske åpen). Søsteren min sliter med bulimi, selvmordstanker, selvskading, depresjon og ptsd og er for første gang i behandling. Hun har fått tildelt psyk. sykepleier. Som helsearbeider selv kjenner jeg at dette er litt rar prioritering.. Vet at de samarbeider tverrfaglig, jeg bare lurer på hva de legger til grunn for valg av behandler? Ja jeg er fullt klar over at psyk. sykepleiere kan være flinke og det er absolutt ingenting vondt ment, men det er jo snakk om et ganske komplekst sykdomsbilde. Er veldig glad hun er i behandling hvert fall. Takk for alle svar Anonymkode: 4eb2c...e68
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #2 Skrevet 9. oktober 2019 TILFELDIGHETENE! Husker en psykolog sa en gang at det er helt tilfeldig hvem som får hjelp og hvem de får som behandler. Det handler rett og slett om hvem som har ledig kapasitet der og da. Anonymkode: 198e5...192 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #3 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har kompleks ptsd og angst, med påfølgende tvang, depressive symptomer, tilknytningsvansker og bl.a virkelighetsbrist. Går også til psyk spl, og han er helt fantastisk. Kom dit etter et selvmordsforsøk, skadet meg også. Likevel tok han meg i mot og møtte meg der jeg var i livet. Kjemi er viktigere enn yrkestittel. Det viktigste er å føle seg forstått av den man snakker med. Anonymkode: 6ae3c...cae 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #4 Skrevet 9. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ei i slekta mi har fått psykolog på DPS. Jeg er i nær slekt med henne og vet det meste hun sliter med, som er sosial angst og overspising (vet de fleste kommer til å si ja men du vet jo ikke alt, det kan være mer bak det osv. Men hun forteller selv alt om det og er ganske åpen). Søsteren min sliter med bulimi, selvmordstanker, selvskading, depresjon og ptsd og er for første gang i behandling. Hun har fått tildelt psyk. sykepleier. Som helsearbeider selv kjenner jeg at dette er litt rar prioritering.. Vet at de samarbeider tverrfaglig, jeg bare lurer på hva de legger til grunn for valg av behandler? Ja jeg er fullt klar over at psyk. sykepleiere kan være flinke og det er absolutt ingenting vondt ment, men det er jo snakk om et ganske komplekst sykdomsbilde. Er veldig glad hun er i behandling hvert fall. Takk for alle svar Anonymkode: 4eb2c...e68 Jeg har kompleks ptsd med dissosiering ,alvorlig anoreksi,ekstrem ocd osv osv og den beste terapeuten jeg har hatt var sosionom,og den verste som var vikar for henne under en fødselspermisjon var psykolog,så tittel er faktisk ikke det viktigst. Og det burde vel strengt talt en helsefagarbeider forståkr Anonymkode: 5eff6...4ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ei i slekta mi har fått psykolog på DPS. Jeg er i nær slekt med henne og vet det meste hun sliter med, som er sosial angst og overspising (vet de fleste kommer til å si ja men du vet jo ikke alt, det kan være mer bak det osv. Men hun forteller selv alt om det og er ganske åpen). Søsteren min sliter med bulimi, selvmordstanker, selvskading, depresjon og ptsd og er for første gang i behandling. Hun har fått tildelt psyk. sykepleier. Som helsearbeider selv kjenner jeg at dette er litt rar prioritering.. Vet at de samarbeider tverrfaglig, jeg bare lurer på hva de legger til grunn for valg av behandler? Ja jeg er fullt klar over at psyk. sykepleiere kan være flinke og det er absolutt ingenting vondt ment, men det er jo snakk om et ganske komplekst sykdomsbilde. Er veldig glad hun er i behandling hvert fall. Takk for alle svar Anonymkode: 4eb2c...e68 Aldri vært i psykiatrisk behandling men likevel påsatt merkelappen ptsd? Noe du ikke forteller her tenker jeg. Anonymkode: 56694...672 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har sterke depresjoner, suicidalitet, emosjonelt ustabil og avhengig personlighetsforstyrrelse, Asperger syndrom og rusavhengighet, spiseforstyrrelse, traumer..Mye greier da. Jeg har hatt psykologer, psykiatere og også en psykiatrisk sykepleier. Har variert hvor bra det har fungert. Det tillegger jeg ikke bare utdannelse, men kjemi og personlighet. Anonymkode: 81978...4ca
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg vil si at både hvordan vedkommende er som person (personlighet, personlige egenskaper, evne til å få pasienter til å snakke om ting, føle seg trygg og verdsatt etc) og kjemi er så mye viktigere enn det faglige. Det er ikke slik at den som er flinkest faglig sett, er den beste behandleren. Det krever jo ganske viktig faglig kompetanse for å jobbe med psykisk syke, men det er ikke slik at psykiatere er mye bedre enn sosionomer sånn egentlig. Faglig kompetanse er en selvfølge føler jeg, og det er krav der som må dekkes for at de skal kunne behandle psykisk syke folk. Men som sagt, alt det andre er så mye viktigere. Opp mot 80% Anonymkode: fac0c...28f 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg er litt uenig med resten. Har hatt mange behandlere og psykolog er definitivt best når det gjelder å virkelig jobbe med problemene. Psykiatere har også vært veldig bra. Har i kortere perioder hatt sosionom, vernepleier og sykepleier, og selv om de var flinke og vi hadde god kjemi, ble det ikke behandling på samme måte. Anonymkode: 5a90a...40c 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 Den som har møtt meg på best måte er psykologspesialister... Anonymkode: b40b1...151
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #10 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg tenker du får god hjelp TS. Du trenger ikke å være nervøs for at de ikke hjelper deg med problemene du har selv om de ikke er psykiater etc. Har vært hos DPS selv så jeg vet. Om du hadde fått tildelt psykiater hadde det ikke nødvendigvis medført suksess noe mer enn nå som du har fått psykiatrisk sykepleier. Lykke til. Anonymkode: ba4ce...fd9
duplexx Skrevet 9. oktober 2019 #11 Skrevet 9. oktober 2019 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt uenig med resten. Har hatt mange behandlere og psykolog er definitivt best når det gjelder å virkelig jobbe med problemene. Psykiatere har også vært veldig bra. Har i kortere perioder hatt sosionom, vernepleier og sykepleier, og selv om de var flinke og vi hadde god kjemi, ble det ikke behandling på samme måte. Anonymkode: 5a90a...40c Dette er nesten direkte feil. Fordi det som er skadet i en relasjon må heales i en relasjon. Kognitiv terapi hjelper ikke for alle. Det å bli sett og møtt er ofte den største terapien. Opplevelsen av trygghet. Så kan alle de «flinke» med sine hundre teknikker komme etterpå. Endret 9. oktober 2019 av duplexx
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå