Gå til innhold

Hvordan slanke hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en beagle som snart er 12 år. Han begynner å bli litt rund, men han er alltid sulten. Altså hunden er et matvrak. Hvis han ikke får mat når han vil så begynner han å kvine, og han følger alle inn på kjøkkenet hvis vi reiser oss fra sofaen. Vi prøver å holde oss til anbefalt mengde mat, men han er ikke fornøyd.

Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: 2be78...2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med en dyrlege om slankefor. 

Mer aktivitet! 

Anonymkode: fceae...280

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med en dyrlege om slankefor. 

Mer aktivitet! 

Vi går tur hver dag, men det går litt sakte fordi han lukter på ting.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi går tur hver dag, men det går litt sakte fordi han lukter på ting.

Dere må aktivisere han, finne på noe gøy så han beveger seg mer. Om det så er å kaste ball eller noe. 

Skrevet

Seniorfor, slankefor og kalorifattige godbiter. Snakk med veterinæren for å få råd. Det er tross alt en godt voksen hund, så man bør muligens ta litt ekstra hensyn til alderen. 

• Liker 1
Skrevet

Snakk med veterinær om dette, ikke slank dyr uten å ha laget en plan hos veterinær og følg opp med hyppig kontrollveiing

Anonymkode: b5055...7ae

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med veterinær om dette, ikke slank dyr uten å ha laget en plan hos veterinær og følg opp med hyppig kontrollveiing

Vi drive ikke noe strengt regime. Vi har bare prøvd å gi han anbefalt mengde mat, men det ender ofte opp med at han får litt mer. Det er ganske kjipt når han står med matskålen og piper, eller når han prøver å følge meg ut på kjøkkenet. Jeg har ikke hjerte til å "sulte" han. Det er mulig det er derfor han er litt tykk nå. :sukk:

Skrevet
49 minutter siden, Ullvott skrev:

Seniorfor, slankefor og kalorifattige godbiter. Snakk med veterinæren for å få råd. Det er tross alt en godt voksen hund, så man bør muligens ta litt ekstra hensyn til alderen. 

Ja, jeg har jo lurt på om jeg skal bare la bikkja være feit. Han er jo gammel. Kan ikke gamle hunder få være litt rund? Men jeg ønsker at han skal være frisk også, så litt vanskelig å vite. Hos veterinæren har de en plakat som forklarer hvordan overvekt på dyr er i forhold til mennesker. 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må aktivisere han, finne på noe gøy så han beveger seg mer. Om det så er å kaste ball eller noe. 

Han har ikke vært interessert i lek siden han var valp. Han leker ikke med ball eller pinne. Han liker best å snuse rundt. Vi går jo turer, men lurer kan ta ganske lang tid uten at vi nødvendigvis går så langt, fordi han skal jo lukte og tisse på alt. 

Skrevet

Min hund er også matvrak, så kjenner til problemet. Veterinæren ba meg kjøpe slankefôr av god kvalitet, i tillegg til å gi han kalorifattig «snacks», som som gulrot og brokkoli, for å fylle opp magen og gi han noe å knaske på hvis han maser utenom måltidene.

Anonymkode: a01c8...177

• Liker 1
Skrevet

Gi rått kjøtt, frukt og grønnsaker, det blir de mette av og maser ikke.

Anonymkode: a98e9...dc0

Skrevet

Fyll på med raspet gulrot. Det er mettende fordi det inneholder en del fiber, men inneholder lite kalorier.

Skrevet

Beagle er jo en jakthund, og han liker jo å lukte overalt når han er ute. Vurdert sportrening? Kan jo hende han får sansen for det, man vet jo aldri. 

Anonymkode: 0fadc...56f

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jo lurt på om jeg skal bare la bikkja være feit. Han er jo gammel. Kan ikke gamle hunder få være litt rund? Men jeg ønsker at han skal være frisk også, så litt vanskelig å vite. Hos veterinæren har de en plakat som forklarer hvordan overvekt på dyr er i forhold til mennesker. 

Jeg skal innrømme at jeg har fått samme tankegang hos min gamle hund. Jeg har alltid vært av oppfatningen av at gamle hunder skal holdes slanke pga ledd, men nå står jeg her med en gammel hund som kan kaste opp magesyre i løpet av dagen fordi hun er sulten og ikke kan få noe særlig mer mat fordi da legger hun på seg.

Så jeg har innført et tredje måltid på dagen, bare 100 gram våtfôr, men det hjelper. Driter i om hun går opp 2-3 kg. Hun har så få år igjen, hun fortjener det.

Anonymkode: 087c0...911

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi drive ikke noe strengt regime. Vi har bare prøvd å gi han anbefalt mengde mat, men det ender ofte opp med at han får litt mer. Det er ganske kjipt når han står med matskålen og piper, eller når han prøver å følge meg ut på kjøkkenet. Jeg har ikke hjerte til å "sulte" han. Det er mulig det er derfor han er litt tykk nå. :sukk:

Kan du ingenting om hunders adferd? Han fortsetter med dette fordi det får resultater. Om dere er konsekvente på å ALDRI gi ham noe ekstra mat, så slutter ham.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fedme gir hos dyr, som hos mennesker, fedmerelaterte problemer. Vil du at hunden din skal ha unødvendige smerter? Vil du at den skal leve kortere? Ditt dyr sin helse er ditt ansvar!

Skrevet

Selvfølgelig piper hunden etter mer mat når han skjønner at det lønner seg, den gangen dere klarer å ignorere det vil hverdagen bli bedre for dere. Gi evt gulrot. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

18 hours ago, AnonymBruker said:

Poenget med å slanke i samråd med veterinær er at man først og fremst må utelukke bakenforliggende sykdom. Eldre hunder utvikler gjerne sykdommer som de godt kan leve med i mange år, hvis de får rett behandling og fôring. 

Ikke "bare la hunden være litt tykk" - overvekt sliter enormt på ledd og det er ikke rettferdig ovenfor en eldre hund  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...