AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Har du prøvd dette ? Jeg ønsker hjelp til å endre noe vedvarende negativt tankemønster som jeg antar har oppstår som en slags forsvarsmekanisme etter mye belastende situasjoner - men dette preger hverdagen min negativt så nå må jeg ut av dette mønsteret - noen har nevnt kognitiv terapi... hjelper det i slike situasjoner ? Fungerte det for deg? Anonymkode: d1f93...47e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Det fungerte ikke for meg, men det var fordi det ble brukt da jeg hadde en rimelig tung depresjon og var langt nede, og at jeg ikke hadde troen på det (jeg var så langt under negativ som mam kan få et menneske). Er du positiv til den behandlingsformen har jeg tro på at det fungerer. Jeg vet flere det har fungert for, både i samarbeid med psykolog og ved hjelp av bøker/nett. Anonymkode: 12a7d...582 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Hva er det egentlig? Forskjell fra vanlig terapi? Anonymkode: 149f6...d32
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 Jeg synes det fungerte bra 👍 handler om å bryte mønster. Depresjon og angst f.eks kan på en måte være en selvoppfyllende profeti. Hvis man hele tiden mater på tanken om at man ikke er bra nok, smart nok, pen nok osv så blir det tilslutt en nedgående spiral. Da må man være knalltøff å få stoppet den tankerekka tidlig, og bytte kurs. Eks. Jeg er ikke bra nok-alt jeg gjør blir feil-ingen liker meg-jeg er mindre verdt enn andre og til slutt : hvorfor lever jeg ? Anonymkode: 9e9a9...387
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #5 Skrevet 9. oktober 2019 Fungerte dårlig for meg. Anonymkode: ecbea...759
kahaki Skrevet 9. oktober 2019 #6 Skrevet 9. oktober 2019 Det fungerer bedre nå når depresjonen har «lagt seg». Jeg er ikke så langt nede som på mitt sykeste, og da håndterer jeg angsten med kognitiv terapi.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #7 Skrevet 9. oktober 2019 Samme som flere har skrevet tidligere. Det fungerte ikke hos meg når jeg var langt nede. Men nå er jeg bedre og merker at det fungerer. Hjernen min er så vant til å gå i de samme sporene, og jeg merker at det krever utrolig mye av meg. Men det er så verd det. Jeg begynner gradvis å «ta meg selv» når jeg merker at jeg følger de gamle tankemønstrene. Anonymkode: 3da0c...92a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #8 Skrevet 9. oktober 2019 Det er den eneste terapiformen som har hjulpet meg. Veldig effektivt mot angst, og hjelper meg også i perioder med depresjon. Vanlig samtaleterapi har jeg bare følt meg verre av. Anonymkode: 5906d...45d 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #9 Skrevet 9. oktober 2019 Prøv metakognitiv terapi, det er en behandling som hjelper deg med å endre tankeprosesser. Jeg har prøvd både kognitiv og metakognitiv terapi, og likte metakognitiv mye bedre. I kognitiv terapi må man endre tanke for tanke, i metakognitiv terapi endrer man måten man tenker på, om det gir mening. Jeg grublet mye negativt før, og bekymret meg, men nå klarer jeg å stoppe når jeg merker at det blir for mye. Anonymkode: 876a9...f4e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå