Gå til innhold

Kaster du mye klær?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke i søpla selvfølgelig, men i container?

Blir klær fort bytta ut hos deg?

Anonymkode: 6cce5...12e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gitt bort enorme mengder med klær til Fretex, ja, men klærne blir ikke raskt byttet ut. Det er gjerne klær som har ligget i noen år og ikke blir brukt. I mange ulike størrelser. Og det har sin helt naturlige forklaring: jeg har gått ned over 80 kg i en tidsperiode på over fem år, fra en størrelse 54-56 til en størrelse 44-ish, og det gjør at klærne rett og slett har blitt altfor store.

Jeg har nok gitt vekk bortimot 20 svarte søplesekker med klær til nå, siden jeg har hatt klær i alle mulige størrelser. En del klær er også klær jeg hadde spart meg opp, som jeg ville bruke igjen når jeg gikk ned i vekt, men så gikk jeg såpass mye ned at de ble for store de også. ;) Jeg har sluttet å handle klær utenom ferier, så nå begynner jeg endelig å få en passe mengde klær (men jeg har fremdeles mye klær altså, bare for å ha sagt det).

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tar en opprensking i klesskapet årlig, og kvitter meg med mye ved å donere til Fretex og ha byttekvelder med venninner. 

Anonymkode: e6a7e...e99

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg bruker klærne mine lenge og til de er ødelagte eller ikke passer mer. 

Anonymkode: a7966...182

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg bruker klærne mine lenge og til de er ødelagte eller ikke passer mer. 

Anonymkode: a7966...182

Samme her. Hele familien hiver 4-5 bæreposer i året til Fretex, og det meste av det er utslitt. Barnas klær som ikke er utslitt gis bort eller spares til søsken. Selv kaster jeg nok ikke klær hvert år.

Anonymkode: 5d70b...3a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker klærne for lenge, som mann, enn det kjæresten liker. Har fortsatt for meg strøkne joggedresser som er tyve år gamle som kona ønsker at jeg kaster, men de har minst ti år igjen. Ikke engang tynne i stoffet.  

Anonymkode: 2518d...141

Skrevet
På 8.10.2019 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Ikke i søpla selvfølgelig, men i container?

Blir klær fort bytta ut hos deg?

Anonymkode: 6cce5...12e

Gir bort eller selger billig på finn. Nok av dem som sliter.

Anonymkode: cd7cb...078

Skrevet

Nei, jeg bruker opp klærne mine jeg. «Restene» kaster jeg i uff kontainer. Eller, det hender jo at noe, som ikke brukes lenger, for stort for smått osv går til uff. Barneklær gies vanligvis videre siden jeg har venner og familie med litt yngre barn enn jeg har. Men mye blir oppbrukt av det og. 

Anonymkode: f1a73...c0e

Skrevet

Handler nok for mye nytt i perioder, så innimellom er det større utbytting. Stort sett bare undertøy, sokker og noen ihelslitte bukser som blir kastet når det er nødvendig. Resten selger eller gir jeg bort.

Skrevet

Leverer inn til Fretex/Uff når klær ikke passer lengre. Er ikke noe vits i å ta vare på en bukse i størrelse 42 når jeg er en 34.

Klær med flekker som ikke går vekk, hullete gensere og t-skjorter og utslitte bukser tar jeg vare på og bruker når jeg maler og gjør andre ting som uansett kommer til å skitne til klærne skikkelig.

Kjøper klær når jeg trenger noe, gjerne brukt.

Skrevet

Kaster minimalt med klær, kun det som ikke kan gis bort, repareres eller gjenbrukes til andre ting. Bytter ikke ut klær ofte, har plagg som er flere år gamle og fortsatt i god stand.

Skrevet

Kaster klær vår og høst. Det er da jeg fornyer garderoben.

Anonymkode: c6421...e5c

Skrevet

Bruker gjerne samme plagg i mange år, syr på lapper hvis stoff blir tynt. Ellers gir jeg endel jeg ikke har brukt eller ikke klarer å bruke til Fretex. 

Skrevet

Kaster sjeldent klær, hvis de har fått flekker ikke som går bort så kaster jeg. 

Er klærne for små legges de i skapet til jeg har gått ned i vekt slik de passer. Så har forskjellige størrelser i skapet uten å kaste dem. 

Anonymkode: 03a68...a4c

Skrevet

Hiver kun klær som ødelagt eller blitt stygge. Kvitter meg med klær jeg ikke bruker mer. Gir til venninner eller hiver i sånn container. Deilig å ha en ordentlig opprens i klesskapet 👍

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaster ikke mye. Det jeg kaster er først og fremst plagg som er slitte og/eller hullete. 

Unntaket fra dette er feilkjøp på loppemarked. Muligheten til prøve klærne på loppemarkeder er ofte dårlig, så det kan bli noen feilkjøp. Da er det greit å gi det som ikke passer til Fretex ellet et nytt loppemarked. 

Ryddeeksperter vil sikkert si at jeg har for mye klær og at jeg burde kvitte meg med noe. Skapet mitt er temmelig fullt, men jeg har god oversikt over hva jeg har, og bruker det meste. 

De siste årene har jeg blitt mer restriktiv med hva jeg kaster. Alt for mange ganger har jeg angret etterpå at jeg har kvittet meg med plagg. Derfor kaster seg helst bare plagg som er uslitte og ødelagte. 

Skrevet

Kaster mye klær da jeg har gått drastisk ned i vekt

Anonymkode: e6f59...9ae

Skrevet

Nesten aldri! Kaster bare det med hull. Resten gir jeg bort.

Skrevet

Nei, kun truser, sokker og kanskje et håndkle i ny og ne.  Alt annet gis til Fretex, både hullete og hele klær.

Skrevet

Ja, eller gir til Fretex. Har stor opprydding nå. Klær som ikke er blitt brukt på 18 mnd (To sesonger) gis bort. 

Anonymkode: 7d3a1...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...