Gjest Tja Skrevet 22. mai 2005 #21 Skrevet 22. mai 2005 For å svare på det som egentlig var spørsmålet. Jeg tror ikke at dagligvarebransjen har holdt oss for narr akkurat. Jeg tror heller at det er et så sykelig fokus på billig mat i Norge at det tvinger frem alternativer. Alternativer som må kutte der det er mulig, på reklamebudsjettene, kvalitet og variasjon. Selv om mat i Norge er billig sett i forhold til inntekten! Et paradoks det der, at vi som er så rike er så opptatt av pris. Det tvinger frem en veldig uniform matkultur i Norge, en kultur som er veldg forskjellig fra det du finner nedover i Europa. Ta Frankrike for eksempel, for noen fantastiske kjøtt, ost - og fiskedisker du finner der! Og et utrolig utvalg i grønnsaker og frukt. Maten er ikke så utrolig mye billigere enn i Norge lenger, med unntak av grønnsaker. Men den vanlige franskmann tjener vel en 12-13 000 i mnd. Derimot er de kvalitetsbevisste og betaler med for god mat! Slik som det er i Norge nå, er det nesten ikke akseptert i mange miljøer å bruke penger på god mat, bortsett fra i helgene og til fest. Dersom du handler i spesialbutikker blir du nesten sett på som litt snobbete. Jeg har faktisk selv fått høre at jeg aldri har brydd meg noe særlig om å spare penger på mat. Og mine foreldre har en god pensjon og masse penger på bok, men likevel kjører det fra butikk til butikk og handler, men tilbudsavisen i hånden. Det eneste er frukt og grønt, det er ofte et sorgens kapittel, dyrt og dårlig kvalitet. Halvmugne og råtne grønnsaker i disken. :-? Det er vel her vi egentlig burde gjøre et opprør på pris! Mat er billig i Norge! De aller fleste har råd til å kjøpe gode råvarer. Er vel akkurat som bensinen, alle klager over at bensinen er blitt så dyr, men sannheten er jo at dersom du justerer for inflasjon, koster den det samme som på midten av 70-tallet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå