Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en sønn på 5,5 mnd som har begynt med fast føde. Har ikke fått noe innføring av helsesøster rundt dette, og derfor føler jeg meg veldig usikker på mengde, hyppighet osv. 

Når og hva spiser ditt barn på denne alderen? Redd for at min sønn får for mange måltid? Er jo veldig kort tid mellom grøt og MME på kvelden, men han gir ikke signal om at han er mett? Gaper opp, griper etter flasken etc. Hvilke signal gir ditt barn?

Her er idag som eksempel:

Kl. 07: Står opp. Ammes.

Kl. 08.15: Full porsjon med grøt. Ammes etterpå, men tar kun et par tak. Ammer han fordi jeg er redd han er tørst da han ikke vil drikke vann (Usikker på om dette er riktig)

Sover 09 - 10

Kl. 11.30: Ammes

Sover 12 - 14

Kl. 14.30 Forsøkt med gulerotmos, men likte ikke dette. Fikk fruktmos istedenfor. Ammes etterpå.

Sover 16 - 17

Kl. 18: Full porsjon med grøt.

Kl. 18.45 Flaske med MME før legging

Legger seg kl. 19. Ammes et par ganger ila natten.

Anonymkode: 233a2...a41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen regler som passer for alle, så du må bare lese babyen din, stole på instinktene dine, og heller tilby mat en gang for mye. Du ser jo om han trives, har energi, legger på seg osv. :) Jeg ammet sønnen min mye hyppigere enn din da min var på samme alder, og ga også flere ulike måltider (frukt og grønnsaker). Men min baby var en storspiser!

Anonymkode: 2a9d8...c5e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tenker som svaret over her, at det er bare å tilby mye gjennom dagen, om han da blir mett så vil du sikkert merke det :) her går det mest i grøt med sviske, aprikos eller eplemos, noe frukt, brødbiter (dette elsker han) og middagen vår som jeg moser med stavmikser. Ikke alt som går ned, og noen dager vil han omtrent ikke ha noen ting, men bare tilbyr litt her og der og stresser ikke så mye med det. Men ammer mye oftere enn deg da, hver annen time døgnet rundt omtrent.. min er 6, snart 7 mnd

Endret av mangolassie
Skrevet
36 minutter siden, mangolassie skrev:

Tenker som svaret over her, at det er bare å tilby mye gjennom dagen, om han da blir mett så vil du sikkert merke det :) her går det mest i grøt med sviske, aprikos eller eplemos, noe frukt, brødbiter (dette elsker han) og middagen vår som jeg moser med stavmikser. Ikke alt som går ned, og noen dager vil han omtrent ikke ha noen ting, men bare tilbyr litt her og der og stresser ikke så mye med det. Men ammer mye oftere enn deg da, hver annen time døgnet rundt omtrent.. min er 6, snart 7 mnd

Off! Kjenner jeg blir så usikker :( Kanskje jeg burde legge inn et par ekstra amminger? 

Skrevet

Her ammet vi også mer enn deg i den perioden. Holdt ca samme hyppighet på ammingene som da jeg fullammet, men baby diet ikke like lenge hver gang. Men skal sies at han elsket pupp og kunne die omtrent annen hver time. Synes ellers ikke mengdene mat er så store, vi ga ca det samme da baby var 6 mnd.

Anonymkode: 9979f...83c

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ammet vi også mer enn deg i den perioden. Holdt ca samme hyppighet på ammingene som da jeg fullammet, men baby diet ikke like lenge hver gang. Men skal sies at han elsket pupp og kunne die omtrent annen hver time. Synes ellers ikke mengdene mat er så store, vi ga ca det samme da baby var 6 mnd.

Anonymkode: 9979f...83c

Okei, vi ammet hver 3-4 time før vi begynte med fast føde, bortsett fra at han alltid har fått MME på kvelden. Stor gutt på rett over 9 kg. Kanskje jeg skal legge inn et par amminger til.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, vi ammet hver 3-4 time før vi begynte med fast føde, bortsett fra at han alltid har fått MME på kvelden. Stor gutt på rett over 9 kg. Kanskje jeg skal legge inn et par amminger til.

Siden han allerede er 5 mnd., ville jeg heller økt matmengden. Når skal du begynne å jobbe igjen? Det er så mange her inne som velger 100 % dekningsgrad og begynner å jobbe igjen når babyen er 7 mnd., det er derfor jeg spør. Da er det i alle fall lurt å trappe opp mat og ned amming, ikke omvendt.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden han allerede er 5 mnd., ville jeg heller økt matmengden. Når skal du begynne å jobbe igjen? Det er så mange her inne som velger 100 % dekningsgrad og begynner å jobbe igjen når babyen er 7 mnd., det er derfor jeg spør. Da er det i alle fall lurt å trappe opp mat og ned amming, ikke omvendt.

Jeg har tatt 80 % dekningsgrad og skal begynne å jobbe når babyen er 10 mnd :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt 80 % dekningsgrad og skal begynne å jobbe når babyen er 10 mnd :)

Da har dere jo god tid, så du kan sjonglere litt om du ammer mer eller gir mer fast føde. :) Legger han fint på seg? Virker ikke sulten? Barn er veldig forskjellige, så det at andre ammer oftere eller gir mer mat, betyr ikke noe for dere.

Skrevet

Amming kan du tilby når som helst. Når det gjelder mengde mat, så høres tre fulstendige måltider i den alderen alt for voldsomt.

Min er 7 mnd og vi startet med fast føde ved 6 mnd. alder som er anbefalt av verdens helse organisasjon. Han har nå spist i 3 uker og spiser 15-40 gram per gang (1-3 spisesjeer). Kun en gang om dagen. Bruker minst 3 dager for å introdusere et nytt produkt.

Anonymkode: 6a0ba...969

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Amming kan du tilby når som helst. Når det gjelder mengde mat, så høres tre fulstendige måltider i den alderen alt for voldsomt.

Min er 7 mnd og vi startet med fast føde ved 6 mnd. alder som er anbefalt av verdens helse organisasjon. Han har nå spist i 3 uker og spiser 15-40 gram per gang (1-3 spisesjeer). Kun en gang om dagen. Bruker minst 3 dager for å introdusere et nytt produkt.

Anonymkode: 6a0ba...969

Det er snakk om to porsjoner med grøt og litt fruktmos. Noen babyer trenger fast føde tidligere – en i barselgruppen min fikk beskjed om å begynne med grøt ved 3 mnd.

Du kan gjerne amme mer, TS, og kanskje forsøke å introdusere andre matvarer en grøt. Most frukt, moste, kokte grønnsaker osv.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da har dere jo god tid, så du kan sjonglere litt om du ammer mer eller gir mer fast føde. :) Legger han fint på seg? Virker ikke sulten? Barn er veldig forskjellige, så det at andre ammer oftere eller gir mer mat, betyr ikke noe for dere.

Han legger fint på seg, og er en stor og blid gutt. Når han spiser grøt etc så viser han ingen tegn til metthet, kan spise en hel porsjon men fortsatt sitte å gape etter mer. Kan også drikke 200 ml MME etter en full porsjon med grøt. Usikker på hva jeg skal gjøre - Spiser han på «autopilot»? Er han fortsatt sulten? Han ville vel ha snudd seg vekk, lukket munnen, spyttet det ut igjen eller lignende dersom han ikke ville ha mer?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han legger fint på seg, og er en stor og blid gutt. Når han spiser grøt etc så viser han ingen tegn til metthet, kan spise en hel porsjon men fortsatt sitte å gape etter mer. Kan også drikke 200 ml MME etter en full porsjon med grøt. Usikker på hva jeg skal gjøre - Spiser han på «autopilot»? Er han fortsatt sulten? Han ville vel ha snudd seg vekk, lukket munnen, spyttet det ut igjen eller lignende dersom han ikke ville ha mer?

Kanskje du bør forsøke å gi mat oftere? Eller kanskje babyen din bare er slik. :) Du bør nok snakke med helsesykepleieren på seksmånederskontrollen, bedre å få faglige råd fra henne enn å høre på meg. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...