Gå til innhold

Sliten i musklene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Skal til nevrolog,så dette er kun for å høre andres erfaringer.  

Jeg er så sliten i musklene. Alt er så tungt. Støvsuge, sette på nytt sengetøy,holde boka oppe når jeg leser for ungene.  Det er til og med slitsom å lese. Altså i halsen. Jeg føler meg og litt klossete i hendene ,men har full styrke.  Jeg løper og et par ganger i uka, og løp 10 km igår uten problemer. 

Når hendene blir kalde, verker de og det er for eks vanskelig å skrive fort på tlf. Ellers ikke noe med leddene, ikke hovne og ikke smerter. 

Jeg har lest meg opp på sykdommer og er livredd for als, men jeg er bare 32 år. Så sjansen er vel minimal. Jeg tenker og mye på dette, så noen ganger tenker jeg nok på meg symptomer. 

Erfaringer? Hva kan denne slitenheten komme av? Jeg kjenner det kun når jeg bruker musklene.  Litt prikking i fingrene og ansikt,men ikke så ofte.  Ingen leamus

Anonymkode: 75147...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styrketrening og kondisjonstrening, 4 ganger i uken. Få i deg skikkelig og nok mat og drikke. Gå ned i vekt om du har noen kilo for mye.

Anonymkode: 78c63...096

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i symptomene du beskriver, jeg føler meg svak uten å være muskelsvak, også klumsete -syntes det kan være tungt å puste og prate, prikking i hender, føtter og munnen og i tillegg har jeg en rekke andre symptomer. Har vært til mye utredning også hos nevrolog og ikke «funnet noe» organisk sykdom. Jeg har nylig fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME) som er en nevrologisk sykdom som går utover, spesielt, det autonome nervesystemet og gir mange symptomer inkl de du beskriver, men siden du klarer å være så aktiv så er vel ikke akkurat ME aktuelt for deg kanskje. Samme symptomene kan du jo også få om du har hatt mye stress, særlig mentalt stress over en lang periode, det går også ut over funksjonen i samme nervesystem. Fatigue er også en mulighet, men det med at fingrene blir stive når de er kalde trenger ikke nødvendigvis å henge sammen med resten av symptomene du beskriver. Fint at du kommer deg til nevrolog da, de symptomene du beskriver passer jo til mange forskjellige tilstander så vanskelig å komme med noen kvalifiserte gjetninger egentlig. 

Anonymkode: 1543f...705

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening og kondisjonstrening, 4 ganger i uken. Få i deg skikkelig og nok mat og drikke. Gå ned i vekt om du har noen kilo for mye.

Anonymkode: 78c63...096

Takk for tips. :) Foreløpig løper jeg meg opp til halvmaraton, og med en mann som og vil trene og barn og jobb blir det ikke tid til styrketrening. Men burde jo absolutt :) Vekta er fin, dvs normal med 66 kg og 174 lang :) Kan faktisk drikke mer vann! 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i symptomene du beskriver, jeg føler meg svak uten å være muskelsvak, også klumsete -syntes det kan være tungt å puste og prate, prikking i hender, føtter og munnen og i tillegg har jeg en rekke andre symptomer. Har vært til mye utredning også hos nevrolog og ikke «funnet noe» organisk sykdom. Jeg har nylig fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME) som er en nevrologisk sykdom som går utover, spesielt, det autonome nervesystemet og gir mange symptomer inkl de du beskriver, men siden du klarer å være så aktiv så er vel ikke akkurat ME aktuelt for deg kanskje. Samme symptomene kan du jo også få om du har hatt mye stress, særlig mentalt stress over en lang periode, det går også ut over funksjonen i samme nervesystem. Fatigue er også en mulighet, men det med at fingrene blir stive når de er kalde trenger ikke nødvendigvis å henge sammen med resten av symptomene du beskriver. Fint at du kommer deg til nevrolog da, de symptomene du beskriver passer jo til mange forskjellige tilstander så vanskelig å komme med noen kvalifiserte gjetninger egentlig. 

Anonymkode: 1543f...705

Tusen takk for fint svar.  Godt å høre at slike symptomer ikke nødvendigvis er en dødsdom. Det kan jo være stress uten at jeg merker det. Det er jo jobb, unger, logistikk osv. Lite søvn og mulig jeg ikke drikker nok når jeg tenker meg om. 

Men har liksom ikke kjent på lignende før. Nå er det tungt i armen å holde tlf oppe. Det er nye ting for meg altså. Men som du sier,  godt jeg skal til nevrolog.  Det er godt få bekreftet/avkreftet min frykt for alvorlig sykdom.  Noe det mest sannsynlig ikke er. 🤞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...