Gå til innhold

Kvifor gifter vi oss no til dags ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg blir litt lattermild når jeg ser innlegg skrevet av jenter på 20-25 år som vil gifte seg og gjøre alt riktig før de får barn. Slik tenkte jeg også for 15 år siden. Gifta oss og fikk barn etterpå. Men livet er ikke alltid så enkelt, og det blir så naivt å tro at slik vi har det idag skal vi ha det resten av livet. Vi utvikler oss så mye etter fylte 30 at det skulle ikke være lov til å gifte seg og få barn før 35.

Nå er jeg gift for andre gang, gjorde det da jeg var 36, og da føltes det helt annerledes, gjennomtenkt og realistisk. Vi elsker hverandre over alt, og vet hva vi har foran oss, at det ikke bare blir rosenrødt. Man ma være inntstilt på kriser, utroskap og det som nesten verre er. Jeg mener man må psykisk innstille seg på å ha det helt for jævlig innimellom, og til det trenger man noen år på baken.

Selvom det dret seg for deg, så er det ikke dermed sagt at det gjør det for alle andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men man må jo begynne et sted, da? Selv om jeg personlig ikke føler jeg forstår folk som vil gifte og binde seg til mann , barn og gjeld i en alder av 20 virker det som det er mange som faktisk tenker ganske nøye gjennom hva de gjør - selvsagt utfra et annet ståsted enn akkurat deg eller meg. Dessuten er dette tross alt en ganske konkret måte å skaffe seg livserfaring på.

Jeg synes også det er fint at folk ønsker å sikre framtidige barn juridisk og å gi dem mest mulig stabilitet. Er selv samboer uten barneplaner, men man vet jo aldri. Og da tror jeg jeg også kommer til å gifte meg, kanskje. Av praktiske årsaker, altså. Oppdaget ellers da broren min giftet seg hvor utrolig rørende og vakkert det er å se to mennesker markere sin kjærlighet og ønske om å dele livet med hverandre. (selv om det har også var en del "giftesyke" i utgangspunktet...)

(og Sukkerert, vi er vel egentlig enige, ja, du la bare så mye vekt på det å "bevise" innsatsviljen i forholdet ved å gifte seg før barneplanlegging)

:klappe:

Skrevet
JEG blir lattermild av folk som bruker den berømte kammen når de omtaler andre mennesker. "Noen tanker" her mener visst at ingen er modne nok til å inngå ekteskap når de er mellom 20 og 25 år gamle, og at hun selv som er 35 (var det det?) er moden i massevis.

Klart du har flere år på baken enn meg. Klart at du er mer moden enn mange andre. Men ikke kom og fortell meg at jeg ikke vet hva jeg gjør når jeg gifter meg i en alder av 23. Ikke kom og fortell meg at jeg ikke er forberedt på at det er opp og nedturer i et ekteskap. Jeg trenger ikke være fylt 35 for å vite det. Du har nok rett i at erfaringen kommer med årene, men skal vi sitte og vente til vi er fylt 30 vi da?? Dessuten finnes det mennesker som har opplevd mye - og som er mer voksen og mer moden enn mange som er flere tiår eldre. Det kommer an på personen det...

Poenget mitt er at det faktisk finnes mennesker på mellom 20 og 25 år som vet hva de gjør. Ikke bruk kammen, ikke generaliser. Såklart finnes det småjenter som alltid har drømt om å gifte seg, og gjør det for tidlig og på feil premisser, men det er et mindretall.

Jeg tror også at alle bruder, om de er 20 eller 40, ser på ekteskapet sitt som noe som skal vare livet ut. Hvorfor skulle de ellers gifte seg? Vi har vel alle tenkt tanken om at annethvert ekteskap ikke holder. Men selv om ditt første ikke holdt, kommer mitt til å gjøre det. Og det tror jeg på av hele mitt hjerte.

:tommelsmil:

Gjest Noen tanker
Skrevet

Selvom det dret seg for deg, så er det ikke dermed sagt at det gjør det for alle andre.

Nei det gjør jo ikke det for alle andre, bare halvparten bortimot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...