Gå til innhold

Hvorfor ble ikke jeg ansatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp fått avslag på en fast stilling fordi en annen kom før meg, noe jeg synes er rart. Det er snakk om en stilling i helsevesenet og dette er forskjellene:

Jeg har relevant utdanning, arbeidserfaring og praksis - han som fikk stillingen er ikke en gang er ferdig med videregående (allmennfag vel og merke)

Jeg har jobbet der i fast stilling før og har lenge vært vikar (jobbet siden 2017) - han jobbet der denne sommeren som vikar

De på arbeidsplassen ville heller ha meg som var kjent der - han andre blir stemplet som "lat"

Jeg starter mest sannsynlig på utdanning til sykepleien til neste år - han skal ta utdanning innen fiskerifag

Jeg skrev en ordentlig søknad - han hadde en "muntlig" søknad

Jeg er genuint opptatt av å gjøre en god jobb og lære mest mulig - han sitter på vaktrommet og kikker på telefonen

 

På jobb fikk jeg vite at sjefen vår og moren til han som fikk stillingen er bestevenner. Jeg skjønte jo fort hvorfor jeg ikke fikk stillingen, men dette kan jo ikke arbeidsgiver gjøre?

Som "plaster på såret" fikk jeg tilbud om en stilling jeg skrev at tydelig var 2. prioritet hvis noen andre søkere var mer aktuell enn meg, men jeg ser ikke helt hvordan han kan prioriteres foran meg?
Jeg har ikke som plan å gjøre mitt ytterste for å få stillingen han allerede har fått, men jeg lurer bare på om det ikke fins regler for slike ting?

 

Anonymkode: a36f6...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes regler for det jo, men jeg har dem ikke i hodet. Har du spurt sjefen rett ut hvorfor du ikke fikk jobben? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en statlig stilling, er det klare regler og hvis det du skriver stemmer, kan du snakke med fagforeningen din og få denne stillingen selv.

Men hva sier sjefen din når du framlegger det slik du har lagt det fram i innlegget ditt? Minus det om at hun er venn med moren hans, selvfølgelig, det nevner du ikke.

Anonymkode: 1f867...a05

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om innsyn i tilsettingen og klage på den hvis det er i offentlig sektor. 

Anonymkode: 87dc5...919

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verneombud har ingenting med dette å gjøre, det er tillitsvalg du må kontakte. Om du er oganisert selvfølgelig. 

Anonymkode: 06358...138

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få innsyn i innstillingen til stillingen. Ved ansettelse i det offentlige gjelder kvalifikasjonsprinsippet. Nettopp for å hindre at folk får jobber på grunn av bekjentskaper.

Anonymkode: 03309...c48

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verneombud tar vare på det psykososiale miljøet (konflikter mellom kollegaer, trakassering etc), så det er feil person å henvende seg til. Slike juridiske saker er det verneombudet som tar. Vær obs på at "personlig egnethet" er noe som også vektlegges. Hvis dette er en type sjef som gjør alt for å dekke over egne feil, så vil du nok få høre at du er mindre egnet. Eventuelt vil hun dra "kjønnskortet", det kryr jo ikke akkurat av menn i helseyrker. Ikke nevn noe om relasjonen mellom sjefen og moren til han som ble ansatt, før du føler at du må. Dette kan få deg til å virke bitter. Dra heller fram at du har relevant utdannelse og erfaring.

Anonymkode: a8bf4...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Verneombud tar vare på det psykososiale miljøet (konflikter mellom kollegaer, trakassering etc), så det er feil person å henvende seg til. Slike juridiske saker er det *verneombudet som tar. Vær obs på at "personlig egnethet" er noe som også vektlegges. Hvis dette er en type sjef som gjør alt for å dekke over egne feil, så vil du nok få høre at du er mindre egnet. Eventuelt vil hun dra "kjønnskortet", det kryr jo ikke akkurat av menn i helseyrker. Ikke nevn noe om relasjonen mellom sjefen og moren til han som ble ansatt, før du føler at du må. Dette kan få deg til å virke bitter. Dra heller fram at du har relevant utdannelse og erfaring.

Anonymkode: a8bf4...ada

*hovedtillitsvalgt 

Anonymkode: a8bf4...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken stilling er det snakk om? For meg høres det ut som dere er assistenter, og ansettes det? Har selv en jobb med stor bruk av assistenter, og min erfaring er at brukerne veldig ofte foretrekker de unge guttene (litt avhengig av deres egen situasjon selvsagt)

Anonymkode: 91466...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 19.38, Sånnerlivet skrev:

Det er snakk om kommunal sektor. Skal snakke med hun som sitter som verneombud

Det er da normalen at fagforeningen er tungt inn ei alle ansettelsesprosesser i det kommunale - der jeg jobber sitter de inne på hvert eneste intervju og skal godkjenne tildelingen før noen får jobben. Gjør ikke en leder det så blir det (for å si det forsiktig) oppvask.

Det her høres mer ut som en sløv fagforening enn en sløv sjef. 

Anonymkode: 477f1...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er mann. Enkelt og greit. De får stillinger som de er totalt ukvalifiserte for fordi de er født med en penis.

Anonymkode: 2d074...8fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan høres ut som om de er redd for overkvalifisering og heller ønsker noen med mindre utdannelse (slik at de kan gi mindre lønn). Er din utdannelse egentlig en forutsetning for å få stillingen? Hvis ikke, så er det kanskje det å spare penger på mindre kvalifisert arbeidskraft som er det som har skjedd. 

Ellers kan det jo også være at stillingen egentlig var lovet bort, slik at den formelle utlysningsprosessen bare er et skuebrød. Det skjer oftere enn man tror. 

Anonymkode: 0f926...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er mann. Enkelt og greit. De får stillinger som de er totalt ukvalifiserte for fordi de er født med en penis.

Anonymkode: 2d074...8fd

Du burde bli programmerer. Der får du jobb uansett hvor rævva du er, så lenge du har en grad og en vagina.

Anonymkode: 30b73...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er mann. Enkelt og greit. De får stillinger som de er totalt ukvalifiserte for fordi de er født med en penis.

Anonymkode: 2d074...8fd

Gjesp

Anonymkode: 9d65b...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo noe i det - det er veldig attraktivt å ha menn i helsevesenet, spesielt i pleiestillinger, så det kan være det har skjedd litt kvotering. 

Anonymkode: 366ae...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det sto i stillingsutlysningen at menn oppfordres til å søke går han foran, om ikke du gjør noe drastisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...