AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #1 Skrevet 8. oktober 2019 Jg vet at det bare er et spedbarn. Bare 3 uker gammel. Selvsagt føles kroppskontakt tryggest for et spedbarn. Men Er det noen måte å vende han til å sove i egen seng? Anonymkode: 8128a...87e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #2 Skrevet 8. oktober 2019 Det avhenger helt av barnet deres. Dersom han ikke føler seg trygg i egen seng, ville jeg ventet med å forsøke. Les gjerne om fjerde trimester på nettet. Alle instinktene hans sier at han vil være nær deg (eller pappaen) hele tiden. Anonymkode: 51218...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #3 Skrevet 8. oktober 2019 Det eneste du kan gjøre er å vente, og slå deg til ro med at det er helt unaturlig for en nyfødt baby å sove alene. Ingen pattedyr legger seg unna ungene sine når de skal sove, og det burde ikke mennesker gjøre heller. Anonymkode: de3d7...33b 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #4 Skrevet 8. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jg vet at det bare er et spedbarn. Bare 3 uker gammel. Selvsagt føles kroppskontakt tryggest for et spedbarn. Men Er det noen måte å vende han til å sove i egen seng? Anonymkode: 8128a...87e Vår er 7 mnd nå og jeg sliter med å få henne til å sove i egen seng på natta. Hyler hvis hun ikke er inntil meg, eller får pupp. Vi har dessverre ikke et soverom til, så hun sover på samme rom. Serfrem til å finne et hus med soverom til alle. Det løser seg kanskje. Anonymkode: 2a692...427
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #5 Skrevet 8. oktober 2019 Babyer skal ikke sove i egen seng. Nærhet og hudkontakt, også på natt, er et like reelt primærbehov som mat og søvn. Trygg samsoving reduserer risikoen for krybbedød, øker melkeproduksjonen, og styrker tilknytningen. Ikke få barn dersom du ikke er villig til å gi dem det de trenger. https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html Anonymkode: f574e...445 11
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #6 Skrevet 8. oktober 2019 Du kan venne han til sengen, sakte men sikkert. Jeg lå med han og babydynen på meg, sånn at den fikk min lukt, og ble trygg og god. Mange spedbarn liker ikke sorinkelsengen, den blir for stor, så her måtte jeg gjøre den mer lunt. Hadde spinkel sengbeskytter og ett sammenrullet teppe på den andre siden. Legg han ned i senga/vogna på dagtid innimellom. Selv om det bare er for 5min. Anonymkode: ea5ab...26b
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #7 Skrevet 8. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyer skal ikke sove i egen seng. Nærhet og hudkontakt, også på natt, er et like reelt primærbehov som mat og søvn. Trygg samsoving reduserer risikoen for krybbedød, øker melkeproduksjonen, og styrker tilknytningen. Ikke få barn dersom du ikke er villig til å gi dem det de trenger. https://www.telegraph.co.uk/news/health/children/8854674/Babies-should-sleep-in-mothers-bed-until-age-three.html Anonymkode: f574e...445 Herregud, ts spør etter hjelp. Er så lei slike ekstreme folk som deg, som tviholder på at samsoving er eneste alternativ. Anonymkode: 23f29...3ea 11
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #8 Skrevet 8. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ts spør etter hjelp. Er så lei slike ekstreme folk som deg, som tviholder på at samsoving er eneste alternativ. Anonymkode: 23f29...3ea Sier ikke at det er det eneste alternativet, jeg sier det er hva babyer trenger. Ekstrem ja. Sier du det til folk som mener det er viktig å skifte bleier når baby har bæsjet også? Eller de gærningene som fremmer mating av sultne spedbarn? Nærhet, hele døgnet, er et primærbehov. Jeg mener man skal dekke barns primærbehov, og at en del av pakka med å få barn er å gjøre dette, selv om man potensielt må legge egne ønsker litt på hylla for en periode. Det er ikke ekstremt, det er et minimum av hva man bør få til hvis man absolutt skal sette barn til verden. Anonymkode: f574e...445 11
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #9 Skrevet 8. oktober 2019 Vi brukte varmeflakse i senga til babyen, slik at den var oppvarmet før babyen la seg (fjernet varmeflasken da altså). Ellers var det ofte sånn 50/50 her på om han ville sove inntil meg eller godtok senga. Vi prøvde hver kveld, og de gangene det gikk så jublet jeg over litt egen frihet, de gangene det ikke gikk var det også helt greit Har nå en ettåring som innimellom trenger å sove inntil mammaen sin fortsatt, men nå er det ca en gang annenhver uke. Anonymkode: cf7da...686
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #10 Skrevet 8. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, ts spør etter hjelp. Er så lei slike ekstreme folk som deg, som tviholder på at samsoving er eneste alternativ. Anonymkode: 23f29...3ea De ekstreme er jo faktisk de som går i mot alle innstinkter og tviholder på at babyer skal sove alene. Det er untaturlig, og veldig mange ville sovet veldig mye bedre og veldig mange barn ville hatt veldig mye mindre "kolikk" om vi droppet denne ekstreme idéen om at babyer må sove alene. Anonymkode: de3d7...33b 9
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #11 Skrevet 8. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Babyer skal ikke sove i egen seng. Noen slår seg fint til ro i egen seng og det er selvfølgelig ikke noe problem. Dersom babyen er urolig om den ikke får ligge nær, kan samsoving være en god løsning. Jeg har hatt en av hver, ikke vært noe problem med hverken melkeproduksjon eller tilknytning med den som sov best i egen seng. Anonymkode: 15af6...981 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #12 Skrevet 8. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sier ikke at det er det eneste alternativet, jeg sier det er hva babyer trenger. Ekstrem ja. Sier du det til folk som mener det er viktig å skifte bleier når baby har bæsjet også? Eller de gærningene som fremmer mating av sultne spedbarn? Nærhet, hele døgnet, er et primærbehov. Jeg mener man skal dekke barns primærbehov, og at en del av pakka med å få barn er å gjøre dette, selv om man potensielt må legge egne ønsker litt på hylla for en periode. Det er ikke ekstremt, det er et minimum av hva man bør få til hvis man absolutt skal sette barn til verden. Anonymkode: f574e...445 Alle kan ikke samsove. Nå har jeg snakket med helsepersonell som mener at baby ikke tar skade av å ligge alene, så lenge han selvfølgelig før oppmerksomhet når han gråter. Synes du kommer med bastante og unødvendig kommentarerer. Anonymkode: 23f29...3ea
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #13 Skrevet 8. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: De ekstreme er jo faktisk de som går i mot alle innstinkter og tviholder på at babyer skal sove alene. Det er untaturlig, og veldig mange ville sovet veldig mye bedre og veldig mange barn ville hatt veldig mye mindre "kolikk" om vi droppet denne ekstreme idéen om at babyer må sove alene. Anonymkode: de3d7...33b Ikke dra kolikk (og kveldsuro) inn i dette. Jeg samsov, bar masse (babyen likte ikke vogna), hun sov oppå meg på dagtid og hun fikk nærhet omtrent 24/7, all nærheten hun ønsket. Likevel skrek hun masse både på dagtid og kveldstid (og litt om natta) i to måneder - altså kolikk. Bæring i trapper og dype knebøy hjalp litt, men babyen hylte mye til tross for enormt med nærhet, hud mot hud, kos og bæring. Anonymkode: 276e1...f52 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #14 Skrevet 8. oktober 2019 Har en liten på 6 uker og jeg kjenner absolutt følelsen av å ha behov for å sove "i fred" innimellom. Når det er sagt: behovet til baby kommer først og det er som oftest nærkontakt med mamma. Jeg har babynest som hun av og til godtar å ligge i, enten i senga der det ligger helt inntil meg eller i bedside criben. Da får hun sovne på meg så flytter jeg henne forsiktig over. Men ofte vil hun sove oppå meg eller på armen, da får hun det. Det går seg til etter hvert uansett, storesøster hadde ekstremt behov for kroppskontakt da hun var liten og sov kun på meg, men etterhvert som hun ble større sov hun fint i egen seng. Anonymkode: f8db5...961 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2019 #15 Skrevet 8. oktober 2019 Brukte babynest i sengen å gjorde den så lun som mulig. Pakket henne også godt inn i dynen og la henne litt på siden. Hevet sengen litt sånn som de ligger på sykehuset. Anonymkode: 265bb...d06
KatyP Skrevet 8. oktober 2019 #16 Skrevet 8. oktober 2019 Babyen din er liten, det er ikke sikkert det går ennå. Men prøv hver dag. Støtter det å ha dyna til baby over deg, evt gi baby noe som lukter av deg med i senga. Varmeflaske så det ikke er kaldt når baby legges ned. Har du bedsidecrib? Enten det eller fjern den ene siden av sprinkelsenga og sett den inntil din. Når du løfter opp og legger baby ned igjen kan hn føle at hn faller og mister kontrollen. Og noen våkner da av det. Med bedside eller sprinkelseng med en side av kan du bare skyve baby forsiktig og unngår det å løfte opp og legge ned. Ellers pakke baby inn i teppe eller svøpe. Men lær å svøpe på riktig måte. Et annet finurlig og kanskje ikke dokumentert triks, er å ha pysj med føtter eller sokker på beina til baby. Er hn varm på føttene blir hn roligere. Egenerfaring der altså.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2019 #17 Skrevet 9. oktober 2019 Jeg fant ingen måte før barnet var ni måneder og det plutselig gikk. Til da samsov vi. Anonymkode: 91cc6...57e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå