Gå til innhold

Finne ut hvilke dekk bilen har

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår bil er på verksted og jeg fikk utdelt en lånebil fra hertz. Ser nå at det er meldt snø i morgen. Hvordan finner jeg ut på dekka om det er vinter-, helårs- eller sommerdekk når jeg ikke har noe å sammenligne med? (Er uansett piggfritt). Står ikke noe i papirene jeg har fått, så tenkte ut å se på dekka, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Vet at det ofte er snøflak eller står "winter" "ice" ol på vinterdekk utifra egne dekk,men gjelder det alle vinterdekk?

Litt redd for at jeg har fått utdelt bil uten dekk til føret og må ha bil tidlig tidlig i morgen.  🙈 

Anonymkode: b794c...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det an å google alt som står på dekket? Har dessverre ikke peiling på piggfrie vinterdekk eller helårsdekk. Det er det beste jeg kan foreslå. Kanskje noen andre har bedre forslag? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig, hva legger du i helårsdekk? Trodde det var et dårlig navn på piggfrie vinterhjul jeg, men siden du også nevner ligger i vinterdekk så  bli jeg usikker.

Anonymkode: 5fb6f...c88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintrdekk skal være merket med MS, M&S eller M+S.

Du ser det også som oftest på mønsteret, sommerdekk har riller som går langs hele banen, med små spor for drenering til sidene, mens vinterdekk typisk er bygd opp av knotter med god plass for snø i mellom.

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M+S ⬆️ Der har du kjernetippset.

"Helårsdekk" er en bedritten mellomløsning som ikke er gode til noe. I Norge trenger man skikkelige vinter- og sommerdekk. Og på Vestlandet selger vi mange "regnværsdekk" slik som Uniroyal sine Rainsport som er uslåelige på vått føre. Det er i Europa ansett som vår-/høstdekk.

Anonymkode: 7f296...f9e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

........

Det gjelder oftest helårsdekk.

Gode vinterdekke er merket med "Alpinsymbol".   Noe som ser ut som en fjelltopp med tre tagger og et snøkrystall i midten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Husholdning1 skrev:

Du ser det også som oftest på mønsteret, sommerdekk har riller som går langs hele banen, med små spor for drenering til sidene, mens vinterdekk typisk er bygd opp av knotter med god plass for snø i mellom.

M+S har jeg funnet kun på sommerdekk. Men, det er en tilhørende ordlyd til de bokstavene: ”North America Only” 
På vinterdekk? Nei. Står ikke det på mine, som er splitter mye Hakka R3

Anonymkode: ed2e8...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Whistler skrev:

Det gjelder oftest helårsdekk.

Gode vinterdekke er merket med "Alpinsymbol".   Noe som ser ut som en fjelltopp med tre tagger og et snøkrystall i midten.

Alle vinterdekk er og skal være merket med dette.

Men ja, alpinsymbolet er selvsagt en enda bedre bekreftelse.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

M+S har jeg funnet kun på sommerdekk. Men, det er en tilhørende ordlyd til de bokstavene: ”North America Only” 
På vinterdekk? Nei. Står ikke det på mine, som er splitter mye Hakka R3

Anonymkode: ed2e8...9a6

Det skal være en eller annen form for MS - merking på dekk som defineres som vinterdekk.  Jfr. Kjøretøyforskriften kapittel 13, punkt 1.4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det på dekkene da? Hvis det for eksempel står Continental Viking Contact så er det vinterdekk. 

Anonymkode: 14611...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2019 den 23.06, AnonymBruker skrev:

Vår bil er på verksted og jeg fikk utdelt en lånebil fra hertz. Ser nå at det er meldt snø i morgen. Hvordan finner jeg ut på dekka om det er vinter-, helårs- eller sommerdekk når jeg ikke har noe å sammenligne med? (Er uansett piggfritt). Står ikke noe i papirene jeg har fått, så tenkte ut å se på dekka, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Vet at det ofte er snøflak eller står "winter" "ice" ol på vinterdekk utifra egne dekk,men gjelder det alle vinterdekk?

Litt redd for at jeg har fått utdelt bil uten dekk til føret og må ha bil tidlig tidlig i morgen.  🙈 

Anonymkode: b794c...589

På dekkene står det hva de heter. Google det så kan du se hvilken dekk det er. M+S eller å se etter three mountain peak symbolett er også mulig. Eventuelt ta bilde av dekket og post her.

På 8.10.2019 den 5.17, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg nysgjerrig, hva legger du i helårsdekk? Trodde det var et dårlig navn på piggfrie vinterhjul jeg, men siden du også nevner ligger i vinterdekk så  bli jeg usikker.

Anonymkode: 5fb6f...c88

Helårsdekk er det de på engelsk kaller "no-season tires". De suger på sommern, de suger på vinteren, de suger på høsten og de suger på våren. Men for all del, de er marginalt bedre enn piggfrie vinterdekk om sommeren og marginalt bedre enn sommerdekk om vinteren.

Piggfrie vinterdekk er livsfarlige om sommeren. Helårsdekk egner seg stort sett ikke til norske vintre. For ordens skyld vil jeg nevne at det er lov å kjøre piggfrie vinterdekk om sommeren, og hvis føret tiillater det kan du kjøre sommerdekk hele vinteren. Det er kun piggdekk som er forbudt om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Gent82 said:

M+S er jo offroad dekk.  Mud and Shit

Mud and snow

TM-9-2610-200-14_32_1.jpg

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slask skrev:

Mud and snow

Å faen. Stilig bilde forresten, oversiktelig info.👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, Gent82 said:

Å faen. Stilig bilde forresten, oversiktelig info.👍

Men snø kan jo ofte være noe dritt, så ...  :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, slask skrev:

Men snø kan jo ofte være noe dritt, så ...  :)

Haha ja det er ofte no dritt det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...