Gå til innhold

Finnes det noe annet en facebook?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det finnes noe annet en facebook.  Noe som er ganske likt facebook. 

Anonymkode: e3f85...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke egentlig. Det var tidligere enn hel drøss med nettsamfunn, som Blink og Nettby her i Norge, og Myspace, Sonico, Orkut og andre internasjonalt, i tillegg til nisjesider som Darkdate og Vampirefreaks. De er stort sett alle sammen enten helt døde, eller spøkelsessider uten reell aktivitet. Facebook har i realiteten utkonkurrert alle sammen. Tinder i ferd med å gjøre det samme med datingsidene.

Kan jo i samme slengen akke en sukk for IM-tjenestene. MSN, ICQ, AIM, Yahoo Messenger, XMPP og IRC har alle mer eller mindre avgått med døden, utkonkurrert av Facebook og Snapchat. KIK har visst også gitt seg nå. Microsoft og Google halter videre på bedriftsfronten, men tenker de merker Facebook der også. At Facebook har kjøpt opp Whatsapp og Instagram gjør jo ikke akkurat monopolet noe mindre merkbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt hvorfor så mange liker Facebook. Eller at det har tatt av så til de grader. Har FB jeg også for å følge med litt, men den voldsomme bruken ser jeg liten i verdi i.

Mye bedre med fagforum og slike forum som dette, og diskusjon.no.

Anonymkode: eb811...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordentlige debatt-forum er veldig mye bedre, synes jeg.

Sosiale medier er bare for patetiske "influencere" som forsøke å pushe all verdens reklame. I tillegg til all annen reklame, dritt og konkurranser.     

Anonymkode: d6e21...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri skjønt hvorfor så mange liker Facebook. Eller at det har tatt av så til de grader. Har FB jeg også for å følge med litt, men den voldsomme bruken ser jeg liten i verdi i.

Mye bedre med fagforum og slike forum som dette, og diskusjon.no.

Anonymkode: eb811...cda

Det handler ikke nødvendigvis om å like eller ikke like Facebook, men at siden har blitt like selvsagt som telefon etterhvert. Når det blir en de facto kommunikasjonsplattform for mange aktiviteter og sosiale greier, risikerer man å falle helt utenfor om man ikke er der. Merker selv at jeg har mye tettere kontakt med Facebook-venner enn de som ikke er der, først og fremst fordi det er lettere å se hva de driver med og sende dem en melding.

Hvorfor Facebook fremfor de sidene jeg nevnte over, eller Discord, eller fora? Fordi alle er der. Hvis situasjonen hadde vært som i 2010, med brukerne spredt over et halvt dusin relativt store tjenester, hadde man fint kunne droppe halvparten eller flere av dem uten å gå glipp av for mye, men når alle er på samme sted, har man begrenset med muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...