Gå til innhold

Rettigheter vedr forutsigbarhet ift vaktlister


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært på samme arbeidsplass i 4 år, jeg jobber 50%. Jeg er den som har vært her lengst, og alle andre er ferskere enn 1 år - inkl butikksjefen. Det kan også nevnes at dette er en stor kjede.

Jeg har de siste 2.5 årene (ca) hatt en turnus med de dagene i partallsukene, og de dagene i oddetallsukene. I travlere perioder blir det litt mer jobb, og det er fint. Jeg er nylig kommet tilbake fra foreldrepermisjon, og vaktene er et kaos. Det blir satt opp vaktlister én uke i forveien, eller kortere. På det verste får vi utstedt vaktlister på en fredag. Dette pga sykemelding og slikt, sies det.

Men jeg er den eneste som har fast stilling, og som går min faste stilling - burde ikke jeg i det minste få følge min tidligere faste turnus? Hvis personen som egentlig jobber de resterende 50 % er syk, så er det hans/hennes timer som skal fylles, og å flytte på mine timer er bare en unødvendig ekstrajobb, og veldig uforutsigbart for meg. Jeg er så klart fleksibel hvis det er en dag det er krise på, og jeg er også åpen for ekstra vakter de dagene jeg ikke har jobb. Men jeg har en annen jobb jeg må forholde meg til i tillegg, og slik som det styres her er det veldig vanskelig! 

Anonymkode: 1ddbc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er fra aml:

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

 

Hvis du har tatt opp problematikken med tilittsvalgt og det ikke har ført fram, kan du kontakte arbeidstilsynet. Men ville gått til tillitsvalgt/leder og påpekt at forutsigbarhet ifht vaktlister er hjemlet i aml.

Anonymkode: 6226a...47a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fra aml:

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

 

Hvis du har tatt opp problematikken med tilittsvalgt og det ikke har ført fram, kan du kontakte arbeidstilsynet. Men ville gått til tillitsvalgt/leder og påpekt at forutsigbarhet ifht vaktlister er hjemlet i aml.

Anonymkode: 6226a...47a

Takk for gode råd. Vi har ingen tillitsvalgt her, desverre, men skal ta opp problematikken med leder. Håpte bare på noe konkret å vise til, da jeg ble "lovet" av regionsleder i sommer at vi skal ha vaktlister 5 uker frem i tid klar til enhver tid - og det åpenbart ikke har skjedd. 

 

TS

Anonymkode: 1ddbc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel kontrakt? Hvis det står når du skal jobbe, er det bare å møte opp de dagene. Ellers er det MINST 14 dagers varsel

Anonymkode: 27910...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel kontrakt? Hvis det står når du skal jobbe, er det bare å møte opp de dagene. Ellers er det MINST 14 dagers varsel

Anonymkode: 27910...e4d

Jeg har arbeidskontrakt, ja, men arbeidstidene nevnes ikke der, kun stillingsprosent. 

Anonymkode: 1ddbc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd. Vi har ingen tillitsvalgt her, desverre, men skal ta opp problematikken med leder. Håpte bare på noe konkret å vise til, da jeg ble "lovet" av regionsleder i sommer at vi skal ha vaktlister 5 uker frem i tid klar til enhver tid - og det åpenbart ikke har skjedd. 

 

TS

Anonymkode: 1ddbc...845

Da er det kanskje på tide å få en tillitsvalgt? (Meld deg frivillig!) Har du medlemskap i fagforeningen? Har dere verneombud?

Gå til regionssjef hvis ikke nærmeste leder gjør jobben sin.

Anonymkode: 12f77...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det helt likt som deg. Får vaktlisten uke for uke og heller ingen turnus på når jeg vanligvis skal jobbe da jeg kun jobber der deltid. Vaktlisten for ferier kommer i uka før, og er ferien lengre enn en uke (for eksempel sommerferien) så kom den også uke for uke. Utrolig slitsomt å ha det sånn, men sjefen er ikke en person jeg føler meg komfortabel å snakke med og lar det derfor bare være sånn. 

Anonymkode: 7859b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det kanskje på tide å få en tillitsvalgt? (Meld deg frivillig!) Har du medlemskap i fagforeningen? Har dere verneombud?

Gå til regionssjef hvis ikke nærmeste leder gjør jobben sin.

Anonymkode: 12f77...871

Jeg skal melde meg inn i Handel og kontor, og det er absolutt aktuelt å melde meg frivillig som tillitsvalgt. Får man kursing i slikt gjennom HK? 

Regionsjefen er like ille, om ikke verre. 

Anonymkode: 1ddbc...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les arbeidsmiljøloven. Man har krav på 50% overtid hvis man ikke har turnuser som ligger klar minst 14 dager før oppstart av turnusen. 

 

Anonymkode: 28c3f...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les arbeidsmiljøloven. Man har krav på 50% overtid hvis man ikke har turnuser som ligger klar minst 14 dager før oppstart av turnusen. 

 

Anonymkode: 28c3f...17a

Hæ??? Hvor står dette?? Hvilken paragraf? 

Anonymkode: 7859b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 11.24, AnonymBruker skrev:

Har det helt likt som deg. Får vaktlisten uke for uke og heller ingen turnus på når jeg vanligvis skal jobbe da jeg kun jobber der deltid. Vaktlisten for ferier kommer i uka før, og er ferien lengre enn en uke (for eksempel sommerferien) så kom den også uke for uke. Utrolig slitsomt å ha det sånn, men sjefen er ikke en person jeg føler meg komfortabel å snakke med og lar det derfor bare være sånn. 

Anonymkode: 7859b...e14

Dette er jo absolutt ikke greit 🤯 Er du organisert? Hvis ikke ville jeg gjort det med en gang og deretter fått dem til å fikse opp i dette.

Anonymkode: 0b659...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo absolutt ikke greit 🤯 Er du organisert? Hvis ikke ville jeg gjort det med en gang og deretter fått dem til å fikse opp i dette.

Anonymkode: 0b659...c94

Nei dessverre. Har vurdert det flere ganger, har bare aldri skjedd. Har planer om å melde inn bedriften til Arbeidstilsynet. Muligens også gå til ledelsen i bedriften, da det er en av Norges største bedrifter. Tørr derimot ikke enn så lenge jeg jobber der. Er ganske ny på arbeidsmarkedet og er avhengig av referansen deres for videre 

Anonymkode: 7859b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig sint når jeg leser dette. Uorganiserte sjefer som utnytter ung arbeidskraft. Fy f.

Anonymkode: e9499...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir skikkelig sint når jeg leser dette. Uorganiserte sjefer som utnytter ung arbeidskraft. Fy f.

Anonymkode: e9499...57f

Er dessverre ikke bare unge som blir utnyttet. Er også mange nye landsmenn som arbeidsgivere vet å utnytte

Anonymkode: 7859b...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...