AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #1 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg får angst av min.økonomiske situasjon for øyeblikket. Ble delvis ufør, og fikk som resultat dårlig økonomi. Har bygget seg opp inkasso gjeld. Jeg har nå arvet og venter på å få inn dette beløpet, slik at jeg kan ta tak og ordne opp. Men jeg har altså så hjertebank, tankekjør og stress knyttet til dette. Er det noen i samme/delvis samme situasjon men noen gode tips? Jeg føler totalt mislykket i dette.. Anonymkode: 30412...476
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Skrevet 7. oktober 2019 Samme situasjon. Kjenner på det samme selv. Får hjertebank, og vet ikke hvordan jeg skal ordne alt. Har ikke noen tips. Har vondt i brystet. På dagen klarer jeg å glemme problemene. Gjør ting for å ikke tenke på det. Men tankene kommer på natten. Merker at hele livssituasjonen er dårlig. Det er jo i bakhodet. Kroppen blir sliten. Anonymkode: 5da67...eac 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #3 Skrevet 7. oktober 2019 Lev etter evne. Å betale ned gjeld pga overforbruk med arv løser ikke at du bruker over evne. Slutt med det! Så bedrer nok angsten seg. Anonymkode: a0505...9dd
M71 Skrevet 7. oktober 2019 #4 Skrevet 7. oktober 2019 Kontakt kommunen og be om hjelp. Få kontroll og bli kvitt hjertebanken. Lev nøysomt og vær relativt lykkelig🙂
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #5 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, M71 skrev: Kontakt kommunen og be om hjelp. Få kontroll og bli kvitt hjertebanken. Lev nøysomt og vær relativt lykkelig🙂 Hvordan kan kommunen hjelpe? Anonymkode: 30412...476
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #6 Skrevet 7. oktober 2019 øvelse gjør mester! har tatt meg lang tid å leve et tålelig liv, etter evne. ikke gi opp om du ikke blir superøkonomisk øyeblikkelig. fortsett å øve på å leve etter evne, nedbetale mest mullig gjeld etc. Anonymkode: 28de6...e6e
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #7 Skrevet 7. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan kommunen hjelpe? Anonymkode: 30412...476 NAV har en tjeneste som heter økonomisk rådgivning. Den er gratis. Der kan du få hjelp til å sortere ut gjeld og tips til hvordan du skal komme deg igjennom dette. Anonymkode: 7d789...b34
Leo Skrevet 7. oktober 2019 #9 Skrevet 7. oktober 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lev etter evne. Å betale ned gjeld pga overforbruk med arv løser ikke at du bruker over evne. Slutt med det! Så bedrer nok angsten seg. Anonymkode: a0505...9dd Nå er det ikke dermed sagt at TS har hatt noe overforbruk. H*n nevner bl.a. at h*n har blitt delvis ufør og dette kan være en meget tøff prosess for økonomien. For eksempel hvis man helt eller delvis ramler mellom stolene i NAV-systemet og blir gående i perioder med ingen eller svært lav inntekt. Det kan skje deg også, så kryp ned fra hesten! Når TS nå vet at h*n får inn penger så kan det jo være en tanke å ta en ringerunde til kreditorene og si fra om at det er penger på vei inn. Da kan de kanskje stoppe evt. påminnelser etc. en periode. Det er egentlig ikke godt for så mye, men det hjelper kanskje litt på angsten at påminnelsene ikke blir så hyppige. Det kan også hjelpe og sette seg ned å få skikkelig oversikt over økonomien slik at du slipper å få flere inkassokrav. Da kan du se hva som er realitetene i forhold til økonomien og hvilke tiltak du evt. kan/bør iverksette. Angsten du føler er helt normal, men angst er ofte irrasjonell og da kan det hjelpe å se på realiteten. Kanskje det egentlig ikke er noe problem? Eller i hvert fall ikke stå stort som du ser for deg når du ligger om natten og grubler? 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #10 Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, Leo skrev: Nå er det ikke dermed sagt at TS har hatt noe overforbruk. H*n nevner bl.a. at h*n har blitt delvis ufør og dette kan være en meget tøff prosess for økonomien. For eksempel hvis man helt eller delvis ramler mellom stolene i NAV-systemet og blir gående i perioder med ingen eller svært lav inntekt. Det kan skje deg også, så kryp ned fra hesten! Når TS nå vet at h*n får inn penger så kan det jo være en tanke å ta en ringerunde til kreditorene og si fra om at det er penger på vei inn. Da kan de kanskje stoppe evt. påminnelser etc. en periode. Det er egentlig ikke godt for så mye, men det hjelper kanskje litt på angsten at påminnelsene ikke blir så hyppige. Det kan også hjelpe og sette seg ned å få skikkelig oversikt over økonomien slik at du slipper å få flere inkassokrav. Da kan du se hva som er realitetene i forhold til økonomien og hvilke tiltak du evt. kan/bør iverksette. Angsten du føler er helt normal, men angst er ofte irrasjonell og da kan det hjelpe å se på realiteten. Kanskje det egentlig ikke er noe problem? Eller i hvert fall ikke stå stort som du ser for deg når du ligger om natten og grubler? Takk. Og takk engang til. Det var konsruktive og beroligende ord- som jeg skal ta til meg. Anonymkode: 30412...476 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #11 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg tenkte på penger en dag. Fikk angst. Anonymkode: b0768...6bc
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #12 Skrevet 7. oktober 2019 Det er heldigvis en midlertidig situasjon. Se fremover, og følg rådene til Leo Anonymkode: 95290...e18
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #13 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg har alltid økonomisk angst. Selv om noen gir meg ti mill så har jeg fremdeles angst. Det hjelper lite å si dette nå men håper du lærte å aldri ta opp forbrukslån. Aldri. Det finnes ingen god nok grunn til å gjøre det, bare unnskyldninger og bortforklaringer. Det du kan gjøre er å få noen til å gå igjennom økonomien din og gjøre det til en kunst å leve på lite. Sett vekk alle penger som ikke er til mat og de nødvendigste regninger. Tenk over ting, abbonementer, osv du ikke MÅ ha. Og ring kreditorene for avtale. Egentlig så trenger vi ikke særlig mye og ingenting MÅ være " kvalitet." Anonymkode: 27ec1...26d
Leo Skrevet 7. oktober 2019 #14 Skrevet 7. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid økonomisk angst. Selv om noen gir meg ti mill så har jeg fremdeles angst. Det hjelper lite å si dette nå men håper du lærte å aldri ta opp forbrukslån. Aldri. Det finnes ingen god nok grunn til å gjøre det, bare unnskyldninger og bortforklaringer. Det du kan gjøre er å få noen til å gå igjennom økonomien din og gjøre det til en kunst å leve på lite. Sett vekk alle penger som ikke er til mat og de nødvendigste regninger. Tenk over ting, abbonementer, osv du ikke MÅ ha. Og ring kreditorene for avtale. Egentlig så trenger vi ikke særlig mye og ingenting MÅ være " kvalitet." Anonymkode: 27ec1...26d Nå har vel ikke TS skrevet ett eneste ord om forbrukslån? Man kan helt fint få inkassokrav på helt normale ting som strømregning, forsikringer og annet som betraktes som helt nødvendige og normale utgifter hvis man havner i en uforutsett situasjon hvor man har lite eller ingen penger. Må man for eksempel velge mellom mat og strømregningen, så er det normalt og rasjonelt å velge mat selv om man vet at strømregningen kommer til å gå til inkasso. Og en liten ting til TS: Hvis du har inkassokrav som er eller har blitt store pga. renter og/eller er gamle så bør du benytte anledningen nå når du får pengene til å prøve å forhandle ned beløpene. Hold kortene litt tett inntil brystet og spør om hva de kan gå med på hvis du kan betale i morgen eller kom med forslag selv. Det forutsetter at du har pengene på konto, men det er jo ingenting i veien for å planlegge litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå