SpringYard Skrevet 9. oktober 2019 #21 Del Skrevet 9. oktober 2019 9 timer siden, WCKD skrev: Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler.... Jeg har bildilla. Bytter ut bilen min hele tiden. Jeg har aldri hatt en bil som er eldre enn 1-2 år. (Veldig miljøvennlig og økonomisk, jeg vet) Har allikevel opplevd at det har vært is på innsiden av frontruta til tider. Normalt parkerer jeg i garasje, så jeg slipper problemet, men jeg ville bare påpeke at det kan skje i nye biler også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 9. oktober 2019 #22 Del Skrevet 9. oktober 2019 4 hours ago, Lutetium 71 said: Spørsmålet er vel om hvor mye av det man blir kvitt iløpet av kjøreturen. Moderne biler har ofte AC, som tørker lufta. Men det er grenser for hvor mye fukt anlegget kan skuffe ut. Er fukten i bilen kun i lufta (inne) så kan AC fjerne fukten raskt, men blaute golv tar timer å tørke, hvis mulig i det hele tatt (våte tepper under mattene er nærmest umulig å tørke vinterstid. Har man våte gulvtepper kan man fjerne mattene på lange kjøreturer for bedre tørk). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. oktober 2019 #23 Del Skrevet 10. oktober 2019 7 timer siden, slask skrev: AC fungerer fint om vinteren, men bilen/motoren må bli varm først, så varmlufta/fukten kan sirkulere gjennom A/C og kondensere/avrenne inni der. A/C er jo bare en kjøler for innelufta. Rim på innsida bilvinduene er pga fuktighet inne, intet annet (men har naturligvis sammenheng med temp.forskjell ute/inne) Rim er jo kondensert fukt - frossen. Du har litt å lære om dette emnet skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 10. oktober 2019 #24 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) 4 hours ago, tdm900 said: Du har litt å lære om dette emnet skjønner jeg. Hehe, nå er du morsom. Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap. Fortjener en lattersmiley: 😄 PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter. Endret 10. oktober 2019 av slask 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. oktober 2019 #25 Del Skrevet 10. oktober 2019 5 minutter siden, slask skrev: Hehe, nå er du morsom. Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap. Fortjener en lattersmiley: 😄 PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter. Jada, det har jeg også, og jeg har kjørt med AC på med varm motor, uten at det har hjulpet en dritt om vinteren! Du har fortsatt noe å lære i dette😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 10. oktober 2019 #26 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) Jeg merket forskjell på om jeg pustet med nesen eller munnen siste biltur før jeg låste bilen for natta i den gamle bilen min. Små forskjeller fikk store utslag. Pustet jeg med munnen og blåste varm røyk på ruta før jeg gikk, var det mye mer rim på innsiden av ruta dagen etter. For å slippe å tenke på hvordan jeg pustet i bilen så la jeg meg til vanen om å kjøre med alle vinduene oppe det siste minuttet av kjøreturen. Det hjalp. Men det fungerte bra å kjøpe et frontrute-dekke på Clas Ohlson til 50,-, men da flyttet rimet seg bare mer til de andre rutene... Aller best har det fungert å kjøpe helt ny bil og få garasje. 🤣 Nå varmer jeg bilen opp via app 15 minutter før jeg går ut døra. Sweet life! Endret 10. oktober 2019 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. oktober 2019 #27 Del Skrevet 10. oktober 2019 4 timer siden, slask skrev: Hehe, nå er du morsom. Du forstår ikke fordamping og kondensering og vil vri deg unna egen mangel på kunnskap. Fortjener en lattersmiley: 😄 PS! Jeg har kjørt bil og brukt AC i årevis - spesielt vinter. Les denne artikkelen, smarting! https://www.tv2.no/a/7978831/ Det er ikke bare på automatiske klimaanlegg AC kutter ut under en viss temperatur, den gjør det på manuelle anlegg også! Les og lær! Så kan du selv finne ut hvem som er den dummeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 10. oktober 2019 #28 Del Skrevet 10. oktober 2019 2 hours ago, tdm900 said: Les denne artikkelen, smarting! https://www.tv2.no/a/7978831/ Det er ikke bare på automatiske klimaanlegg AC kutter ut under en viss temperatur, den gjør det på manuelle anlegg også! Les og lær! Så kan du selv finne ut hvem som er den dummeste! Hvorden de forskjellige AC-anleggene fungerer er vanskelig å oppsummere, pga forskjellige tekniske specs. Men årsaken til rim på innsida ruta har en årsak - fuktig luft/damp inne i bilen og temp.forskjell inne/ute. Punktum. Hvor lett det er å fjerne kommer an på flere forhold. Din spesialitet er å kommenter flere momenter i en og samme korte setning, gjerne spydig formulert. Det er grunnen til at du får svar med samme mynt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 10. oktober 2019 #29 Del Skrevet 10. oktober 2019 (endret) 44 minutter siden, slask skrev: Hvorden de forskjellige AC-anleggene fungerer er vanskelig å oppsummere, pga forskjellige tekniske specs. Men årsaken til rim på innsida ruta har en årsak - fuktig luft/damp inne i bilen og temp.forskjell inne/ute. Punktum. Hvor lett det er å fjerne kommer an på flere forhold. Din spesialitet er å kommenter flere momenter i en og samme korte setning, gjerne spydig formulert. Det er grunnen til at du får svar med samme mynt. Skjønte du nå at AC ikke fungere om vinteren? Det var det jeg påpekte, noe som ikke gikk inn hos deg! Snakk om å være idiot når en tar så grundig feil! Endret 10. oktober 2019 av tdm900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 10. oktober 2019 #30 Del Skrevet 10. oktober 2019 10 minutter siden, tdm900 said: Skjønte du nå at AC ikke fungere om vinteren? Det var det jeg påpekte, noe som ikke gikk inn hos deg! Forholder meg til egen erfaring hvor fuktfjerning funger bra selv vinterstid, ved å aktivere AC manuelt. Knappe 15 år gammel solid svensk stasjonsvogn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 11. oktober 2019 #31 Del Skrevet 11. oktober 2019 På 9.10.2019 den 21.52, slask skrev: Er fukten i bilen kun i lufta (inne) så kan AC fjerne fukten raskt, men blaute golv tar timer å tørke, hvis mulig i det hele tatt (våte tepper under mattene er nærmest umulig å tørke vinterstid. Har man våte gulvtepper kan man fjerne mattene på lange kjøreturer for bedre tørk). Har man en bil med innebygd bluetooth handsfree, eller enda bedre, wifi, vil strålingen hjelpe til med å tørke ut fukta. Er nærmest som en microbølgeovn inni der. Vinn - vinn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 12. oktober 2019 #32 Del Skrevet 12. oktober 2019 Ryddet for brukerdebatt. Ninab82, mod 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 12. oktober 2019 #33 Del Skrevet 12. oktober 2019 17 hours ago, Lutetium 71 said: Har man en bil med innebygd bluetooth handsfree, eller enda bedre, wifi, vil strålingen hjelpe til med å tørke ut fukta. Er nærmest som en microbølgeovn inni der. Vinn - vinn. Ja, alle monner drar sa musa og pissa i havet. Det er nok forskjell på 1000W mikrobølgeovn og noen hundre milliwatt (mW) Bluetooth eller Wifi. Bra for helsa er det ikke, men tørke vann med teknologien er for de tålmodige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #34 Del Skrevet 14. oktober 2019 På 9.10.2019 den 12.26, WCKD skrev: Det blir ikke masse vanndamp inne i nye biler.... Du har ikke hatt bilen full av nedsnødde unger, skjønner jeg 🤣 Anonymkode: 6925f...d21 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #35 Del Skrevet 14. oktober 2019 På 7.10.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev: Har lagt merke til at min frontrute alltid har mye mer is enn andre biler på parkeringsplassen. Også biler ved siden av min. Hva kommer dette av? Og bør jeg være bekymret? Det er for øvrig ingen is på innsiden. Bare utsiden. Anonymkode: cf452...0ee Når vasket du ruta sist? Vask den skikkelig på innsiden hver mnd, og utsiden. Anonymkode: 9cc68...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå