Glossy Skrevet 20. mai 2005 #1 Skrevet 20. mai 2005 Hei. lurer på om noen vet noe om å få barn tett. Tenker på det økonomiske. Er det slik at du MÅ ut i jobb ti av seks mnd for å få støtte på nummer to ??? Leste en plass at i Sverige kunne en bare få to tette fordi en fikk den samme penge støtten uansett. At en da ikke trengte å gå ut i jobb imellom permisjonene for å få penger. Det var noen som mente at dette gjaldt i Norge og....? Noe jeg mener ikke er tilfelle. Noen med erfaring eller kunnskap på området???
Brunhilde Skrevet 21. mai 2005 #2 Skrevet 21. mai 2005 Jeg mener bestemt at det samme gjelder i Norge, kan du ikke bare sjekke Trygdeetatens sine sider da for å være sikker?
Siam Skrevet 21. mai 2005 #3 Skrevet 21. mai 2005 Men da må du vel få nr. to før første svangerskapspermisjon er over? Og det blir litt vel tett for min del... Kunne godt tenke meg å gro skikkelig før nestemann er på vei! :-?
Gjest Annengangs Skrevet 21. mai 2005 #4 Skrevet 21. mai 2005 Man må ha hatt pensjonsgivende inntekt minst 6 av siste 10mnd før man går ut i permisjon for å få fødselspenger. Lønn, sykepenger, permisjonspenger, dagpenger er alle pensjonsgivende på lik linje. Her kommer de med 16mnd mellomrom. Det er da 6mnd mellom permisjonene. Da regner de de beste 6 av siste 10mn (fordi jeg får dagpenger og da er det sånn de regner det). Hadde jeg hatt jobb, hadde de tatt siste måneds inntekt og "driti i" hva jeg har hatt de andre månedene.
Furstina Skrevet 23. mai 2005 #5 Skrevet 23. mai 2005 Leste en plass at i Sverige kunne en bare få to tette fordi en fikk den samme penge støtten uansett. At en da ikke trengte å gå ut i jobb imellom permisjonene for å få penger. Inte för att det egentligen var det som frågan gällde - utan för att förklara hur det är i Sverige: I Sverige räknas ersättningen/stötten ut från förälderns inkomst. Mamman får ersättning baserat på sin lön, och pappan på sin. I Sverige får man samma föräldrapenning (eg. lön som ersättning räknas på) som vid förra barnet om mamman blir gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader. Om barnet är äldre och mamman blir gravid räknas ersättningen ut efter förälderns gällande lön - och om mamma eller pappa arbetar deltid blir lönen och därmed ersättningen lägre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå