AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Hadde dere hovne ledd? Må man ha synlig hovne ledd for å bli sendt til utredning? Fingre, tær og ledd verker og blir verre i kaldt vær og klima. Vil ikke være den som forlanger og er for opptatt av smerter, men det er plagsomt og jeg kommer ingen vei med det. Legen vil ikke sende meg til revmatolog fordi fingrene mine ser normale ut. Anonymkode: 16487...774
Hesya Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Bytte lege kanskje? Forskjellige symptomer på forskjellige revmatiske sykdommer. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, Hesya skrev: Bytte lege kanskje? Forskjellige symptomer på forskjellige revmatiske sykdommer. Har vært hos to forskjellige fastleger. Ikke direkte på grunn av dette, men et bytte etter en sluttet. Vanskelig å finne fastleger der jeg bor og legen er bra på alle andre måter. Anonymkode: 16487...774
Hesya Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 Skjønner. Les deg opp og finn dokumentasjon på dine symptomer. Ta det opp med legen på nytt. Du har en medbestemmelsesrett når det gjelder din egen helse. Lykke til 😊
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært hos to forskjellige fastleger. Ikke direkte på grunn av dette, men et bytte etter en sluttet. Vanskelig å finne fastleger der jeg bor og legen er bra på alle andre måter. Anonymkode: 16487...774 Har vært hos revmatolog, han kunne ikke stille noen diagnose uten at han selv så at jeg var hoven. Fikk time i slutten av juni, en av mine beste måneder, hadde ikke noen symptomer da. Anonymkode: 4f560...3cb
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg kjenner flere som har det som deg, og som opplever det samme i helsevesenet. Jeg har leddgikt, og når jeg var som verst, hadde jeg hovne ledd som følge av leddbetennelser, væske i ledd. Det virker som revmatologen må kunne se disse betennelsene på ultralyd for at diagnosen skal settes og for at man skal kunne få leddgiktmedisiner. Men det skal sies at disse leddgiktmedisinene ikke er noe å trakte etter med mindre man virkelig trenger den, pga bivirkninger. De siste årene har leddgikten min vært mye bedre, ikke helt bra, det ulmer i leddene og smerter og hevelser kommer fra tid til annen, men jeg er såpass bra at jeg slipper medisiner. Det er jeg sååå glad for. Det er vel der det ligger hos legene også, som vet at hvis du ikke har synlige betennelser, så vil ikke revmatologene behandle medisinsk. Men du burde absolutt ha blitt sendt til revmatolog uansett, så får du snakket med spesialist om dette, bli sjekket skikkelig og ikke minst få svar på alt du lurer på. Jeg hadde stått på for å få den henvisningen, tror jeg. Lykke til😊 Anonymkode: d26f0...a08
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 Få fastlegen til å ta blodprøve. Er to eller tre typer blodprøver som slår ut på leddgikt. Det var slik jeg ble henvist til revmatolog. Anonymkode: 9d157...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 Det er ikke alltid leddgikt slår ut på blodprøver, jeg har seronegativ artritt, som betyr leddgikt som ikke vises på blodprøver. Anonymkode: d26f0...a08
parmanoia Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Få fastlegen til å ta blodprøve. Er to eller tre typer blodprøver som slår ut på leddgikt. Det var slik jeg ble henvist til revmatolog. Anonymkode: 9d157...3b4 Hva het prøven som slo ut på deg? Jeg hadde utslag på en prøve reumatoid faktor (RF latex) med de sa det er en prøve som ikke er spesifikk nok, men at jeg er disponert for noe revmatisk. Og det er jeg nok, min far hadde revmatisme av noe slag. CRP er alltid normal.
parmanoia Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alltid leddgikt slår ut på blodprøver, jeg har seronegativ artritt, som betyr leddgikt som ikke vises på blodprøver. Anonymkode: d26f0...a08 Ok. Har du hovne ledd da?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 1 minutt siden, parmanoia skrev: Ok. Har du hovne ledd da? Ja, jeg hadde det da jeg ble diagnostisert. Det var jeg som skrev lenger opp, anonymkode d26.. 😊 Anonymkode: d26f0...a08
parmanoia Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere som har det som deg, og som opplever det samme i helsevesenet. Jeg har leddgikt, og når jeg var som verst, hadde jeg hovne ledd som følge av leddbetennelser, væske i ledd. Det virker som revmatologen må kunne se disse betennelsene på ultralyd for at diagnosen skal settes og for at man skal kunne få leddgiktmedisiner. Men det skal sies at disse leddgiktmedisinene ikke er noe å trakte etter med mindre man virkelig trenger den, pga bivirkninger. De siste årene har leddgikten min vært mye bedre, ikke helt bra, det ulmer i leddene og smerter og hevelser kommer fra tid til annen, men jeg er såpass bra at jeg slipper medisiner. Det er jeg sååå glad for. Det er vel der det ligger hos legene også, som vet at hvis du ikke har synlige betennelser, så vil ikke revmatologene behandle medisinsk. Men du burde absolutt ha blitt sendt til revmatolog uansett, så får du snakket med spesialist om dette, bli sjekket skikkelig og ikke minst få svar på alt du lurer på. Jeg hadde stått på for å få den henvisningen, tror jeg. Lykke til😊 Anonymkode: d26f0...a08 Takk for godt svar! Skjønner det der med medisiner. Alle betennelsesdempende medisiner hjelper meg mot smertene. Ibux hjelper en god del.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, jeg hadde det da jeg ble diagnostisert. Det var jeg som skrev lenger opp, anonymkode d26.. 😊 Anonymkode: d26f0...a08 Å ja, går i surr her. Anonymkode: 16487...774
parmanoia Skrevet 6. oktober 2019 #14 Skrevet 6. oktober 2019 Sorry, kommer borti anonymknappen hele tiden. 🙄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå