Gå til innhold

Sobril mot angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sporadisk bruk av sobril i mer enn 20 år. Tar i snitt én til to tabletter i uka, selv om det i perioder kan gå mer enn en måned mellom bruk av disse. 

Jeg holder meg i jobb, har ikke mer angst enn jeg kan leve med, og har ingen bivirkninger. 

Derimot har jeg ved flere anledninger forsøkt antidepressiva - opplevde stort sett bare bivirkninger og dårlig/ingen effekt mot angst. 

Ønsker ikke å framsnakke b-preparater da det alltid er et potensial for misbruk, men for meg funker dette bra. Men, jeg er veldig obs på å ikke overforbruke disse medisinene. 

Anbefaler deg også trening, et sunt kosthold, samt forståelse av hva tanker er; for det er bare tankene dine som hensetter deg i en angstfylt situasjon. Tanker er bare tanker! 

Anonymkode: ecde4...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt sporadisk bruk av sobril i mer enn 20 år. Tar i snitt én til to tabletter i uka, selv om det i perioder kan gå mer enn en måned mellom bruk av disse. 

Jeg holder meg i jobb, har ikke mer angst enn jeg kan leve med, og har ingen bivirkninger. 

Derimot har jeg ved flere anledninger forsøkt antidepressiva - opplevde stort sett bare bivirkninger og dårlig/ingen effekt mot angst. 

Ønsker ikke å framsnakke b-preparater da det alltid er et potensial for misbruk, men for meg funker dette bra. Men, jeg er veldig obs på å ikke overforbruke disse medisinene. 

Anbefaler deg også trening, et sunt kosthold, samt forståelse av hva tanker er; for det er bare tankene dine som hensetter deg i en angstfylt situasjon. Tanker er bare tanker! 

For meg er det ikke tankene som er problemet, men de fysiske symptomene. Den ekstreme indre uroen i kombinasjon med å føle seg paralysert. Det er ikke noen spesielle tanker jeg har midt oppe i dette, og det varer hele dagen i flere dager. Det er en bivirkning av oppstart av antidepressiva - i så stor grad at det vurderes seponering. 

Det er mange som tilbys benzodiazepiner ved oppstart av antidepressiva. 

Anonymkode: 3bded...639

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det ikke tankene som er problemet, men de fysiske symptomene. Den ekstreme indre uroen i kombinasjon med å føle seg paralysert. Det er ikke noen spesielle tanker jeg har midt oppe i dette, og det varer hele dagen i flere dager. Det er en bivirkning av oppstart av antidepressiva - i så stor grad at det vurderes seponering. 

Det er mange som tilbys benzodiazepiner ved oppstart av antidepressiva. 

Samme her! Er de fysiske symptomene som er værst - er liksom ikke helt tankene som er problemet. Selv om tankene blir dårlige når jeg har mye fysisk vondt. 

Selv har jeg prøvd antidepressiva for noen mnd siden, men seponerte grunnet mer angst for bivirkningene osv. 

Anonymkode: 9bef7...447

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, og svar til dette

Perelandra, mod. 

Gjest Witch24
Skrevet

Sobril abstinenser kan sitte i kroppen flere månender etterpå, kan få mer angst og kroppsplager lenge etter man har sluttet.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Er de fysiske symptomene som er værst - er liksom ikke helt tankene som er problemet. Selv om tankene blir dårlige når jeg har mye fysisk vondt. 

Selv har jeg prøvd antidepressiva for noen mnd siden, men seponerte grunnet mer angst for bivirkningene osv. 

Anonymkode: 9bef7...447

De fysiske symptomene er tankene. Det er ikke mulig å ha fysiske symptomer uten at det er en tanke i forkant. Les om de tre prinsipper og metakognitiv terapi, så forstår du mer. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fysiske symptomene er tankene. Det er ikke mulig å ha fysiske symptomer uten at det er en tanke i forkant. Les om de tre prinsipper og metakognitiv terapi, så forstår du mer. 

Der tar du feil. Les mer om akatisi, som er en mulig bivirkning ved oppstart av antidepressiva, så forstår du mer. 

Skrevet

Jeg har brukt begge deler. For min del har Sobril virket best. Jeg blir ikke trøtt, sløv eller svimmel av noen av de. 

Bare for å legge til, jeg har før brukt beroligende hver dag, i mange måneder i strekk (med bestemmelse fra lege) og sluttet på dagen uten abstinenser. Så det er ikke alle som blir like avhengige, og dårlige når man slutter.

(Mener selvfølgelig ikke at det er bra å bruke det ofte, ville bare nevne det!) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der tar du feil. Les mer om akatisi, som er en mulig bivirkning ved oppstart av antidepressiva, så forstår du mer. 

Jeg snakker om angst. Uten tanker ingen angst. 

Medisinsk leksikon skriver følgende om akatisi: «På grunn av sin rastløse atferd virker pasienten ofte engstelig, men tilstanden er vanligvis ikke ledsaget av noen særlig subjektiv angstfølelse»

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om angst. Uten tanker ingen angst. 

Medisinsk leksikon skriver følgende om akatisi: «På grunn av sin rastløse atferd virker pasienten ofte engstelig, men tilstanden er vanligvis ikke ledsaget av noen særlig subjektiv angstfølelse»

Ifølge Felleskatalogen: "Akatisi: Rastløshet, angst og manglende evne til å sitte stille. Tilstanden er en relativt vanlig bivirkning av behandling med nevroleptika (antipsykotika)." Det er listet opp 51 medikamenter med denne oppgitte bivirkningen. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge Felleskatalogen: "Akatisi: Rastløshet, angst og manglende evne til å sitte stille. Tilstanden er en relativt vanlig bivirkning av behandling med nevroleptika (antipsykotika)." Det er listet opp 51 medikamenter med denne oppgitte bivirkningen. 

Det at man har tatt medikamenter som gir rastløshet, er vel kanskje nok til å sende tankene i loop? At uroen trigger tanker, tenker jeg. Ser det er mange beskrivelser av akatisi som er sammenfallende med den som medisinsk leksikon gir. 

For å kunne ha en angstfølelse, må man samtidig tenke angstfylte tanker. Hvis man ikke tenker tanker er det heller ikke mulig å ha en opplevelse. Det sier seg selv. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at man har tatt medikamenter som gir rastløshet, er vel kanskje nok til å sende tankene i loop? At uroen trigger tanker, tenker jeg. Ser det er mange beskrivelser av akatisi som er sammenfallende med den som medisinsk leksikon gir. 

For å kunne ha en angstfølelse, må man samtidig tenke angstfylte tanker. Hvis man ikke tenker tanker er det heller ikke mulig å ha en opplevelse. Det sier seg selv. 

Nei, det "sier ikke seg selv". https://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/generelt-om-forgiftninger/ekstrapyramidalt-syndrom-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning 

Når selv eksperter ikke er sikre på virkningsmekanismen, er i alle fall ikke du det. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det "sier ikke seg selv". https://www.helsebiblioteket.no/forgiftninger/generelt-om-forgiftninger/ekstrapyramidalt-syndrom-behandlingsanbefaling-ved-forgiftning 

Når selv eksperter ikke er sikre på virkningsmekanismen, er i alle fall ikke du det. 

Dette ser jeg på som et veldig skråsikkert innlegg. Har skumlest lenken du la ved, og kan ikke se at noe av dette har relevans for tanker/ angst. 

Metakognitiv metode er anerkjent innenfor psykisk helsevern. De tre prinsipper tar utgangspunkt i mye av det samme. Felles for dem begge er at tanker er bare tanker. Angstfylte følelser kommer som følge av urolige tanker. Det er altså tanken du føler. 

Akatisi er uro og rasløhet, manglende evne til å sitte stille (Google definisjonen på akatisi). Dette kan være framkalt av medisiner. 

Lurt å være åpen for å lære noe nytt, istedet for å skyte fra hofta. Da har man også mulighet til å bli frisk. 

Går ikke inn i hva du skriver om meg, da det er irrelevant om jeg er ekspert eller ikke. Dette handler om sak, ikke om person. 

Håper du leser mer om metakognitiv terapi/de tre prinsipper. Hvis poletten ramler ned, kan det hende du får et godt liv uten angst. 

Ønsker deg uansett lykke til! 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har nå brukt sobril i 5 uker. Må bruke 9 uker på å trappe ned.....får angst av dette.  Vil heller prøve Cipralex. 

Anonymkode: 6b60d...d72

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet

Jeg brukte det i en periode over 1 år. Jeg tok aldri så mye at jeg fikk abstinenser, men avhengighet kan være så mye. F.eks at man er avhengig av å ta en dose for å ha trua på seg selv og at man kommer seg gjennom ting. For ikke å snakke om hvordan hjernen reagerer, ved å benytte nye nervebaner og danne nye synapser for å kunne kommunisere fra fryktsenteret til resten av kroppen. Dess flere veier å kommunisere, dess mer angst får du neste gang.

Heldigvis for meg så opplevde jeg en gang at jeg fikk angst til tross for Sobril. Jeg tenkte "hva om den ikke funker?" og vipps så fikk jeg angst likevel. Da satt jeg igjen med at sobril bare er tull, den "redder" meg ikke, det er fortsatt mine tanker som er avgjørende. Da var det ikke noe vits i å ta det mer, og selv om jeg har sikkert 20 tabletter igjen er det 10 mnd siden jeg rørte det.

Jeg har vært veldig fristet innimellom, men har presset meg selv til å gjøre det samme som før, uten Sobril. Muskelknutene, utmattelsen og utroligheten er verdt det når jeg blir så stolt av meg selv at jeg kan felle en tåre. Jeg er ikke ukomfortabel eller redd for de fysiske symptomene mine nå, kun tankene. 

Anonymkode: 60d78...f71

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. 

Minner på nytt om Retningslinjene for Kropp og helse:

Sitat

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...