Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg testet positivt for noen få dager siden, og dette har ført med seg mange spørsmål. Noe av det jeg har søkt etter er en koffeinfri te som det er mulig å drikk og som smaker litt fruktig. Jeg har søkt litt rundt, men føler jeg blir mer forvirret av det😅 Noen som har noe tips her? Takk på forhånd 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Missakward skrev:

Jeg testet positivt for noen få dager siden, og dette har ført med seg mange spørsmål. Noe av det jeg har søkt etter er en koffeinfri te som det er mulig å drikk og som smaker litt fruktig. Jeg har søkt litt rundt, men føler jeg blir mer forvirret av det😅 Noen som har noe tips her? Takk på forhånd 😊

Hvor mye te skal du drikke? Du kan fint drikke sort te som gravid så lenge det ikke er snakk om mengder. 

Anonymkode: 52fd2...a82

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye te skal du drikke? Du kan fint drikke sort te som gravid så lenge det ikke er snakk om mengder. 

Anonymkode: 52fd2...a82

Jeg drikker en del kopper i løp av dagen, en til frokost, og så blir det en del kopper i løp av dagen og utover kvelden, eksakt hvor mange vet jeg ikke helt 

Skrevet

Omtrent all frukte er koffeinfri, så det er ikke noe problem.

Jeg drikker ca. ti kopper sort te om dagen, og har kjøpt koffeinfri te i England.

Anonymkode: 3ebdc...aed

Skrevet

Pukka har mange gode uten koffein 😄 Ett merke til som har mye, men husker ikke hva det heter, får begge på sånne helsekost butikker 😄

Anonymkode: a0fa5...5e0

Skrevet

Pukka har mange gode, til og med en «pregnancy» te eller to. 

Anonymkode: d6313...2d8

Skrevet

Ok! Da skal jeg ut og leite litt! Tusen takk for mange gode innspill 😁

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omtrent all frukte er koffeinfri, så det er ikke noe problem.

Jeg drikker ca. ti kopper sort te om dagen, og har kjøpt koffeinfri te i England.

10 kopper sort te er alt for mye. 

"Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for negative helseeffekter hos fosteret. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Te: 26 mg."

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ 

Hvis det er ca 2 dl per kopp er det 52mg koffein per kopp, som gir maksimal mengde te per dag 3-4 kopper, litt avhengig av hvor mye koppen rommer. Mange tekopper tar mer enn 2dl, 2,5dl er ikke uvanlig. Ti kopper sort te er omtrent 520mg koffein med konservativ koppestørrelse,  altså nesten tre ganger så mye som anbefalt. 

Anonymkode: 9173b...a3b

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 kopper sort te er alt for mye. 

"Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for negative helseeffekter hos fosteret. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

Te: 26 mg."

https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ 

Hvis det er ca 2 dl per kopp er det 52mg koffein per kopp, som gir maksimal mengde te per dag 3-4 kopper, litt avhengig av hvor mye koppen rommer. Mange tekopper tar mer enn 2dl, 2,5dl er ikke uvanlig. Ti kopper sort te er omtrent 520mg koffein med konservativ koppestørrelse,  altså nesten tre ganger så mye som anbefalt. 

Ja, jeg vet det, det er derfor jeg har kjøpt koffeinfri sort te i England, som jeg skrev i innlegget mitt. :) 

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt: 3-4 kopper sort te er innafor. Jeg var også vant til å drikke mye te - ble mye rooibos-te under graviditeten (syns den er god med melk, så ble mest mulig likt). Ellers er det greit å være oppmerksom på at et stoff i grønn te kan hindre folatopptaket, så for å være føre var ville jeg unngått grønn te. 

Fins masse fruktige urteteer så det burde ikke være noe problem :)

Anonymkode: 3d5c6...68e

Skrevet

Jeg elsker earl grey, og kjøpte koffeinfri på meny 😁

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet det, det er derfor jeg har kjøpt koffeinfri sort te i England, som jeg skrev i innlegget mitt. :) 

Så bra, det virket som som det var en annen te 🙂 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra, det virket som som det var en annen te 🙂 

Viktig å være obs på, ja. :) Ti kopper te med koffein om dagen hadde ikke vært bra!

Skrevet

Man får vanlig gul Twinings uten koffein på matbutikken, iallfall har jeg kjøpt det på Meny. Boksen ser nesten helt lik ut men har et blått merke der det står "decaf" eller noe. 

Anonymkode: b5d50...4b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...