Gå til innhold

Oppdaget sølvkre etter overtagelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

vi tok over et hus for 14 dager siden. Selve eneboligen er totalrenovert siste året og det skal ikke være noen feil. Men, de siste kveldene har jeg observert et par sølvkre(ganske sikker på at det ikke er skjeggkre) på badegulvet. Både noen store og noen veldig små. 

Enten har de vært her hele tiden eller så har de blitt med oss i flyttelasset. Vil tro brukte pappkasser kan ta med seg litt uønskede gjester. 

Har skrudd opp varmekablene godt. Andre ting vi kan gjøre for at de skal forsvinne? Hvordan gå frem ovenfor tidligere eier? Deg lukter ikke fukt her, men badet ligger i kjeller. Har ikke fått merknader på drenering. 

Takk!

Anonymkode: 8a5b8...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Plasser ut noen limfeller slik at de kan artsbestemmes først. Sølvkre = sannsynligvis fuktproblematikk. Skjeggkre = sannsynligvis ikke fuktproblematikk.

At det ikke er feil i nyrenoverte boliger er i beste fall en naiv påstand. Det bygges feil for milliarder av kroner i året.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, A-hunter skrev:

Plasser ut noen limfeller slik at de kan artsbestemmes først. Sølvkre = sannsynligvis fuktproblematikk. Skjeggkre = sannsynligvis ikke fuktproblematikk.

At det ikke er feil i nyrenoverte boliger er i beste fall en naiv påstand. Det bygges feil for milliarder av kroner i året.

Mulig det er feil, men velger å ikke svartmale det helt i starten. Men, takk for tips om limfeller. 

Skrevet

Siden det er på badegulvet er det sansynligvis snakk om fuktproblemer og/eller dårlig ventilasjon slik at det er fukt i rommet. Ser limfeller er nevnt og de kan brukes til å lokalisere hvor hovedproblemet ligger. Ville også sjekket kjelleren for muggsopp og avleiringer i betongen(hvis det er betong). Hvis du har papier på hva renoveringen har bestått av ville jeg gått igjennom dem for å hva som er gjort. At tidligere eier ikke bare har fikset problemer kosmetisk, mens det egentlig er store problemer under nye fliser f.eks. I praksis er det vel nesten umulig å bli kvitt, men det er alltids en mulighet å kontakte et skadedyrfirma for råd.

Linker også til denne https://www.dn.no/medier/toppblogger-funkygine-og-fotballspiller-morten-sundlis-leilighet-invadert-av-skjeggkre-krever-634000-kroner/2-1-539780

Som du sier så kan de selvsagt ha blitt med på flyttelasset.

Anonymkode: a56aa...0c5

Skrevet

Varme og lys på hele døgnet og spray med insektsspray. Kjøp sølvkre-felle på clasohlson og sett den under badeinredningen.

Dette tok knekken på sølvkreene jeg hadde på badet. Er nå 1 år siden jeg så noen sist.

Anonymkode: 911d9...625

Skrevet

Det er nok ikke noe dere har dratt i hus. Sølvkre er mye mindre mobile enn skjeggkre. Når bad er i kjeller er det rett og slett gjerne ideelle forhold for sølvkre der. De kommer typisk fra sluk der. Det er ikke sikkert dette er noe mer omfattende en at varmekabler f.eks har stått av over tid, om dette huset har vært totalrenovert og at det løser seg av seg selv med å ha på varmekablene.

Anonymkode: b4d85...912

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

vi tok over et hus for 14 dager siden. Selve eneboligen er totalrenovert siste året og det skal ikke være noen feil. Men, de siste kveldene har jeg observert et par sølvkre(ganske sikker på at det ikke er skjeggkre) på badegulvet. Både noen store og noen veldig små. 

Enten har de vært her hele tiden eller så har de blitt med oss i flyttelasset. Vil tro brukte pappkasser kan ta med seg litt uønskede gjester. 

Har skrudd opp varmekablene godt. Andre ting vi kan gjøre for at de skal forsvinne? Hvordan gå frem ovenfor tidligere eier? Deg lukter ikke fukt her, men badet ligger i kjeller. Har ikke fått merknader på drenering. 

Takk!

Da hadde jeg meldt fra til megler /selger ( du skal melde fra om slikt med en gang ) og så hadde jeg betalt for å få et skadedyrfirma til å komme på besøk. Da finner de ut om det er sølv/skjeggkre og hvis det er sølvkre eventuelt hvorfor de er der og hvordan de fjernes.

Det kan godt være at det er null problem, at det finnes noen sølvkre i typ enhver enebolig, men i forbindelse med reklamasjon,mangler og verdier på ting så hadde jeg i alle fall med en gang sørget for å få det avklart fra fagfolk!! Å melde ifra til megler /selger med en gang , og også om at du nå skal ha skadedyrfirma på besøk og vil komme tilbake med funnene deres osv. 

Det er også skadedyrfirmaet som lett avklarer at de ikke har kommet inn via en pappeske, noe som lettere skjer med skjeggkre og de vil da heller ikke automatisk være lokalisert i kjelleren med fuktighet- høres ut som et typisk sølvkre sted - uten at jeg vet det. 

Endret av Jr.Garcon
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Hvordan er ventilasjonen der? 

Vi hadde sølvkre på vaskerom i kjeller i flere år. Løste seg da vi satte inn ny vifte. 

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Ventilasjonen er god med vifte som trekker godt. Lite dugg når vi dusjer. Men, man vet jo aldri. 

Det er jo typisk med sølvkre i fuktige kjellere. Vil ta en ekstra titt på grunnmur og få inn et skadedyrfirma. Det ser jeg er viktig. 

Meklerselskapet er feller kjøpt inn. Spent på om vi ser flere. Forhåpentligvis går det seg til nå med varmekabler og lys. Mulig de har kommet når huset har stått tomt(vi brukte noen uker etter overtagelse før vi flyttet inn). 

Skrevet

Her har vi sølvkre på både badet oppe, badet nede og vaskerommet. Alle tre rommene har god ventilasjon og har varmekabler som står på. Vi har ikke sett sølvkre i hele sommer, men nå på høsten så er de tilbake. Varmekablene har stått på hele tiden. Ikke påvist noe fukt i noen av rommene, men det er jo sluk i alle tre og der lever sikkert disse kreene veldig godt.

Anonymkode: fff34...ec9

Skrevet

Kanskje en dæsj klorin i slukene?

• 3 uker senere...
Skrevet
På 7.10.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Kanskje en dæsj klorin i slukene?

En liten dæsj klorin holder de borte i et par dager:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...