Gjest Familytree Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 Mange mennesker har hatt dårlige besøk hos fastlegen som forteller dem: Du har psoriasis. Men når pasienten besøker hudlegen, en profesjonell spesialist, forteller han at han faktisk har eksem. Har du problemer med å skille mellom de to? Hva er forskjellene?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Alle har problemer med å skille de to kun basert på klinisk undersøkelse. Psoriasis affiserer flere systemer enn eksem, og vil typisk involvere ledd og øyets bindehinne. Det er visse karakteristiska man kan se etter når man "skreller av" fortykket hud, som kan være indikative for psoriasis. Utover dette, er det vanskelig å skille psoriasis fra eksem ved laboratorieundersøkelser, men man vil kunne se visse forskjeller ved histologisk undersøkelse (vevsprøve undersøkt under mikroskop). Begge sykdommer har lignende morfologi, men psoriasis er en langt mer omfattende sykdom, som særlig påvirker ledd og leddstrukturer. Det er ikke uvanlig at alvorlig eksem feildiagnostiseres som psoriasis. Almenlegen er forøvrig også "profesjonell spesialist." Jeg skjønner ikke helt hva du vil med den kommentaren? Hudlegen har selvfølgelig spesialisering i hud, men det burde det jo ikke være nødvendig å påpeke? Anonymkode: 4450e...242 1
Gjest Familytree Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt hva du vil med den kommentaren? Hudlegen har selvfølgelig spesialisering i hud, men det burde det jo ikke være nødvendig å påpeke? Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, men jeg foretrekker en medisinsk spesialists mening for denne saken.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 15 minutter siden, Augustotejerina said: Jeg sier ikke at den ene er bedre enn den andre, men jeg foretrekker en medisinsk spesialists mening for denne saken. Det burde jo ikke være noe kontroversielt? Eller nødvendig å nevne for den saks skyld. Selvfølgelig henviser man til riktig spesialitet hvis en tilstand ikke lar seg diagnostisere eller behandle i almenpraksis. Det er strengt tatt veldig uklart hva du egentlig spør om. Anonymkode: 4450e...242
Gjest Familytree Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det burde jo ikke være noe kontroversielt? Eller nødvendig å nevne for den saks skyld. Selvfølgelig henviser man til riktig spesialitet hvis en tilstand ikke lar seg diagnostisere eller behandle i almenpraksis. Det er strengt tatt veldig uklart hva du egentlig spør om. Anonymkode: 4450e...242 Forskjeller mellom psoriasis og eksem. Takk for svar😊
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 12 timer siden, Augustotejerina skrev: Mange mennesker har hatt dårlige besøk hos fastlegen som forteller dem: Du har psoriasis. Men når pasienten besøker hudlegen, en profesjonell spesialist, forteller han at han faktisk har eksem. Har du problemer med å skille mellom de to? Hva er forskjellene? Det samme skjedde med meg, trodde lenge jeg hadde psoriasis, men hudlegen sa det var eksem. Etter hva jeg skjønner er psoriasis mer skorpete og man får det på tørre områder som albuer og sånt. Jeg har mer våteksem som jeg får av å vaske henda og sånt for mye. Anonymkode: f9167...2c6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 12 timer siden, Augustotejerina skrev: Mange mennesker har hatt dårlige besøk hos fastlegen som forteller dem: Du har psoriasis. Men når pasienten besøker hudlegen, en profesjonell spesialist, forteller han at han faktisk har eksem. Har du problemer med å skille mellom de to? Hva er forskjellene? Jeg har psoriasis og det er null problem og skille mellom det. Psoriasis er rødt, sårt, skjellete, blir sprikker og sår og blødninger. Hudlag på hudlag på hudlag, kritthvitt, flasser, svir, brenner. Såpe/vann svir som bare det, vann alene svir som bare det, antibac er rene torturen, ull river i psoriasisen, fleece river i psoriasisen. Kaffe, sukker, stress m.m forverrer den. Immunforsvarert går til angrep på hudcellene og hudcelle produksjonen er sånn hver 4-5dag fremfor normale ca 28dager. Kortison hjelper, lysbehandling hjelper, bilogisk medisin hjelper. All behandling har risiko. Hudkrem hjelper men gjør den rammede huden flammende rød og brenner noe helt ekstremt (selv parafymefrie kremer som spenol) helt til du vasker hendene så er de straks etter håndvask så tørre at det ser ut som om du ikke har smurt dem på flere dager. Psoriasis er kronisk, du kan aldri bli kvitt det du kan bare ha bedre og dårligere perioder og lindre symptomer i perioder med intensiv behandling. Fikk diagnose hos hudlege da jeg ønsket å få diagnose fra lege med spesialisering i hud og ikke bare en allmennefaglig lege. Anonymkode: 32922...509
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 Ja må også legge til at den kommer i håndflater, fotsåler, oppå føtter og hender, armer, albuer, legger, knær, rygg, ører, nese, mage, brystkasse, lår osv. Ja for å si det sånn, det ser nyyyyyydelig ut.. Not.. Og svir noe ekstremt. Anonymkode: 32922...509
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 Noen har den i underlivet også, men heldigvis (og jeg håper det blir værende sånn) så har jeg ikke det. Fysj altså. Anonymkode: 32922...509
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg kan se at det kan være vanskelig å skille, samtidig som det er noen psoriasis typer som jeg ikke tror at kan forveksles. Men kan jo hende det finnes litt ulike typer eksem også. Jeg har eksem. Får litt tørr hus, noen røde prikker, samme steder hele tiden. Smører på med litt kortison og så forsvinner det ikke mye plaget av det. https://www.healthline.com/health/photos-types-psoriasis Anonymkode: 80502...52e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå