Gå til innhold

Spørsmål til dere veganere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da diskusjoner mellom veganere og altetende her inne har en tendens til å bli ganske stygg så vil jeg først bare oppfordre til å ikke slenge dritt hverken ene eller andre veien. Denne tråden er ikke ment som hets på noen som helst slags måte. Jeg har bare et spørsmål jeg er oppriktig nysgjerrig på og håper å få ærlige svar. 

La oss si samfunnet som vi kjenner det går under. La oss si at det ikke er mulig lengre å gå på butikken og kjøpe seg mat. Mange ville sannsynligvis sultet ihjel i Norge fordi samfunnet vårt ikke er lagt opp til at vi skal være selvforsynt på mat. Så si at alle bøndene kun dyrker mat til seg selv og man må derfor dyrke mat selv. Vi vet at med det klimaet vi har så er det ikke så ufattelig mange grønnsaker som kan dyrkes og man vil høyst sannsynlig dø av mangelsykdom som veganer om man skal leve på potet og gulrot og kanskje litt kantareller og bær på høsten.. Så lurer jeg på hvor langt dere som er veganere er villig til å gå for det dere tror på. Altså, om valget i en slik situasjon stod mellom å dø selv eller å fiske og jakte for å overleve; hva hadde dere gjort? Jeg ser i en del tråder at en del veganere hevder at de synes dyreliv er like mye verdt som eget liv, så det er derfor jeg er nysgjerrig egentlig. 

Selv tenker jeg at alle mennesker er egoistiske i bunn og grunn i form av at de fleste ville satt sitt liv først, også foran andre mennesker for å overleve. Det er jo et instinkt å overleve, og jeg kan ikke selv se for meg at noen ville sultet ihjel om de hadde et alternativ, men det er derfor jeg spør og er nysgjerrig på hvor langt de som er veganere er villig til å gå for det de tror på. 

Anonymkode: ac30f...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vet de vel ikke før de kommer i den situasjonen.

Anonymkode: 281e4...e34

• Liker 2
Skrevet

Definisjonen på veganisme er å unngå utnyttelse av dyr så langt det er praktisk mulig. I situasjonen du beskriver er det ikke praktisk mulig å unngå utnyttelse av dyr. Svaret sier dermed seg selv, vi hadde gjort det vi måtte for å overleve.

Heldigvis er vi i Norge og året er 2019, så det er ikke nødvendig for overlevelse for oss i dag (er klar over at dette ikke er tilfelle i alle land/samfunn i dag).

Anonymkode: 12e2b...ffc

• Liker 1
Skrevet

Folk hadde ikke greid å fiske og jakte nok uansett.

Anonymkode: 8d6d1...115

• Liker 1
Skrevet

Vi kunne ikke fødd hele Norges befolkning på jakt og fiske. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde fiska, jakta vilt, raida tomme hus, plukka sopp osv. 

Anonymkode: ee093...c9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...