Gå til innhold

Hvorfor er overgrep skamfullt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har selv overgrepsminner jeg ikke klarer å snakke med noen om fordi jeg skammer meg, så jeg forstår følelsen. Men jeg lurer på hva som er årsaken til at både jeg og mange andre skammer seg over å ha opplevd seksuelle overgrep? Jeg skammer meg, men hvorfor gjør jeg det? Hva er grunnen?

Anonymkode: 1354e...cd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror man skammer seg over alt som er ubehagelig å snakke om, og seksuelle overgrep (spesielt mot barn) er kanskje det mest ubehagelige emnet man kan snakke om. Sex generelt er dessverre veldig skambelagt i samfunnet vårt

Anonymkode: 998e8...61d

• Liker 2
Skrevet

Kanskje fordi man kan føle at man var med på det/lot det skje/ikke sa noe. 

Anonymkode: c11e2...35f

• Liker 3
Skrevet

Min teori er fordi det handler om kropp og at mange kobler det til seksualitet. Det at mange har uttalt at det er offeret sin feil gjør også at mange kvier seg til å anmelde eller oppsøke hjelp. 

Mitt råd er å snakke om det. Snakk det ihjel, ikke hold det inni deg. Du har ikke skyld og skal ikke føle skam. Plasser skyld og skam der den hører hjemme. 

Anonymkode: cbe21...add

• Liker 3
Skrevet

For meg ligger det mye usikkerhet rundt det om jeg faktisk ville blitt trodd hvis jeg fortalte. Føler dette er noe jeg ikke kan fortelle til noen. Beste er bare å fortrenge etter beste evne og late som at det aldri har skjedd. 

Anonymkode: aa2e7...399

Skrevet

Man føler på at man ikke var verd bedre behandling. Vi vokser alle opp med ideen om prinsessen, som er verd så mye, og blir beskyttet, og behandlet så bra. 

Anonymkode: 7792d...806

Skrevet

Jeg kan fortelle litt om min skam. 

Jeg følte skam fordi jeg havnet i en slik situasjon, jeg greide ikke forsvare meg, jeg trodde det var normalt, jeg følte meg mindreverd, jeg følte nytelse under det ene overgrepet, kroppen reagerte på stimuli selv om jeg ikke ville. Jeg var barn. Skam fordi jeg var redd for å ikke bli trodd, redd for at andre trodde jeg var med på det. Skam fordi det er så privat og at vedkommende har sett meg naken nedentil og ekstremt sårbar. Mye forvirring og negative tanker om seg selv, føler at det var noe galt med meg siden akkurat jeg ble utsatt for dette. Følelsen av å være den som splitter og ødelegger familien når jeg sa ifra om overgrepet. Selvfølelsen til egen kropp og seksualitet. Skyldfølelse.. hadde jeg bare gjort, eller ikke gjort.

sex skal være noe fint mellom to mennesker, kikert smertefullt overgrep når du er ung jomfru.

Min psykolog har printet inn i hodet mitt gang på gang på gang at det ALDRI er min feil. Psykologen vet alt som skjedde, hun har etterutdanning på dette feltet, og er en enorm stor og viktig støtte i denne prosessen. Å bli lyttet til, anerkjent, forstått og respektert. Har kommet langt i prosessen med henne. Det er vondt men trygt å snakke om det på kontoret hennes. 

Anonymkode: a369b...537

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv overgrepsminner jeg ikke klarer å snakke med noen om fordi jeg skammer meg, så jeg forstår følelsen. Men jeg lurer på hva som er årsaken til at både jeg og mange andre skammer seg over å ha opplevd seksuelle overgrep? Jeg skammer meg, men hvorfor gjør jeg det? Hva er grunnen?

Du har ingen grunn til det, overgriperen burde skamme seg

Anonymkode: 5e92f...fb7

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg ❤️ Snakk med en erfaren terapeut som har erfaring med overgrep. De er så fine å snakke med, og de vil bygge deg opp igjen bit for bit. Du er verdifull!! 

Ingen har lov å krysse dine grenser og tvinge deg til noe du ikke ønsker. Jeg vet det er utrolig vondt og skamfullt. Men det er aldri din feilet uansett!  

Anonymkode: a369b...537

Skrevet

Trist at det skal være slik!

Tror det kan være flere grunner til at man føler skam...

🔵 Man føler seg brukt og kastet, og dermed "skitten". Fra gammelt av var man jo "skadet gods", mye av grunnen til at det fortsatt er tabu idag. 

🔵 Man føler man burde gjort mer for å stoppe det. Ropt, slåst, hva som helst.

🔵 Man føler at man burde unnlatt å sette seg selv i en slik situasjon.

🔵 Man tror kanskje man har gitt feil signaler.

🔵 Noen ganger har man latt seg sjarmere, men vil ikke ha sex.

🔵 Noen ganger har man likt innledningen, men ikke slutten.

Fellesnevneren er jo at offeret føler skyld for alt, når man ikke har skyld i d hele tatt!!

Det kalles sex-overgrep, men d er jo helt feil! D har ingenting med sex å gjøre! Maktovergrep er d d er!

Anonymkode: ba323...3f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler nok ikke skam og tror aldri jeg har følt hverken skam eller skyld, men snakker sjeldent om det da det ofte virker som folk ikke helt vet hvordan de skal reagere og føler seg brydd. Det blir en pinlig stillhet. Samtidig ønsker jeg ikke å bli dømt pga det jeg har gått igjennom.  Jeg føler helt klart at det er et tema man ikke snakker om. Men jeg har distansert meg såpass mye emosjonelt fra det som skjedde så når jeg snakker om det har jeg ingen følelser og tror noen reagerer på det. 

Når jeg fortalte foreldrene mine fikk jeg streng beskjed om å aldri fortelle det til noen andre. Jeg fikk også beskjed om å ikke anmelde det pga hva andre kunne tenke om meg. Jeg gikk heldigvis til politiet før jeg fortalte foreldrene mine det fordi jeg visste at jeg ikke ble møtt med forståelse av de. Jeg var 16 år og gikk igjennom rettsaken mer eller mindre på egenhånd og han ble dømt. 

Anonymkode: 77caf...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...