Gå til innhold

hva er det med leggene/anklene mine?

Fremhevede innlegg

Gjest leggvondt
Skrevet

jeg trener opp til fem ganger per uke.

men jeg sliter litt med leggene og anklene mine.

leggene mine blir så innmari fort slitne.

de tåler ingenting i forhold til hva lår og armer gjør.

det brenner i de når jeg trener aerobic og de får meg til å måtte stoppe opp under treningen.

jeg får det sånn når jeg til og med går tur.

anklene mine gjør også litt vondt og jeg begynner å få vondt oppover foran på den ene leggen (føles som det er vondt i en scene).

har prøvd forskjellige sko, så det er ikke skoene det er noe galt med.

noen som vet hva som skjer? :(

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Senehinnebetennelse! Oppsøk en lege..antagelig må du ha en pause fra treningen en god stund.

Gjest leggvondt
Skrevet
Senehinnebetennelse! Oppsøk en lege..antagelig må du ha en pause fra treningen en god stund.

Tror du det? :o

Gjest Gjesta
Skrevet

Det høres helt klart ut som beinhinnebetennelse, ja! Få deg også betennelsesdempende tabletter, og RESPEKTER treningsforbud, slikt kan faktisk bli kronisk hvis du ikke passer på.

Gjest leggvondt
Skrevet

takker for svar.

skal gå til legen og få resept og sånt ja.

takk takk

Gjest Ninakanin
Skrevet

håper ikke du har drevet og presset kroppen din så lenge!

man *skal* lytte til kroppens signaler! Har man vondt helt plutselig så er det som oftest noe galt...

lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde betennelse i begge senene under foten, og brukte faktisk flere måneder på å komme meg.. Da trente jeg ikke i det hele tatt, gikk med superergonomiske sko, og var generelt forsiktig med å bruke beina mer enn jeg måtte. Noe skikkelig herk med andre ord!

Jeg fikk også betennelsesdempende piller, samtidig som jeg gikk til innkjøp av nye sko + rehband støttesåler av grønn "gummi". Det viste seg at selv om jeg brukte dempede sko så var de ikke riktige for mine føtter. Løplabbet hjalp meg å finne noen som passet meg. Nå har jeg aldri vondt i bena lenger, men jeg trenger ikke ha mer enn en dag på shopping med antydning til hæler før jeg kjenner det murrer.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg hadde betennelse i begge senene under foten, og brukte faktisk flere måneder på å komme meg.. Da trente jeg ikke i det hele tatt, gikk med superergonomiske sko, og var generelt forsiktig med å bruke beina mer enn jeg måtte. Noe skikkelig herk med andre ord!  

Det der hørtes skummelt ut! Fikk du det av trening? Jeg sliter med vondt under den ene foten fra tid til annen, under forfoten der man får vondt av å gå med hæler. Selv ikke når jeg går med helt flate sko forsvinner det helt.

Skrevet

Dette er nok beinhinnebetennelse ja. Har hatt det selv, veldig plagsomt, men eneste løsningen er nok litt treningsfri. Mulig en lege kan skrive ut betennelsesdempende/smertestillende som voltaren eller ibux, men ville vært forsiktig med dette siden man pga av den smertestillende effekten blir lurt til å tro at foten ikke er vond, så man kan trene.

Skrevet

Det der hørtes skummelt ut! Fikk du det av trening? Jeg sliter med vondt under den ene foten fra tid til annen, under forfoten der man får vondt av å gå med hæler. Selv ikke når jeg går med helt flate sko forsvinner det helt.

Det hørtes akkurat ut som det jeg sliter med(og har slitt med snart et halvt år). Jeg har vondt under den ene tåballen, altså beinet rett bak stårtåa, dette er veldig plagsomt siden jeg ikke får trent som jeg vil. Trener jo, men klarer f eks ikke å stå lenge for gangen på spinn, og gåing er noe av det verste. Har fått betennelsesdempende av lege og vært på røntgen-men neida.. Vet jo ikke engang om det er betennelse eller ikke, ganske håpløst igrunn. Men tror nok det er en betennelse som sitter bom fast, for jeg tror jeg fikk det etter en dag i københavn med mye gåing og sko uten dempende såle. Føttene går man jo på hver dag, så det er vel ekstra vanskelig å bli kvitt en evt betennelse.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg klarer ikke å massere selv, men sambo påstår at det klikker under der...Så det er nok noe betennelsesaktig. Og jeg som har vært to ganger hos legen og glemt dette! Grr...Fram med Ibuxen og glemme de støvlettene jeg sikler på (eller kjøpe, for å spare).

For min del kom smertene etter at jeg var bortreist i en uke med kun ett par sko (kilehæl), og trasket på asfalt hver dag.

Skrevet

Før nå i jula hadde jeg ikke trent ordentlig på flere år, men da jeg var hjemme ble jeg med lillesøster på litt forsiktig trening + at jeg jobbet 11 stående/gående timer om dagen. Treningen/jobbingen varte i et par-tre uker, og det var etter dette at problemene kom. Så, hva det kom av er vanskelig å si, det var vel helst en kombinasjon.

Plantarfasceitt er fagordet på det jeg hadde, info kan finnes her.

Jeg var hardt "angrepet", og den senen som går fra hælen til kulen under stortåen (vil tro vi snakker om samme stedet, der man får vondt når man går med hæler) var som en tjukk pølse, i tillegg til at jeg det gjorde fryktelig vondt å bøye tærne oppover.

Før jeg kom meg til en lege som faktisk hadde peiling så skrev jeg et innlegg på lommelegen som en kirurg har besvart. Det finner du her.

Gjest Gjesta
Skrevet

Tusen takk, Newt! Jeg er heldigvis ikke like hardt rammet som det der, men ble betenkt da jeg så at de skrev at personer med høy fotbue er utsatt. For jeg har ekstremt høy fotbue.

Skal prøve å gå mest mulig i joggesko, og heller ha pyntesko i sekken hvis det trengs. Hvis jeg ikke blir bedre, får jeg heller fly til legen IGJEN.

Skrevet

Jeg går i de joggeskoene fra Løplabbet daglig nå (ikke særlig elegant, men det får bare være), og sparer finskoene til når jeg "må" ha noe penere.

Forresten så fungerte det colatrikset veldig bra på meg, rulle en halvlitersflaske under foten, fram og tilbake fra hælen til tærne. Etter en halvtime med den øvelsen om dagen løsnet det veldig.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg går i de joggeskoene fra Løplabbet daglig nå (ikke særlig elegant, men det får bare være), og sparer finskoene til når jeg "må" ha noe penere.  

Forresten så fungerte det colatrikset veldig bra på meg, rulle en halvlitersflaske under foten, fram og tilbake fra hælen til tærne. Etter en halvtime med den øvelsen om dagen løsnet det veldig.

Takk for tipset! Det skal testes ut, i tillegg til tvangsmassasje, selvsagt (jeg tvinger sambo til å massere meg!) :sjarmor:

Gjest leggvondt
Skrevet

uff...nå blir jeg skikkelig skremt.

vil jo ikke ha noen betennelse. er jo så glad i trening.

tar det med ro til jeg har fått sjekket det hos legen.

takk for råd :)

Skrevet

Det er noe skikkelig dritt, men det er tross alt bedre å komme seg til lege først som sist. Og du må nok belage deg på en treningsfri periode om du skulle ha betennelse. Men jo fortere du tar den, jo kortere blir den jo!

Gjest Gjesta
Skrevet

For å trøste deg: i fjor vår var jeg borte fra trening i flere måneder, i forbindelse med at jeg bodde i utlandet. Jeg vil påstå at det tok meg 2-3 uker å være tilbake i form igjen etterpå. Så bare slapp av.

Alternative treningsformer som f.eks. sykling eller svømming er ikke like belastende som aerobic. Jeg har sluttet med sistnevnte etter ca 12 år, pga skader.

Gjest Gjesta
Skrevet

Fikk beinhinnebetennelse for 2 år siden, spesielt utsatt da jeg er plattfot. Holdt meg unna alt som het trening, fikk tabletter av lege, gikk til fysioterapaut og akupunktør, og den dag idag er jeg forsatt plaget. Betennelsen har blitt kronisk i mitt tilfelle, og den eneste måten jeg kan bli kvitt det er operasjon (noe som er altfor dyrt og igrunn unødvendig for min del da jeg likevel ikke er særlig sportslig av meg). Man skal ikke ta lett på beinhinnebetennelsen! Holder meg forsatt unna løping og jogging, men finnes mange alternative treningsmetoder. :)

Lykke til!

Skrevet

Sambo har kronisk benhinnebetennelse og har det skikkelig vondt i perioder. Kun operasjon som kan hjelpe han også, men det er jo ikke noen garanti for det heller.

Så ta det med ro. Oppsøk lege. Kjøp ordentlige sko om du ikke har. Styr unna løping og gåturer på asfalt. Kom deg i skogen eller gå i kanten av veien (der det ikke er asfalt).

Sambo trener også endel, men av kondisjonstrening går det igrunn i sykkel ute eller spinning. Det er det eneste som funker bra for han uansett.

I bra perioder så kan vi ta en liten løpetur i skogen. :)

Lykke til og håper alt går bra. Har du ikke gått som lenge og ignorert kroppens signaler så gjør det mest sannsynlig det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...