Gå til innhold

Ull lukter etter vask

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket noen små plagg i drops garn, og da jeg vasket dem luktet de veldig. Er det normalt? Er det sånn for andre merker også? Jeg kan ikke huske å ha opplevd det tidligere (men så har jeg heller ikke strikket på lenge) 

Anonymkode: b2ebc...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jupp, helt normalt - i hvert fall til plagget er blitt helt tørt igjen.

Har du kanskje strikket i alpakka eller alpakka/ull-blanding.......? Våt alpakka kan lukte veldig stramt, sterkere lukt enn ullgarn når det er vått. (Som er grunnen til at jeg ikke strikker luer i alpakka mer heller - det regner mye her jeg bor, for å si det sånn.....) 

Om det ikke ordner seg når det tørker derimot, ville jeg tatt en tur til garnbutikken og klaget. 

Anonymkode: b82c2...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull lukter sau. Jeg ville blitt mer bekymret om det som er oppgitt å være ull IKKE lukter når det er vått. 

Anonymkode: 71ff0...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker selv på det hver gang jeg har vasket ull - dette luktet ikke godt. Men vet jo at slik er det hver gang, og lukta forsvinner når det er tørt.

Anonymkode: 167c7...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Tessa12 skrev:

Det lukter til det er tørt, helt normalt.

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du kanskje strikket i alpakka eller alpakka/ull-blanding.......? Våt alpakka kan lukte veldig stramt, sterkere lukt enn ullgarn når det er vått. (Som er grunnen til at jeg ikke strikker luer i alpakka mer heller - det regner mye her jeg bor, for å si det sånn.....) 

Om det ikke ordner seg når det tørker derimot, ville jeg tatt en tur til garnbutikken og klaget. 

Å ja det stemmer! Det er visst 35% alpakka😁 så bra det er normalt, da slipper jeg bekymre meg😁 begynte å lure, det var jo ingen behagelig lukt😁

Anonymkode: b2ebc...ccb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Våt ull stinker 🙈 det går heldigvis over når det tørker 😅 prøver alltid å legge vask av ulltøy til dager hvor det kan få tørke utendørs! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som synes våt ull lukter godt? 🙈

Anonymkode: 556c7...08c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg den eneste som synes våt ull lukter godt? 🙈

Anonymkode: 556c7...08c

Jeg syntes også det 🤩

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.10.2019 den 1.16):

Takk! :) Det er bra å være forberedt på dette. Men hva lukter det av våt alpakka? Lukter det stygt? Lukter det som skitt eller kumøkk elns?

Anonymkode: 4804f...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I denne tråden (se link) leste jeg om en som erfarte at det luktet noe som minner om kumøkk av dongeribukser.

Vet noen av dere hva det er som lukter så stygt at det minner om kumøkk?
Jeg har kjent en slik lukt på et ullgarn (som jeg returnerte), og jeg var bekymret for at det var skittent. Kan en slik lukt være fra et middel som er tilsatt garn og tøy (eventuelt fra fargeprosessen)? Eller er det mest sannsynlig noe skittent det lukter av?

Har dere erfart slik lukt på ullgarn? Hva gjorde dere i så fall med garnet da? Hva antar dere at er årsaken til den lukten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I denne tråden (se link) leste jeg om en som erfarte at det luktet noe som minner om kumøkk av dongeribukser.

Vet noen av dere hva det er som lukter så stygt at det minner om kumøkk?
Jeg har kjent en slik lukt på et ullgarn (som jeg returnerte), og jeg var bekymret for at det var skittent. Kan en slik lukt være fra et middel som er tilsatt garn og tøy (eventuelt fra fargeprosessen)? Eller er det mest sannsynlig noe skittent det lukter av?

Har dere erfart slik lukt på ullgarn? Hva gjorde dere i så fall med garnet da? Hva antar dere at er årsaken til den lukten?

Ps. Dette var tørt garn rett fra butikk. Garnet var pakket i plastemballasje. Lukten sto imot meg da jeg åpnet plasten. Lukten satte seg i en plasteske som jeg senere oppbevarte garnet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...