Hermula Skrevet 20. mai 2005 #1 Skrevet 20. mai 2005 Har selv ei datter på 2 mnd som ikke bruker smokk - enda. Jeg har vært veldig usikker på om jeg ønsket at min datter skulle bruke smokk, men fant ut at jeg kunne se hvordan det gikk. Ser jo fordeler og ulemper. For en måned tid siden, kjøpte jeg smokker for første gang. Hun var lite interessert, og spyttet de ut like fort som de kom inn i munnen hennes. Prøvde flere ganger, med samme resultat. I dag kjøpte jeg en ny type. Det ser ut som hun skal brekke seg når jeg prøver å dytte den inn i munnen hennes. Hvorfor smokk? Hvofor ikke smokk? Noen synspunkter? Ser at hun nå suger litt på knokene sine, og av og til kommer tommelen inn i munnen. Tenker at det er verre med ei som suger på tommelen enn på smokk, da tommelen lettere kan gjøre skader på tannstillingen. Hvilke synspunkter har dere?
:-) anna Skrevet 20. mai 2005 #2 Skrevet 20. mai 2005 Jeg har to barn. Eldstemann, som er fire år nå, ville ikke ha smukk i det hele tatt. Spytta den ut igjen og var ikke interessert. Syntes det var greit jeg, tenkte at det var unødvendig å venne babyen til å sutte på en plastdings... Men lille prinsesse på fem måneder er absolutt smukkebarn. Hun har et helt annet suttebehov enn broren hadde. Hadde hun ikke fått smukk hadde hun sutta på tommel eller dyna eller hva som helst tror jeg.. Det er praktisk med smukk ettersom det jo ofte roer ungen veldig. Men om ungen ikke vil ha så trenger man jo ikke å jobbe hardt for å venne den til smukk.
Laina Skrevet 20. mai 2005 #3 Skrevet 20. mai 2005 Sønnen min ville ikke ha smukk, men jeg ble så lei av at han hang i puppen hele tiden. Det virket også som han ble urolig av det. Sannsynligvis hadde han et sterkt suttebehov, og suttet på puppen til tross for at han var mett. Han vennet seg etterhvert til smokken, og hvilken forskjell!!! Endelig fikk jeg sove om natten, uten å bli vekket av ham som skulle puppe. Han roet seg lettere når han skulle legge seg. osv. Nå ser jeg derimot ulempen ved det, da han skal vennes av. Men ulempen er ikke så stor at det er plagsomt ennå...
Gjest Frua Skrevet 20. mai 2005 #4 Skrevet 20. mai 2005 Vi brukte smokk med eldstemann og det var greit nok. Det å avvenne smokk synes jeg egentlig er litt overdrevet hvor vanskelig er. Vi dro på ferie og sa at vi hadde glemt smokken, og det var ingen butikker i nærheten. Det var forsovet sant nok. Gikk helt greit etter 2-3 kvelder. Med andremann var det verre. "Problemet" var egentlig vår bruk av smokken! Det ble litt for lett å dytte den inn for å få fred, om natten også. Hun våknet når hun mistet den, og fikk ikke sove uten. Resultatet var at hun våknet tusen ganger om natten og jeg måtte til å dytte inn smokken. Da hun var 6 mnd avvente jeg henne derfor med smokk og nattamming, og siden har hun ikke våknet en eneste gang om natten (nå 10 mnd). Men hun er jo glad i å sutte likevel da.....så nå bruker hun disse gulpeklutene som sutteklut:-). Og det er jo greit nok, for den greier hun å holde styr på selv....
Klips Skrevet 20. mai 2005 #5 Skrevet 20. mai 2005 men suttekluter er så ekle og tomler får sår når tennene kommer, i hvert fall datteren min sin, ikke bare tennene som kan bli feilstilt, tommelen ble helt krøpling den og det året hun tottet men så så hun en ett år eldre venn med smokk, og siden har den vært hennes beste venn jeg mener: har baby et suttebehov så vil den sutte på det ene eller det andre, du får finne ut hva du synes er værst bekymrer meg ikke så veldig om avvenning ennå, den tid den sorg, det hadde vært vanskeligere med tommelen, kan ikke dra på ferie og glemme den hjemme...
Nabodama Skrevet 20. mai 2005 #6 Skrevet 20. mai 2005 Mine hadde smokk kun i senga, og det fungerte fint!
Gjest Smokkemamma Skrevet 20. mai 2005 #7 Skrevet 20. mai 2005 Jeg har en som har et suttebehov. Hang i puppen når han var mett, og spytta ut melka... Han får smokk i senga, vogna og bilen. Ikke ellers! Og det fungerer utmerket.
Pasha Skrevet 20. mai 2005 #8 Skrevet 20. mai 2005 har barna et suttebehov er det vel likegreit at de får smokk fremfor at de suger på tommelen,, noen jeg kjenner som brukte tommelen gjorde dette frem til de var 7-8 år.. litt verre å avvende dem av tommelen vel.. den sitter der jo hele tiden.. ..men dersom barnet ikke har noe suttebehov ser jeg ikke grunnen med å "påtvinge" dem en smokk.. selv ville jeg ikke ha smokk, og brukte heller aldri tommelen... må jo ha vært veldig greit for foreldrene mine å avvende meg
April Skrevet 22. mai 2005 #9 Skrevet 22. mai 2005 Min datter på 6 uker får smokk. Jeg slipper at hun bruker puppen som smokk. Hun pleier som regel å få den når hun skal sove. Men også litt ellers, merker hun har fått et større suttebehov etter hun ble operert. Det er heller ikke alltid hun vil ha den og sovner fint uten. Andre ganger spytter hun den ut og skal ha den igjen med en gang og det er litt slitsomt på natta :-? Jeg tenkte også veldig på det med å venne av, men det er bedre å venne av med smokk enn tommelen fant vi ut!
Polly Ester Skrevet 22. mai 2005 #10 Skrevet 22. mai 2005 Min eldste sønn ville ikke ha smokk. Han brukte puppen. Det var kjempeslitsomt, men deilig når han sluttet med pupp og jeg slapp å venne han av med smokk. Andremann fikk smokk dagen etter han var født for å slippe en henge-på-puppen-unge... Han fikk lov å bruke smokk til han var ca 1 år - da fikk han den bare når han skulle sove eller kjøre bil. Og jeg nappet alltid smokken ut når han hadde sovnet, slik at han ikke skulle bli vant til å sove med den - bare sovne. Nå har jeg ei jente med veldig suttebehov, men hun vil ikke ta smokk. Det blir henge-i-puppen igjen... Jeg håper jeg finner en type smokk snart som hun vil ha...
Gjest Totta Skrevet 23. mai 2005 #11 Skrevet 23. mai 2005 Det er nok mye enklere å venne av med smokk enn med tommel, ja. Jeg brukte ikke smokk (som jeg kan huske i allefall), men jeg klarte ikke å slutte å suge på tommelen når jeg skulle sove før jeg fikk tannregulering i 11-12 års alderen, da ble det plutselig smertefullt i munnen. Den ene tommelen ser fortsatt litt annerledes ut enn den andre, og jeg gikk lenge med regulering...
Gjest anti-smokk Skrevet 24. mai 2005 #12 Skrevet 24. mai 2005 Hvor kommer den fra, denne tåpelige myten om at unger tar tommelen hvis de ikke får smokk? Ingen av mine tre har gjort det, og de har hatt skikkelig "sugebehov" (som jeg vil kalle kontaktbehov eller kosebehov, noe vi også har tilfredsstilt så klart) alle tre... Skjeønner ikke poenget med å stappe en plastdings i munnen på en unge som trenger kos. Pupping-døgnet-rundt-fasen varer uansett ikke mange månedene, og går over av seg selv når ungen får andre måter å kose på.
Gjest Violetta Skrevet 24. mai 2005 #13 Skrevet 24. mai 2005 Suttebehov er IKKE det samme som kosebehov! Da min datter var ca. åtte uker, merket jeg at hun suttet mye på puppen selv om hun ikke var sulten. Etter en stund prøvde jeg med smokk, men hun ville ikke ha den. Greit nok, jeg fungerte som smokk en stund. Så et par uker senere, prøvde jeg igjen. Jeg hadde henne da hengende konstant i puppen, bar på henne og vugget henne konstant (føltes slik i hvert fall). Nå tok hu smokken med en gang! Schmokk, der satt den! Hun brukte den når hun skulle sove, og når hun ellers ikke klarte å roe seg i det hele tatt. Når hun var to år kastet vi sammen smokken i søppelet. Det var et par episoder der hun ville ha den, men det sluttet fort.
Gjest Marianna Panna Skrevet 25. mai 2005 #14 Skrevet 25. mai 2005 Hvor kommer den fra, denne tåpelige myten om at unger tar tommelen hvis de ikke får smokk? Ingen av mine tre har gjort det, og de har hatt skikkelig "sugebehov" (som jeg vil kalle kontaktbehov eller kosebehov, noe vi også har tilfredsstilt så klart) alle tre... Skjeønner ikke poenget med å stappe en plastdings i munnen på en unge som trenger kos. Pupping-døgnet-rundt-fasen varer uansett ikke mange månedene, og går over av seg selv når ungen får andre måter å kose på. Tror man må huske på i tråder som denne at alle barn er ikke like, selv om det har fungert slik for deg og dine 3 barn så er det ikke dermed sagt at det er sånn for alle barn. Er forøvrig uenig med deg at suttebehovet kan tilfredstilles med kontakt og kos, med mindre man skal stikke fingrene i munnen på barnet sitt da. Da foretrekker jeg å gi barnet smokk gitt.
Hermula Skrevet 25. mai 2005 Forfatter #15 Skrevet 25. mai 2005 Tusen takk for mange innspill. Ser at det er mange meninger om saken - og mange barn og foreldre med ulike behov. Jeg er enig i at det er verre - da med tanke på tannstilling - at babyen sutter på tommelen enn på en smokke. Ingen automatikk i at babyen tar tommelen, men det ser ut som om jenta mi er i ferd med å ta denne. Nå sutter hun på knokenene og av og til tommelen. Hun har vel ikke helt kontroll enda. I utgangspunktet var jeg veldig negativ til smokk selv, men ... tenker at den kan ha sine fordeler. SElv suttet jeg på tunga. Eneste problemet med det, var at jeghadde en tendens til å søle da jeg skulle drikke noe. :-)
thei Skrevet 25. mai 2005 #16 Skrevet 25. mai 2005 Hvor kommer den fra, denne tåpelige myten om at unger tar tommelen hvis de ikke får smokk? Ingen av mine tre har gjort det, og de har hatt skikkelig "sugebehov" (som jeg vil kalle kontaktbehov eller kosebehov, noe vi også har tilfredsstilt så klart) alle tre... Skjeønner ikke poenget med å stappe en plastdings i munnen på en unge som trenger kos. Pupping-døgnet-rundt-fasen varer uansett ikke mange månedene, og går over av seg selv når ungen får andre måter å kose på. Siste nytt innen krybbedød forskningen viser at det kan forebygges ved å bruke tutt på natta!! Skjønner du da poenget med denne plastdingsen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå