Gå til innhold

Kløe i underlivet - ikke infeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg har lenge slitt med kløe i underlivet, men det klør kun i perioder mellom eggløsning og menstruasjon eller rett før mensen kommer. Det lukter heller ikke noe spesielt..

Dette startet for flere år siden, men på den tiden klødde det konstant. Jeg prøvde mange kurer mot underlivsplager, men ingenting hjalp. Til slutt dro jeg til gynekologen. Hun tok masse prøver, men resultatet var at det ikke var noe galt og at hun tenkte det kanskje var eksem og jeg fikk resept på eksemkrem.
Etter en stund sluttet det å klø konstant, men det har hele tiden klødd i de periodene det er normalt å ha utflod - typisk ved eggløsning, mellom eggløsning og mensen, eller rett før mensen kommer. 

Noen andre som har hatt noe lignende og som kanskje vet hva det er? Evt. noen har som tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette? Begynner å bli så slitsomt....

Var hos gynekologen forrige uke, men hun fant heller ikke noe galt :( 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Goolge "cytolytic vaginosis." På engelsk, altså. Kanskje du kjenner deg igjen i det. Jeg gikk selv med slike plager i ti år før en gynekolog endelig kunne fortelle meg hva det er som er problemet. Ingen infeksjon eller sykdom, men en tilstand der en produserer for mye melkesyrebakterier. Typisk at plagene øker rundt og etter eggløsning.

Anonymkode: b6fc6...b44

Skrevet

Merkelig at gynekologen ikke nevnte soppinfeksjon? Det er veldig vanlig å få rundt mensen og eggløsning da hormonendringer fører til at underlivet får lav pH (blir syrlig) som ofte fører til soppinfeksjon. Du kan finne medikamenter mot det på apoteket. 

https://www.healthline.com/health/womens-health/itching-before-period

Anonymkode: f2be4...34e

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig at gynekologen ikke nevnte soppinfeksjon? Det er veldig vanlig å få rundt mensen og eggløsning da hormonendringer fører til at underlivet får lav pH (blir syrlig) som ofte fører til soppinfeksjon. Du kan finne medikamenter mot det på apoteket. 

Slik jeg leser ts sitt innlegg er hun blitt sjekket for sopp. Hun skriver jo også at hun har brukt mange kurer mot plager i underlivet.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Goolge "cytolytic vaginosis." På engelsk, altså. Kanskje du kjenner deg igjen i det. Jeg gikk selv med slike plager i ti år før en gynekolog endelig kunne fortelle meg hva det er som er problemet. Ingen infeksjon eller sykdom, men en tilstand der en produserer for mye melkesyrebakterier. Typisk at plagene øker rundt og etter eggløsning.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 
Jeg har blitt sjekket for diverse underlivsplager, men alt gynekologen kommer med er «mulig eksem»... jeg har også prøvd diverse kurer mot underlivsplager som man får kjøpt på apoteket, men ingenting har hjulpet. 

Symptomene til Cytolytic vaginosis virker kjente. På nettet står det at man også får en tykk hvit utflod (uten lukt), men jeg har svært lite utflod i syklusene mine. 

Skal tilbake til gynekologen når mensen snarter. Skal nevne denne diagnosen til henne da.

Igjen, tusen takk for svar 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...