Gå til innhold

Oppkjøring!!! Hjelp!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring til uka og gruer meg så ekstremt mye....

Er i slutten av 20-årene og tok trafikale grunnkurset for cirka 10 år siden og øvelseskjørt litt sporadisk frem til i år. Har nesten kun kjørt med lærer (og litt med en venninne) og startet i januar. Har oppkjøringa mi til uka som sagt og jeg sliter masse med angst (vært sykemeldt i flere år pga det) og har det litt bedre nå, men.. Jeg kjenner jeg gruer meg så ekstremt mye. La meg klokka 11 og kl er snart halv 3 og jeg har kastet opp allerede i natt pga angst..

Kjørelæreren min sa til meg senest i dag at jeg er nødt til å holde maska, fokus og å ikke tenke så fælt og at jeg er kjempeflink. Han har hatt to andre elever nå tidligere nylig som han sa var "på nivå som meg eller til og med enda 'verre' som sjåfører som fikk lappen". Han mente ikke verre som at han ikke har tro på dem eller noe asså, men i forhold til nerver og at jeg føler at alt jeg gjør er galt hele tiden selv om det kansje ikke er det...

Har hatt angst hele livet og så masse at jeg har trengt hjemmehjelp og tillrettelegging og masse masse annet hele livet. Ikke klart å gå på butikken alene, må ha alle dører og vinduer låst til alle tider og overvåkning i hele huset og konstant en kontakt jeg kan ringe som kan komme på et par minutter om noe skulle gå galt, tør ikke dusje uten at noen er i huset og kan høre meg og må da ha døra åpen og har aldri tatt en telefonsamtale fra familie eller venner eller noe, kun sms så jeg har hatt hjelp til å fikse alt som krevd telefon samtale.. Dere skjønner

Aldri vært ordentlig deprimert eller suicidal liksom, for jeg er bare redd for alt og har vært det hele livet mitt pga traumatisk oppvekst og mye inn og ut av barnevern og institusjoner pga fattige voldelige rusforeldre osv, så jeg fikk legeerklæring til lappen osv for jeg er ikke til fare for noen bsre kjempenervøs 

Uansett så er det kjempeviktig for meg å få lappen fordi det betyr masse for meg og jeg har blitt mye flinkere med angsten nå. Største angsten min ligger nå i kollektivtrafikk og jeg må virkelig manne meg opp for å busse, mens det jeg eks skal ta bussen til det stresser meg ikke like mye osv. Føler jeg har mer kontroll over situasjoner når jeg kjører selv og jeg synes det er gøy å kjøre og mekke på bil! :) Har fått flere venner osv i bilmiljø som har hjulpet meg en del med å slå den sosiale angsten.. 

Men jeg gruer meg så forferdelig til oppkjøringa. Tror dere det er krise om jeg stopper noen sekunder på en busslomme feks for å strekke på fingrene og puste litt? Jeg blir alltid kjempetørst av angst men kan ikkE akkurat drikke og kjøre, men kan jeg ha en flaske vann foran i bilen eller er det useriøst foran sensor om jeg stopper i 1 min for å drikke og kjøre videre?? 

Har jo trua på at jeg kjører godt nok spes med kjørelærern min som er så snill og flink og virkelig har vært tålmodig med meg (kjørt med han hver eneste uke siden januar) men er så redd for at angsten tar overhånd.....

Takk for tips!!! 😄 

Anonymkode: 5b2d2...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør deg selv, kan du kjøre? Om du sier ja, er du også klar for oppkjøring. Det er nemlig ikke verre enn det, du skal bare kjøre en sensor rundt, så trygt om overhodet mulig og bevise at du kan kjøre. Du har gjort det mange ganger før. Om du føler deg veldig usikker kan du ha med deg trafikklærer i baksetet, da har du noen du kjenner. 

Ellers må du også spørre deg selv, er angsten din så hemmende at du vil være trafikkfarlig, hva gjør du dersom du er den som skaper en farlig situasjon? For vi har alle vært der.. nesten i hvert fall. Hva gjør du dersom noen andre skaper en trafikkfarlig situasjon, vil angsten din være så hemmende fordi det oppstår en ny situasjon svært raskt etc. Jeg prøver ikke å få deg til å ikke ville ta lappen eller tvile på deg selv, men jeg er oppriktig nysgjerrig om du føler at angsten vil hemme deg, eller få deg ut av skallet, om man kan si det slik. 

Anonymkode: 2a8b7...f54

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange slike oppkjøringstråder skal vi ha på dette underforumet? Kan ikke folk heller se etter tips i de hundrevis av trådene fremfor å opprette en ny hele tiden?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg og for en liten stund siden spurte jeg kjørelæreren min om det med å kunne stoppe under oppkjøring hvis angsten tar overhånd eller jeg trenger å samle meg. 

Og det var visst ingen problem i følge kjørelærer. Så nei, det er ikke krise hvis du trenger små pust i bakken, eller må stoppe bilen fordi du trenger å drikke. 

Jeg vil jo (uten egentlig å vite altså) på en måte tenke at det er positivt? At du viser sensor at du er en ansvarlig sjåfør som stopper bilen og tar en pause hvis angsten blir sterk osv. Men snakk med kjørelærer om det, legg en slagplan før du møter sensor!

Anonymkode: 25afa...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 2.36, AnonymBruker skrev:

Men jeg gruer meg så forferdelig til oppkjøringa. Tror dere det er krise om jeg stopper noen sekunder på en busslomme feks for å strekke på fingrene og puste litt? Jeg blir alltid kjempetørst av angst men kan ikkE akkurat drikke og kjøre, men kan jeg ha en flaske vann foran i bilen eller er det useriøst foran sensor om jeg stopper i 1 min for å drikke og kjøre videre?? 

Har jo trua på at jeg kjører godt nok spes med kjørelærern min som er så snill og flink og virkelig har vært tålmodig med meg (kjørt med han hver eneste uke siden januar) men er så redd for at angsten tar overhånd.....

Takk for tips!!! 😄 

Snakk med sensor om dette på forhånd. 

Hvis jeg skal gjette finnes det 200 sensorer i Norge, de er alle forskjellige. Noen lar deg bruke solbriller, noen gjør ikke det. Noen lar deg spille musikk, noen gjør ikke det, osv. Ingen her kan spå, med mindre du nevner hvilken trafikkstasjon da...

Når jeg kjørte opp til motorsykkel svettet jeg som en gris, og munnen min var tørr som sahara. Det var ubehagelig, men en oppkjøring varer jo mindre enn en time. På bil skal du jo parkere også, så da kan du jo drikke. 

Husk alle er nervøse, dette er sensorer vant til. Men snakk med dem om det. Normalt sett åpner de for spørsmål når de innleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2019 den 2.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har oppkjøring til uka og gruer meg så ekstremt mye....

Er i slutten av 20-årene og tok trafikale grunnkurset for cirka 10 år siden og øvelseskjørt litt sporadisk frem til i år. Har nesten kun kjørt med lærer (og litt med en venninne) og startet i januar. Har oppkjøringa mi til uka som sagt og jeg sliter masse med angst (vært sykemeldt i flere år pga det) og har det litt bedre nå, men.. Jeg kjenner jeg gruer meg så ekstremt mye. La meg klokka 11 og kl er snart halv 3 og jeg har kastet opp allerede i natt pga angst..

Kjørelæreren min sa til meg senest i dag at jeg er nødt til å holde maska, fokus og å ikke tenke så fælt og at jeg er kjempeflink. Han har hatt to andre elever nå tidligere nylig som han sa var "på nivå som meg eller til og med enda 'verre' som sjåfører som fikk lappen". Han mente ikke verre som at han ikke har tro på dem eller noe asså, men i forhold til nerver og at jeg føler at alt jeg gjør er galt hele tiden selv om det kansje ikke er det...

Har hatt angst hele livet og så masse at jeg har trengt hjemmehjelp og tillrettelegging og masse masse annet hele livet. Ikke klart å gå på butikken alene, må ha alle dører og vinduer låst til alle tider og overvåkning i hele huset og konstant en kontakt jeg kan ringe som kan komme på et par minutter om noe skulle gå galt, tør ikke dusje uten at noen er i huset og kan høre meg og må da ha døra åpen og har aldri tatt en telefonsamtale fra familie eller venner eller noe, kun sms så jeg har hatt hjelp til å fikse alt som krevd telefon samtale.. Dere skjønner

Aldri vært ordentlig deprimert eller suicidal liksom, for jeg er bare redd for alt og har vært det hele livet mitt pga traumatisk oppvekst og mye inn og ut av barnevern og institusjoner pga fattige voldelige rusforeldre osv, så jeg fikk legeerklæring til lappen osv for jeg er ikke til fare for noen bsre kjempenervøs 

Uansett så er det kjempeviktig for meg å få lappen fordi det betyr masse for meg og jeg har blitt mye flinkere med angsten nå. Største angsten min ligger nå i kollektivtrafikk og jeg må virkelig manne meg opp for å busse, mens det jeg eks skal ta bussen til det stresser meg ikke like mye osv. Føler jeg har mer kontroll over situasjoner når jeg kjører selv og jeg synes det er gøy å kjøre og mekke på bil! :) Har fått flere venner osv i bilmiljø som har hjulpet meg en del med å slå den sosiale angsten.. 

Takk for tips!!! 😄 

Du har skrevet angst 8 ganger i dette innlegget. Er du bare angsten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler med deg TS. Jeg kommer garantert til å få et angsthelvete den dagen jeg skal ta oppkjøring. Har allerede massiv angst med kjørelærer 😕Håper på å få noen tips her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...