Gå til innhold

Onkel gir gave til kun et av barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, og om det er jeg som overreagerer. Så her trenger jeg bare tilbakemeldinger.

Jeg har 3 barn. Det eldste er en gutt som alltid har blitt særbehandlet av familien min, han er eldste barnebarn, og de har alltid gitt ham mer oppmerksomhet enn de andre (jeg har på tomannshånd påpekt dette flere ganger og bedt dem "se" de andre barna også). Det har blitt litt bedre.

Siden han har en del felles interesser med onkel (gaming, fotball) har han blitt "gullgutten" og de har en tone seg i mellom, og mye kontakt på snap. Nå i høst har alle barna hatt bursdag, og onkel har sendt sms og gratulert de andre (barna er tette, det er 4 år fra eldste til yngste). Men til eldsteguttens bursdag hadde han en gave som han både hadde brukt masse tid og energi på, den er ikke billig, og bursdagsbarnet ble overlykkelig (jeg var ikke informert om dette på forhånd, han besøkte oss tilsynelatende "tilfeldig"). De andre 2.... not so much.

Hva gjør jeg her? Jeg forsøkte å fortelle barnas onkel at jeg ikke syntes dette var greit, men han ble skikkelig forbannet og forklarte hvor mye tid og energi han hadde brukt på gaven, at det var hans penger og hans "gullgutt", og han hadde ingen interesse av å ordne gaver til de andre (han sa bla at han ikke hadde noe til felles med dem, og aldri snakket med dem, så hvorfor skulle han liksom?) . Jeg skjønner alt det der, men som forelder synes jeg dette er skikkelig vondt og leit, særlig siden de reagerer så kraftig og tydelig begge to. Noen gode råd?

Anonymkode: 9f727...042

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit nok at det er hans penger, men her hadde jeg sagt alle eller ingen og ikke tillatt at han kun ga gave til ett barn. Han måtte gjerne gitt penger eller noe annet enkelt til de andre, men slik han gjør det er ikke greit. 

Anonymkode: f3ff2...aeb

• Liker 27
Gjest ana0603
Skrevet (endret)

Jeg er alenebarn, så kan ikke relate, men har allerede planlagt alt sammen ang. min fremtidige familie og en av de tingene er at det skal bli en stor familie, og forskjellsbehandling er ikke velkommen, for det kan skape konflikter og ødelegge relasjoner. Det at en familiemedlem ikke har felles interesser med en annen familiemedlem er ingen grunn til å late som om vedkommende ikke finnes 🙂

Endret av ana0603
Skrevet

Er han ikke din bror? Jeg ville syntes det var trist å ha så dårlig kontakt med eget søsken. Du skriver kun «barnas onkel», og at «som forelder» syns du det er leit (ikke som søster) og han sier jo rent ut at dette barnet er den eneste har har kontakt med i din familie. Det virker som et distansert forhold, og da har han vel bare kontakt med det ene barnet da, ikke med deg, din mann, de andre barna. Holder du kontakten med ham, som søster? Hva har du gitt ham av tid, oppmerksomhet, interesse, penger de siste årene?

Bare ta det til etterretning, du har sagt fra, han har sagt fra. Din sønn er den eneste som har OK kontakt med din bror. Om det er din brors feil, eller din, det er nå sånn. 

Som forelder, skjønner jeg deg godt, dette er helt, helt feil av en onkel. Som søster, skjønner jeg ham. 

Anonymkode: 715e5...2a6

• Liker 8
Skrevet

Noen i familien min opplevde det, men der var det halvsøsteren som ble glemt mens de andre to fikk gaver. Men foreldrene nektet å godta forskjellsbehandling, så de begynte å levere tilbake gavene. Enten fikk de behandle barna likt, eller så fikk de holde seg unna.

Søskene skjønte også hvorfor foreldrene gjorde det, unger skjønner når ting er urettferdig og ønsker ikke at søskenet skal føle seg utenfor.

• Liker 14
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han ikke din bror? Jeg ville syntes det var trist å ha så dårlig kontakt med eget søsken. Du skriver kun «barnas onkel», og at «som forelder» syns du det er leit (ikke som søster) og han sier jo rent ut at dette barnet er den eneste har har kontakt med i din familie. Det virker som et distansert forhold, og da har han vel bare kontakt med det ene barnet da, ikke med deg, din mann, de andre barna. Holder du kontakten med ham, som søster? Hva har du gitt ham av tid, oppmerksomhet, interesse, penger de siste årene?

Jeg forsøkte å skrive nøytralt og legge vekt på saken, derfor ble det slik. Vi har et nært forhold, og han er broren min, og han er jevnlig på besøk slik som han var da han hadde med gave. (han dukket riktignok ikke opp i noen av bursdagene, men hadde "gyldig fravær")

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøkte å skrive nøytralt og legge vekt på saken, derfor ble det slik. Vi har et nært forhold, og han er broren min, og han er jevnlig på besøk slik som han var da han hadde med gave. (han dukket riktignok ikke opp i noen av bursdagene, men hadde "gyldig fravær")

Er du og dere på besøk hos ham? 

Men siden dere har et nært forhold, snakk med ham igjen om at de andre to også ønsker et godt  forhold (og en oppmerksomhet på bursdagen). Det MÅ ikke være likt, men det bør ikke ikke bli så påfallende heller. Her virker det som du legger mest merke til dette, hvor mye TID onkel har lagt i en gave, hvor mye oppmerksomhet, det er jo ikke så påfallende for barna som det er for deg, eller? 

Jeg har en svigerfar som var hos oss på julaften et år, ga ett barn en tusenlapp («pakket inn» med pent kort og hilsen), og hadde GLEMT barn to. Vi (som foreldre) ble drit sure og fornærma. Ingen av barna la merke til det heldigvis. Det var en forglemmelse. Rart, men han ble også sur og sint da vi påpekte det, og jeg lurte på om han var dement omtrent. Men nei, man kan glemme. Han er tilgitt fir lenge siden. Forsøk å sett pris på det han ga, ikke det han ikke ga. 

Anonymkode: 715e5...2a6

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du og dere på besøk hos ham? 

Men siden dere har et nært forhold, snakk med ham igjen om at de andre to også ønsker et godt  forhold (og en oppmerksomhet på bursdagen). Det MÅ ikke være likt, men det bør ikke ikke bli så påfallende heller. Her virker det som du legger mest merke til dette, hvor mye TID onkel har lagt i en gave, hvor mye oppmerksomhet, det er jo ikke så påfallende for barna som det er for deg, eller? 

Skjønner ikke hvordan du får dette ut av TS, og sammenligningen med en mann som glemmer andre barn har jo ingenting med saken å gjøre.

Saken er at onkel liker et barn bedre enn de andre. Det har jeg ingen problemer med. Men så topper han det med å gi en solid gave (type hva jeg ville ansett som en ok konfirmasjonsgave) til favorittbarnet, og ingenting til de andre, og når de andre barne blir lei seg og reagerer kraftig så ble jeg så rådvill at jeg (etter å ha forsøkt å få broren min til å forstå problemet) skrev TS for å få noen nyttige innspill. At vi har et nært forhold har jeg forsøkt å forklare, men jeg ser egentlig ikke at det er relevant overhodet. Vi eier til og med hytte sammen, og han overnatter hos oss flere ganger i måneden.

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til dette, og om det er jeg som overreagerer. Så her trenger jeg bare tilbakemeldinger.

Jeg har 3 barn. Det eldste er en gutt som alltid har blitt særbehandlet av familien min, han er eldste barnebarn, og de har alltid gitt ham mer oppmerksomhet enn de andre (jeg har på tomannshånd påpekt dette flere ganger og bedt dem "se" de andre barna også). Det har blitt litt bedre.

Siden han har en del felles interesser med onkel (gaming, fotball) har han blitt "gullgutten" og de har en tone seg i mellom, og mye kontakt på snap. Nå i høst har alle barna hatt bursdag, og onkel har sendt sms og gratulert de andre (barna er tette, det er 4 år fra eldste til yngste). Men til eldsteguttens bursdag hadde han en gave som han både hadde brukt masse tid og energi på, den er ikke billig, og bursdagsbarnet ble overlykkelig (jeg var ikke informert om dette på forhånd, han besøkte oss tilsynelatende "tilfeldig"). De andre 2.... not so much.

Hva gjør jeg her? Jeg forsøkte å fortelle barnas onkel at jeg ikke syntes dette var greit, men han ble skikkelig forbannet og forklarte hvor mye tid og energi han hadde brukt på gaven, at det var hans penger og hans "gullgutt", og han hadde ingen interesse av å ordne gaver til de andre (han sa bla at han ikke hadde noe til felles med dem, og aldri snakket med dem, så hvorfor skulle han liksom?) . Jeg skjønner alt det der, men som forelder synes jeg dette er skikkelig vondt og leit, særlig siden de reagerer så kraftig og tydelig begge to. Noen gode råd?

For en dust. Han er onkelen til de andre også. Ikke greit å gjøre slik forskjell. Er jo kjempesårende for de andre ungene. Og han innrømmer jo faktisk at han eldste er hans gullgutt og at han regelrett driter i de andre to. Han kan bare drite i å bli forbanna. Er det noen som har rett til å være forbanna, så er det deg. 

• Liker 9
Skrevet

Man gjør ikke sånt! Jeg har en niese på 3 år som jeg aldri har møtt, de bor langt unna og økonomien har ikke tillatt besøk etter at hun ble født. Hun får selvsagt like mye til jul og bursdag som de andre!

Jeg ville nektet ham å gi noe til eldste om han ikke gir til de andre også. Selv om det er hans penger så er det ditt barn, så du kan fint bestemme det.

Anonymkode: 4c667...dec

• Liker 11
Skrevet

Ikke greit. Så lenge han forskjellsbehandler barna så grovt hadde jeg ikke tillatt at han kom på besøk. Så enkelt! 

Anonymkode: 499a1...490

• Liker 8
Skrevet

Ville gitt opp og argumentere/overbevise, og bare sagt at i vår familie vil vi ikke ha forskjellsbehandling av barna, uansett årsak, så han må enten gi til alle eller ingen. Om dette gjentar seg, vil gaver bli returnert uåpnet. Da har han fått beskjed.

Anonymkode: 9ba9c...72a

• Liker 12
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville gitt opp og argumentere/overbevise, og bare sagt at i vår familie vil vi ikke ha forskjellsbehandling av barna, uansett årsak, så han må enten gi til alle eller ingen. Om dette gjentar seg, vil gaver bli returnert uåpnet. Da har han fått beskjed.

Anonymkode: 9ba9c...72a

Veldig enig med dette. Bare sett standarden.

Skrevet

Ene nevøen min er besteforeldrenes gullgutt. Foreldrene til gutten forskjellsbehandler dem de også. slik at broren hans blir neglisjert. Siden de helt opplagt ikke har til hensikt å endre dette prioriterer vi broren hans- DVs han får litt finere gaver enn bestefars og bestemors gullgutt

Anonymkode: 8c061...b1c

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ene nevøen min er besteforeldrenes gullgutt. Foreldrene til gutten forskjellsbehandler dem de også. slik at broren hans blir neglisjert. Siden de helt opplagt ikke har til hensikt å endre dette prioriterer vi broren hans- DVs han får litt finere gaver enn bestefars og bestemors gullgutt

Anonymkode: 8c061...b1c

Stakkars unge. Og at selv foreldrene forskjellsbehandlet? Det er jo omsorgssvikt

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Helt greit å ha en favoritt, men ikke på en sånn måte at barna ser det og kjenner på det. Hadde sagt at han enten ga like type gaver til alle eller så fikk han ikke gi noen av dem gave. 

Skrevet
15 timer siden, ana0603 skrev:

Jeg er alenebarn, så kan ikke relate, men har allerede planlagt alt sammen ang. min fremtidige familie og en av de tingene er at det skal bli en stor familie, og forskjellsbehandling er ikke velkommen, for det kan skape konflikter og ødelegge relasjoner. Det at en familiemedlem ikke har felles interesser med en annen familiemedlem er ingen grunn til å late som om vedkommende ikke finnes 🙂

Helt enig og det er vondt uansett hvor gammel man er, hilsen StovnerJenta :)

Anonymkode: 2271e...90c

• Liker 1
Skrevet

Jeg var gulljenta til farmor og farfar. Det har etterhvert gitt meg et utrolig dårlig forhold til resten av familien. Skulle ønske foreldrene mine stoppet det...

Anonymkode: b7eda...b97

• Liker 12
Skrevet

Jeg fatter ikke at tråd-starter faktiak lar denne forskjellsbehandlingen skje...    

Anonymkode: fc5a0...bb3

• Liker 3
Skrevet

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fatter ikke at tråd-starter faktiak lar denne forskjellsbehandlingen skje...    

Anonymkode: fc5a0...bb3

Trådstarter påpeker jo også i klartekst at onkelen ikke var i noen av de andre bursdagene - han dukket altså ikke opp i selskap og sa "jeg gidder ikke gi deg gave" - han gav gave til det ene barnet han dukket opp i bursdag til. SÅ får det være noe annet at han ikke gadd dukke opp i bursdagen til de andre barna.

TS: barn VET at livet er forferdelig urettferdig. Å fortelle dem noe annet er å gjøre dem en stor urett. Onkelen liker det ene barnet best. Ok. Sånn er det av og til. Han gir det barnet gave - ok. De andre barna har sine venner og voksenpersoner de er favoritten til. Å skjerme barn og late som alt er rettferdig gjør dem ekstremt lite forberedt når livet gir dem en kilevink. For hva sier man når man har fremstilt verden som rettferdig og lik og mammaen til bestevennen deres plutselig blir dement som 45-åring? Man sier: livet er urettferdig. Hva sier man når Ole må gjøre 4 timer lekse for å forstå det Per bruker 15 minutt på? Man sier at folk er ulike, og der noen må jobbe hardt med et tema må andre ikke jobbe i det hele. 

Noen er onkels favoritt. Andre er det ikke. Noen barn er søkkrike og får ny telefon, 4 uker på Bali og merkeklær. Andre gjør det ikke. Og det er ok.

Anonymkode: 29b75...07a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...