AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #1 Del Skrevet 3. oktober 2019 Hei jeg og mannen min venter barn i januar. Han er fulltidsstudent. Han har ikke søkt om lån og stipend (fordi han ønsker ikke ta lån). Jeg bare lurer på om noen av dere vet hvordan det er med foreldrestipend? Må han ha tatt lån og stipend for å få foreldrestipend? Eller skal han bare søke om foreldrestipend Uten å søke om lån og stipend? Dette er veldig forvirrende, og vi blir ikke noe klokere av å lese på Lånekassen sin nettside. Eventuelt hvor mye får han i foreldrestipend? Veldig viktig at han ikke ender opp med et lån etter endt utdanning. Håper noen av kjennskap til dette! Anonymkode: 35b9e...aa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #2 Del Skrevet 3. oktober 2019 Dette står vel ganske klart på Lånekassens side? Får du barn mens du er i utdanning, kan du få foreldrestipend. Det gjelder både ved fødsel og adopsjon. Både mor og far kan få foreldrestipend, men de kan ikke få det samtidig. Alle vilkårene som listes opp nedenfor, må være oppfylt for at du skal kunne få foreldrestipend. Vilkår for foreldrestipend Du må ha opptak som elev eller student i en godkjent utdanning. Du må ha vært i utdanning i minst fire måneder rett før fødselen/adopsjonen. Du må også ha hatt rett til støtte fra Lånekassen i den samme perioden. Det er ikke et krav at du må ha mottatt støtte. Du må bo sammen med barnet. Din ektefelle/samboer kan ikke samtidig motta foreldrepenger fra Nav. Så nei, han må ikke ha mottatt støtte, men han må ha hatt rett på det. Og du kan ikke få foreldrepenger fra NAV eller foreldrestipend fra Lånekassen samtidig. Anonymkode: 29b2f...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #3 Del Skrevet 3. oktober 2019 Og så mye kan du få: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Foreldrestipend/Sa-mye-kan-du-fa/ Det er altså nok å lese det som står på Lånekassens sider, det burde være klart og tydelig. Anonymkode: 29b2f...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå