Gå til innhold

Reker, ta sjansen??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg spiste skalldyr for mange år siden og fikk en reaksjon , dette mente legen var allergi... Nå er dette nesten 10 år siden og jeg har ikke spist det siden. Jeg var også mye yngre på den tiden og har hørt immunforsvaret kan endre seg mye i voksenalder?

Så lurer jeg på om det nå etter så lang tid kan være greit å prøve det igjen og se om jeg tåler det? Eller er det en veldig dårlig ide? har ikke lyst å unngå noe uten at jeg absolutt må.

Anonymkode: 62f08...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en allergitest hos legen først.

Hilsen en som holdt på å dø av skalldyrallergi.

Anonymkode: 915e6...1e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja bør nok det.

Huff! Det som er skummelt med allergier, alt kan gå så galt.. det har ikke vært så ille for meg enda...  fikk du det i deg ved uhell? eller var det før du visste om allergien?

Reagerer du f.eks ved at å gå steder hvor det selger reker, og du kan lukte det? eller er det bare når du spiser det? allergier er så merkelig sånn. Noen kan reagere veldig voldsomt, men andre bare får utslett her og der... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen. Det kommer an på hvor alvorlig reaksjonen din var sist. 

Uansett, hvis du velger å prøve så ville jeg kjøpt allergimedisin og hatt det klart, pluss at jeg ville hatt noen til å være med meg den dagen/natten. Men ville nok ikke prøvd om det var slik at forrige reaksjon var sterk, slik at det kunne vært livstruende. Om du fikk litt utslett da, så ville jeg nok prøvd igjen. Med medisiner og en venn klar, og etter å ha snakket med legen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg spiste skalldyr for mange år siden og fikk en reaksjon , dette mente legen var allergi... Nå er dette nesten 10 år siden og jeg har ikke spist det siden. Jeg var også mye yngre på den tiden og har hørt immunforsvaret kan endre seg mye i voksenalder?

Så lurer jeg på om det nå etter så lang tid kan være greit å prøve det igjen og se om jeg tåler det? Eller er det en veldig dårlig ide? har ikke lyst å unngå noe uten at jeg absolutt må.

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er jo om det var en reell allergisk reaksjon, eller en histaminreaksjon. 

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/matallergi/allergi-mot-fisk-og-skalldyr/

Allergitestene er jo ikke til å stole på. Mente du at hvis hun har en negativ test så er det trygt? Det er jo ikke nødvendigvis det, og den kan jo ikke si noe om andre typer reaksjoner. 

Anonymkode: e5b31...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja bør nok det.

Huff! Det som er skummelt med allergier, alt kan gå så galt.. det har ikke vært så ille for meg enda...  fikk du det i deg ved uhell? eller var det før du visste om allergien?

Reagerer du f.eks ved at å gå steder hvor det selger reker, og du kan lukte det? eller er det bare når du spiser det? allergier er så merkelig sånn. Noen kan reagere veldig voldsomt, men andre bare får utslett her og der... :(

Jeg reagerte ganske svakt første gang jeg spiste reker, så da jeg ble servert det på besøk, tenkte jeg at det ikke kunne skade å være høflig og spise det jeg fikk. Halsen snørte seg sammen så jeg ikke fikk puste og det var utrolig skummelt. Jeg reagerer heldigvis ikke på å være i samme rom som noen som spiser skalldyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er jo om det var en reell allergisk reaksjon, eller en histaminreaksjon. 

https://www.lhl.no/lhl-astma-og-allergi/allergi/matallergi/allergi-mot-fisk-og-skalldyr/

Allergitestene er jo ikke til å stole på. Mente du at hvis hun har en negativ test så er det trygt? Det er jo ikke nødvendigvis det, og den kan jo ikke si noe om andre typer reaksjoner. 

Det var jeg ikke klar over. Jeg får skyhøy respons på allergitesten selv, så trodde det var sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var jeg ikke klar over. Jeg får skyhøy respons på allergitesten selv, så trodde det var sikkert.

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/dm-barn/testerundersokelser/laboratorietester/

Som alle andre tester har de falske negative og falske positive. De er på ingen måte sikre, det er derfor de aldri skal brukes alene eller tolkes som en absolutt fasit :)

https://www.nrk.no/livsstil/--allergitester-tar-svaert-ofte-feil-1.8016985

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

https://www.naaf.no/subsites/matallergi/dm-barn/testerundersokelser/laboratorietester/

Som alle andre tester har de falske negative og falske positive. De er på ingen måte sikre, det er derfor de aldri skal brukes alene eller tolkes som en absolutt fasit :)

https://www.nrk.no/livsstil/--allergitester-tar-svaert-ofte-feil-1.8016985

Godt å vite! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Begynte å tenke på noe... I butikkene (noen matbutikker) har de sånn reker som man tar med en sånn ''scoop'' og legger i en pose som man tar selv . Er ikke dette farlig for folk med alvorlige allergier? Det er jo ikke noe som hindrer rekeproteine å komme på den greia når man skal betale for matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å tenke på noe... I butikkene (noen matbutikker) har de sånn reker som man tar med en sånn ''scoop'' og legger i en pose som man tar selv . Er ikke dette farlig for folk med alvorlige allergier? Det er jo ikke noe som hindrer rekeproteine å komme på den greia når man skal betale for matvarene.

Det sier vel egentlig mest om hvor mye som skal til før de med allergier reagerer? :) samme med nøtter, som er selvforsyningsbeholdere på mange butikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sier vel egentlig mest om hvor mye som skal til før de med allergier reagerer? :) samme med nøtter, som er selvforsyningsbeholdere på mange butikker. 

Ja, det stemmer nok, men tror ikke dette er en greie i USA f.eks hvor mange har alvorlige allergier som kan resultere i døden. Der kan de til og med forby nøtter på skolen om de må.

Det er jo ikke noe problem når matvarene er i emballasjen, men å liksom å ha sånn ''selvbetjent'' hvor man plukker det ut selv, virker ganske risky for noen som skulle ha allergi i så alvorlig grad. Da kan man kanskje ikke handle på Rema f.eks... men kanskje jeg tar feil her.. bare synes det er litt merkelig da slike allergier er slett ikke uvanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2019 at 1:01 PM, AnonymBruker said:

Jeg reagerte ganske svakt første gang jeg spiste reker, så da jeg ble servert det på besøk, tenkte jeg at det ikke kunne skade å være høflig og spise det jeg fikk. Halsen snørte seg sammen så jeg ikke fikk puste og det var utrolig skummelt. Jeg reagerer heldigvis ikke på å være i samme rom som noen som spiser skalldyr.

Da holder du deg unna reker for fremtiden.

Anonymkode: 8aad1...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, sier du det? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer nok, men tror ikke dette er en greie i USA f.eks hvor mange har alvorlige allergier som kan resultere i døden. Der kan de til og med forby nøtter på skolen om de må.

Det er jo ikke noe problem når matvarene er i emballasjen, men å liksom å ha sånn ''selvbetjent'' hvor man plukker det ut selv, virker ganske risky for noen som skulle ha allergi i så alvorlig grad. Da kan man kanskje ikke handle på Rema f.eks... men kanskje jeg tar feil her.. bare synes det er litt merkelig da slike allergier er slett ikke uvanlige.

Har vært i USA, var åpne dispensere for både nøtter og fisk. Hvis man skal tenke sånn så kan det ikke være bakeri på kjøpesenter, allergen ting kan ikke ligge åpent i disk, osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har vært i USA, var åpne dispensere for både nøtter og fisk. Hvis man skal tenke sånn så kan det ikke være bakeri på kjøpesenter, allergen ting kan ikke ligge åpent i disk, osv. 

Det er jo litt annerledes på bakeri og kjøpesenter enn f.eks en vanlig matbutikk? Hvor folk må kjøpe livsnødvendige ting? Vil ikke si det er det samme. Mange med allergier unngår faktisk å spise ute, men man kan ikke unngå å gå på matbutikken for å handle inn mat tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke TS du siterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette er en 1 måned gammel tråd men skriver allikavel. Du skal nok være forsiktig. Jeg har spist reker og alt ok, MEN så skulle jeg ha kontrastvæske med CT. Ble spurt om jeg tåle skalldyr og jeg sa ja. Fikk en kraftig allergisk reaksjon og ble helt tatt på senga av den. Etter det har jeg ikke rørt skall dyr. Fikk beskjed at jeg kunne få en enda verre reaksjon hvis jeg spiste det selv om disse to tingene er helt forskjellig. Så hvis jeg skal ha skalldyr kommer jeg til og spør legen for en test eller hvertfall snakke med lege først og høre om det stemmer dette. 

Anonymkode: 74276...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, sier du det? :fnise:

Beklager, trodde det var TS. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt annerledes på bakeri og kjøpesenter enn f.eks en vanlig matbutikk? Hvor folk må kjøpe livsnødvendige ting? Vil ikke si det er det samme. Mange med allergier unngår faktisk å spise ute, men man kan ikke unngå å gå på matbutikken for å handle inn mat tror jeg...

Mener du da at absolutt alt i en matbutikk skal være pakket inn i plast? Og at matbutikken skal ha egen inngang, og ikke ligge i et kjøpesenter? For det er det som kreves da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...