Gå til innhold

Ingen bryr seg om unge menns problemer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som relativt ung mann, er dette min oppfattelse. Det gjøres veldig lite for å nå de unge mennene som sliter med livet. Det snakkes mye om kvinnekamp og likestilling, men veldig lite spalteplass blir gitt til andre ting, som f.eks unge menn og psykisk helse.

Flere unge menn tar livet sitt enn unge kvinner. I mitt distrikt har det vært flere selvmord blant unge menn den siste tiden. Jeg undrer meg hvorfor, samtidig som jeg kan sette meg inn i hvilke vanskeligheter de kan ha slitt med. Jeg vet altfor godt om, og kjenner til ting som er vanskelig for oss menn. Følelse av å ikke strekke til, mestre, ta utdannelse og generelt lykkes i livet. Å falle utenfor fellesskapet på en eller annen måte, er heavy å takle.

Det stilles så mange krav til oss menn. Krav til kropp og utseende (være høy og muskuløs), ha god utdannelse og tjene gode penger, være praktisk anlagt og være sterk mentalt. Er vi ikke sosialt anlagt, får man ikke kjæreste. Skal man ha en partner er man nesten nødt til å besitte alle disse egenskapene. 

Det føles aldri som om noen tar menns problemer på alvor. Alle snakker om feminisme og kvinners rettigheter, men fakta er at kvinnen er bedre stilt i dagens samfunn enn mannen. Allerede fra skolestart av er det meste tilrettelagt for jenter, da de er tidligere bygd og rustet for å innta teoretiske fag enn guttene. Guttene kommer på etterskudd allerede her. Det er en grunn til at flere og flere jenter tar høyere utdanning, kontra gutter.

Det første steget er å gjeninnføre skolestart for 7-åringer, og starte opp psykisk helse som eget fag allerede fra starten av skoleløpet. Altfor mange gutter er innadvendte og snakker ikke om følelser, de stenger det inne til det slutt får utløp i katastrofale følger.

Folk må begynne å tørre og spørre dem om hvordan de har det. Det nytter ikke å dele budskapet på facebook på verdensdagen for psykisk helse, om man faktisk aldri selv tør å spørre. Det er så mange som "bryr" seg på sosiale medier, men i det virkelige liv er de like tafatte som alle andre.

Anonymkode: f6024...402

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kravene du snakker om som er problemet, enten man har dem til seg selv eller opplever å få dem stilt av andre. Man trenger ikke å leve opp til noe krav for å være lykkelig. Hvis man faller utenfor på grunn av vanskelig barndom, for eksempel, så er det fordi man har et stigma over seg på grunn av krav man kanskje aldri vil kunne leve opp til. Det er det stigmaet som bort. Man trenger vanlige venner, ikke folk som "bryr seg" om deg som om du var tilbakestående.

Anonymkode: fbbc3...9b5

• Liker 2
Skrevet

Den største utfordringen unge menn har er at det er vanskelig å få dame for de som ikke har utseendet med seg. Men jeg kan love deg at det blir lettere for hvert år som går. Det er jo ikke mulig for alle damene å være sammen med de kjekkeste mennene til enhver tid. Fokuser på jobb og venner, når du blir litt eldre kommer damene

Anonymkode: 5fc6e...b91

Skrevet (endret)

Det folk (menn) trenger er en bakgrunn som faktisk bygger på solide verdier der man lærer hvorfor man i det hele tatt skal leve et liv overhodet. Det er den meningsløsheten og tilstanden med å passivt ta selvmord mens man lever uten en mening overhodet som er problemet, og dette fører ofte til faktisk selvmord. 

vanligvis blir dette matet inn med religion i familier mm, men det er ikke et fag som skolen overhodet bryr seg om og dermed lærer man ikke hvorfor man skal gjøre det rette, men bare overfladisk at "man skal følge reglene eller å gjøre leksene sine som en snill gutt". 

Endret av megda
Skrevet
4 minutter siden, megda skrev:

Det folk (menn) trenger er en bakgrunn som faktisk bygger på solide verdier der man lærer hvorfor man i det hele tatt skal leve et liv overhodet. Det er den meningsløsheten og tilstanden med å passivt ta selvmord mens man lever uten en mening overhodet som er problemet, og dette fører ofte til faktisk selvmord. 

Hvilken forsamling skal avgjøre hva som er solide verdier? Skal du lede denne?

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken forsamling skal avgjøre hva som er solide verdier? Skal du lede denne?

det første er et godt spørsmål, men det andre takker jeg nei til. Man kan la seg lede av f.eks Marcus Aurelius. Poenget mitt er at det ikke vies nok tid til å lære spesielt unge menn i samfunnet hva gode verdier er, men viktigere hvorfor man heller burde gjøre A enn B. som skaper et solid grunnlag for å orientere seg fremover i livet og skaper en mening. Dette fikk man inn med religion tidligere der man begrunnet det i bibelen og dens lære, mens nå har man ikke en slik overhengende lære med gode nok grunner.  

Endret av megda
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som relativt ung mann, er dette min oppfattelse. Det gjøres veldig lite for å nå de unge mennene som sliter med livet. Det snakkes mye om kvinnekamp og likestilling, men veldig lite spalteplass blir gitt til andre ting, som f.eks unge menn og psykisk helse.

Flere unge menn tar livet sitt enn unge kvinner. I mitt distrikt har det vært flere selvmord blant unge menn den siste tiden. Jeg undrer meg hvorfor, samtidig som jeg kan sette meg inn i hvilke vanskeligheter de kan ha slitt med. Jeg vet altfor godt om, og kjenner til ting som er vanskelig for oss menn. Følelse av å ikke strekke til, mestre, ta utdannelse og generelt lykkes i livet. Å falle utenfor fellesskapet på en eller annen måte, er heavy å takle.

Det stilles så mange krav til oss menn. Krav til kropp og utseende (være høy og muskuløs), ha god utdannelse og tjene gode penger, være praktisk anlagt og være sterk mentalt. Er vi ikke sosialt anlagt, får man ikke kjæreste. Skal man ha en partner er man nesten nødt til å besitte alle disse egenskapene. 

Det føles aldri som om noen tar menns problemer på alvor. Alle snakker om feminisme og kvinners rettigheter, men fakta er at kvinnen er bedre stilt i dagens samfunn enn mannen. Allerede fra skolestart av er det meste tilrettelagt for jenter, da de er tidligere bygd og rustet for å innta teoretiske fag enn guttene. Guttene kommer på etterskudd allerede her. Det er en grunn til at flere og flere jenter tar høyere utdanning, kontra gutter.

Det første steget er å gjeninnføre skolestart for 7-åringer, og starte opp psykisk helse som eget fag allerede fra starten av skoleløpet. Altfor mange gutter er innadvendte og snakker ikke om følelser, de stenger det inne til det slutt får utløp i katastrofale følger.

Folk må begynne å tørre og spørre dem om hvordan de har det. Det nytter ikke å dele budskapet på facebook på verdensdagen for psykisk helse, om man faktisk aldri selv tør å spørre. Det er så mange som "bryr" seg på sosiale medier, men i det virkelige liv er de like tafatte som alle andre.

Anonymkode: f6024...402

Det er ikke helt sant, det har blitt et økende fokus på unge menn og gutter sine utfordringer, både i media og i skolen, for å nevne noe. Krav blir det stilt til alle i dagens samfunn, og noen eksisterer mest i våre egne hoder. Nei, ingen krever at du er perfekt, men dessverre tror mange menn og kvinner det. 

Jeg vil også minne om at de som startet kvinnekampen, var kvinner. På samme måte må kanskje dere menn ta litt ansvar sjøl, om du mener dere har kamper å kjempe.

Er helt enig i at vi må ruste barna våre bedre til å mestre livet! Gutter som jenter!

Må forresten minne deg om at det var teoretiske fag i skolen i gamle dager også, men at guttene da gjorde det bedre, så skolen er nok ikke bevisst tilrettelagt jentene, men det kan se ut som at jenter takler bedre å sitte i ro over lengre tid, og at de også takler noe bedre å utsette behov/finne seg i å gjøre ting som er litt kjedelige for dem.

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Svartfugl skrev:

Det er ikke helt sant, det har blitt et økende fokus på unge menn og gutter sine utfordringer, både i media og i skolen, for å nevne noe. Krav blir det stilt til alle i dagens samfunn, og noen eksisterer mest i våre egne hoder. Nei, ingen krever at du er perfekt, men dessverre tror mange menn og kvinner det. 

Jeg vil også minne om at de som startet kvinnekampen, var kvinner. På samme måte må kanskje dere menn ta litt ansvar sjøl, om du mener dere har kamper å kjempe.

Er helt enig i at vi må ruste barna våre bedre til å mestre livet! Gutter som jenter!

Må forresten minne deg om at det var teoretiske fag i skolen i gamle dager også, men at guttene da gjorde det bedre, så skolen er nok ikke bevisst tilrettelagt jentene, men det kan se ut som at jenter takler bedre å sitte i ro over lengre tid, og at de også takler noe bedre å utsette behov/finne seg i å gjøre ting som er litt kjedelige for dem.

Jeg tror grunnen til at jenter kan sitte lengre i ro er at gutter skades fra veldig tidlig av, og fortrengingen av skadene gjør dem urolige.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror grunnen til at jenter kan sitte lengre i ro er at gutter skades fra veldig tidlig av, og fortrengingen av skadene gjør dem urolige.

Den kan du snu til at jenter fra de er bitte små blir fortalt at de skal sitte stille, være søte, snille, rolige og kjærlige. Mens gutter får frihet til å løpe rundt, være apekatt og herje fordi "sånn er gutter" så når de da kommer på skolebenken så fortsetter jenter bare med flink pike oppførselen de har blitt opplært til å ha, mens gutter plutselig må slutte med oppførselen de har blitt opplært til å ha. 

Anonymkode: f56bd...b85

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den kan du snu til at jenter fra de er bitte små blir fortalt at de skal sitte stille, være søte, snille, rolige og kjærlige. Mens gutter får frihet til å løpe rundt, være apekatt og herje fordi "sånn er gutter" så når de da kommer på skolebenken så fortsetter jenter bare med flink pike oppførselen de har blitt opplært til å ha, mens gutter plutselig må slutte med oppførselen de har blitt opplært til å ha. 

Uenig, jeg mener det er mye sunnere å være søt, snill, rolig og kjærlig enn apekatt og "guttegutt" som er direkte destruktivt både for individet og for samfunnet.

• Liker 1
Skrevet

Fordi samfunnet har blitt feminisert. Det snakkes om maskulinitet som noe negativt, noe menn ikke skal være. Mannsrollen er svært udefinert nå. Hva er egentlig mannens plass i samfunnet i 2019?
Er du hvit i tillegg, huff, da er du faktisk fritt vilt. Alle kan kritisere deg, fordi andre hvite menn som levde lenge før deg har vært privilegerte en gang.

I dag er menn ikke på agendaen og det er så jævlig synd!

Anonymkode: 0852a...2c4

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig, jeg mener det er mye sunnere å være søt, snill, rolig og kjærlig enn apekatt og "guttegutt" som er direkte destruktivt både for individet og for samfunnet.

Men vi er ikke født sånn, vi blir tvunget til å være det fordi sånn "skal" jenter være. Noe som er med på å bidra til at tre ganger så mange jenter sliter psykisk og tre ganger så mange jenter prøver å ta selvmord. Men bevares om du syns det høres sunt ut så skal du jo få lov til det, men da har du et forvaklet syn på hva som er sunt. 

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi samfunnet har blitt feminisert. Det snakkes om maskulinitet som noe negativt, noe menn ikke skal være. Mannsrollen er svært udefinert nå. Hva er egentlig mannens plass i samfunnet i 2019?
Er du hvit i tillegg, huff, da er du faktisk fritt vilt. Alle kan kritisere deg, fordi andre hvite menn som levde lenge før deg har vært privilegerte en gang.

Og hva gjør du med det? Skriver du leserinnlegg, arrangerer du møter, arrangementer, lager flyere, står på stand? Eller sitter du hjemme på rumpa og venter på at noen andre skal gjøre det? 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og hva gjør du med det? Skriver du leserinnlegg, arrangerer du møter, arrangementer, lager flyere, står på stand? Eller sitter du hjemme på rumpa og venter på at noen andre skal gjøre det? 

Jeg skriver leserinnlegg og deltar i diskusjon. Jeg er også aktiv politisk. Likevel er jeg ikke mann så jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte og hva som må gjøres.

Skrevet

Ærligtalt: problemstillingene du beskriver er da akkurat den samme for unge kvinner. Det er tøft å være ung fordi det er en tid der alle er preget av stor usikkerhet på seg selv, usikkerhet i forhold til hvilke livsvalg man skal ta på ulike felter osv. Men det er seriøst ikke sånn at menn står i en særstilling eller at ting plutselig er blitt så mye vanskeligere for unge nå enn det kanskje egentlig alltid har vært. 

Merker jeg er lei! av denne evindelige sutringen til menn. Dere har akkurat de samme mulighetene som kvinner i livet og er fremdeles fysisk sterkere enn kvinner, som er et fortrinn i livet. 

Anonymkode: d4aaf...2b0

• Liker 5
Skrevet

Flere menn lykkes med å ta selvmord fordi de bruker andre selvmordsmetoder enn kvinner, som for eksempel drukning og henging. Det betyr ikke at menn sliter mer enn det kvinner gjør. 

Anonymkode: a1fba...f7e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet var vel at mange misbrukte sin egen maskulinitet. De som er maskuline samt tar vare på andre rundt seg, ikke utnytter andre osv, de er vel heller ganske sjeldne den dag i dag.

Det er vel få som skjønner at maskulinitet betyr ikke å tråkke ned på kvinner og ta seg frem i livet som man vil. Det er mer at man har en trygghet i seg selv og bryr seg om verden og ta vare på andre.

Anonymkode: 1c72f...ca5

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skader tenker du på da? Jeg ser ikke på vanskene med å sitte i ro som en svakhet, kanskje mange gutter og noen jenter rett og slett har mer behov for aktivitet og praktisk tilnærming til læring. 

Skrevet

Jeg er lærling, og ser godt forskjellsbehandlingen i timene. Læreren for den klassen jeg er mest i, 2. trinn, snakker alltid rolig til jentene og lar ikke de høre "den strenge stemmen" så ofte. Sannheten er jo at det ikke er det store "skillet" mellom gutter og jenter som mange lærere er med på å lage, men at alle er barn med like store behov for omsorg og kjærlighet. Det sies at barn som utagerer tar for mye tid av timene, men det jeg ser er at de enten ignoreres av læreren eller så gir læreren beskjed til de andre barna at de også skal ignorere det.

Dette gjelder ikke alle lærere, men de erfaringene jeg har gjort meg.

Anonymkode: bc6c7...4a5

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere menn lykkes med å ta selvmord fordi de bruker andre selvmordsmetoder enn kvinner, som for eksempel drukning og henging. Det betyr ikke at menn sliter mer enn det kvinner gjør. 

Anonymkode: a1fba...f7e

Trenger vi virkelig å gjøre dette til en konkurranse om hvem som sliter mest? Det er ikke det som er viktig.

Anonymkode: bc6c7...4a5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...