Gå til innhold

Ønsker hjelp til beinøvelser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig begynt å trene igjen etter ca 4 års opphold. Jeg sliter veldig med trening av bein. Føler ikke jeg får kontakt med musklene øvelsene «skal» treffe, tipper bakover av alle typer knebøy foruten når jeg jevner ut ved å holde armene foran meg. Forsøkt meg på beinpress (både fremover og oppover, ref beinpressmaskiner) men føler jeg er for kort til at det funker bra, og det kjennes ut som hoftekammen og lårbeinet gnisser sammen. Mister balansen raskt ved utfall, og føler jeg ikke kommer langt nok ned til å kjenne det i musklene før jeg mister balansen.

Jeg antar det er et mobilitetsproblem av noe slag, men jeg klarer ikke helt å forstå hva jeg skal gjøre for å løsne det. Jeg tøyer og tøyer og forsøker å løsne opp i beina, men føler ikke det hjelper så mye på selve treningsproblemet. Vet selvfølgelig at jeg blant annet kan legge klosser under helene, men føler det blir å ignorere problemet.

Noen med gode råd?

Anonymkode: 57d93...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende du har litt stramme legger. Hvis du har slynger tilgjengelig kan du forsøke å ta utfall med bakfoten i slynge, da kan du justere kneposisjon ifht fot veldig greit, og du får vinn vinn med å jobbe med balansen. :) Du kan se litt om leggene er problemet ved å stå i en trapp med helene utenfor og se hvor langt ned du kan synke slik - hvor stram du er. 
Forresten - det å være kort er en fordel ved styrketrening! Kortere "range of motion". (Du behøver ikke bøye beina så mye at du treffer deg selv "i magen" med lårene, bare stopp litt før hvis det er ubehagelig! )

Anonymkode: a9af5...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av problemstillingene som mange unnlater å nevne i teknikkvideoer og hjelpsomme artikler er at det slett ikke er slik at alle har de samme anatomiske forutsetningene for å gjøre knebøy (eller beinpress) bra. Det er ikke alltid så lett som å bare tøye eller trene vekk problemet.

Selvsagt er det slik i en del tilfeller, og du burde forsøke det meste før du "gir opp", men ha i bakhodet at det kan hende du må klare deg med litt andre øvelser. Balanse er trenbart, så start uten vekter på utfall og jobb med balansen først. Tren en del isolasjonsøvelser over ett ledd som hamstringcurl, lårekstensjoner, rygghev, og hip-thrust for å bygge opp kontakten med muskulaturen.

Da kan det bli lettere å koordinere litt mer kompliserte øvelser senere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...