AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #1 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg er akkurat begynt med å endre livsstilen min til det bedre. Jeg ser jo at mange sier at det å veie maten, og regne på antall kalorier er nødvendig. Men jeg føler meg dum som må spørre: "hvordan gjør jeg dette"? Altså å veie kalorier.. kan noen ta et eksempel for meg? Vet vel ikke hvor mange kalorier det er i en potet feks.. Og en annen ting. Når det står 30 gram ris eller pasta, mener de etter den er ferdigkokt eller før man koker? Hjeeelp Anonymkode: c505e...f28
EmVeeJee Skrevet 2. oktober 2019 #2 Skrevet 2. oktober 2019 Anbefaler deg å laste ned appen "Lifesum". Søk opp matvaren der, vei den og skriv opp. All mat skal veies før tilberedning 😊 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #3 Skrevet 2. oktober 2019 Du må først finne ut hva du skal veie inneholder, fks poteter...det finner du på nettet. Der står fks at poteter inneholder 60 kcal pr 100 gram. Da veier du de potetene du skal spise,200gram ganger opp med 60 og deler på 100. = 120 kcal Der det står bakpå pakka ganger eller deler du alt ettersom hvor mye du spiser. Kalorier står alltid nevnt pr 100 gram Pizza = 250 kcal pr 100 gram , en pizza på 350 gram inneholder da 875 kcal Ris og pasta veies tørt, vann er kalorifritt. Anonymkode: 414aa...2cf 2
OPIgirl Skrevet 2. oktober 2019 #4 Skrevet 2. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er akkurat begynt med å endre livsstilen min til det bedre. Jeg ser jo at mange sier at det å veie maten, og regne på antall kalorier er nødvendig. Men jeg føler meg dum som må spørre: "hvordan gjør jeg dette"? Altså å veie kalorier.. kan noen ta et eksempel for meg? Vet vel ikke hvor mange kalorier det er i en potet feks.. Og en annen ting. Når det står 30 gram ris eller pasta, mener de etter den er ferdigkokt eller før man koker? Hjeeelp Anonymkode: c505e...f28 Man veier ikke kalorier. Man veier matvaren. Feks du veier en potet. Veier den 100 gram, er det 80 kcal i den. Pasta veier du etter at den er kokt.
Tovalova Skrevet 2. oktober 2019 #5 Skrevet 2. oktober 2019 Mat som som er tørr, ris, pasta veies før koking (hvis ikke regner du jo med vannet hvis du veier etter) kylling og kjøtt veies etter laging da det oftest mister vann under tillagingen. MEN, en del gjør det forskjellig. Litt som man vil, men det viktige er å være konsekvent. I appene kan du også ibland velge om du legger inn tørr vekt eller kokt/stekt. Ikke glem å vei matfett også.
EmVeeJee Skrevet 2. oktober 2019 #6 Skrevet 2. oktober 2019 Nei, nå roter dere. ALT skal veies før det tilberedes, kjøtt som pasta! Uten unntak 😊 6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #7 Skrevet 4. oktober 2019 Kcal som står på pasta og ris er ukokt ja 😊 du veier den før det tilberedes ellers blir det feil ettersom vekten øker etter koking. Jeg veier alt før tilberedning da det er slik næringsinnhold blir sjekket i fabrikk, og stemmer best med innholdsdeklarasjonen. Jeg pleier å ta x kcal pr 100g / 100 og så X med tallet på vekta. Eks: 80 / 100 x 250 = 200kcal. Det er hvis jeg har 250g poteter (og det er 80kcal i 100g poteter). Anonymkode: e62fd...813
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #8 Skrevet 4. oktober 2019 Jeg syns det beste er å bruke en app hvor man legger inn matvarer og kaloriinnhold selv, altså at man legger inn det som står på pakken på akkurat den matvaren man bruker. Apper som har en ferdig liste med matvarer kan jo variere voldsomt og er slettes ikke sikkert at stemmer med akkurat den typen eller merket mat du faktisk spiser. Man skal ikke ha lest mange innholdsfortegnelsene før man oppdager at variasjonene kan være store, men informasjonen på emballasjen er alltid korrekt, så det er det mest nøyaktige. Etter man har lagt inn informasjonen for matvaren første gang så veier man bare hvor mye av den man spiser så trenger man ikke gange og dele og lage regnestykker, du bare skriver inn mengden, ferdig. Anonymkode: c18e3...a61 1
SPOCA Skrevet 5. oktober 2019 #9 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg legger inn absolutt alle matvarer, dvs skriver av fra pakken, og forholder meg kun til det som står på pakken. Jeg bruker aldri forhåndsinnlagte varer i diverse apper, jeg legger altså inn varene selv. Jeg bruker primært appene fitbit og Mynetdiary. Og når jeg sier jeg logger alt, så er det ikke tull; alt fra smøret i stekepanna til taco-krydderet. Etterhvert blir man vant til det. Og der fungerer åpenbart, siden jeg er over 80 kg lettere enn for fem år siden. 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #10 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg er ikke TS, men lurer også litt.. Om jeg skal ha taco, f.eks, hvordan skal jeg regne ut det? Må jeg veie hver eneste ingrediens jeg putter i tacolefsa + tacolefsa i seg selv? Er ikke det veldig mye styr? En ting hadde vært om jeg laget mat til bare meg selv, da er det jo bare å veie opp alt på forhånd, men siden vi er flere som skal spise, må jeg veie maten mens jeg lager den? Anonymkode: 80ec2...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #11 Skrevet 5. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men lurer også litt.. Om jeg skal ha taco, f.eks, hvordan skal jeg regne ut det? Må jeg veie hver eneste ingrediens jeg putter i tacolefsa + tacolefsa i seg selv? Er ikke det veldig mye styr? En ting hadde vært om jeg laget mat til bare meg selv, da er det jo bare å veie opp alt på forhånd, men siden vi er flere som skal spise, må jeg veie maten mens jeg lager den? Anonymkode: 80ec2...c6c Ja, for å få det nøyaktig må du veie alle ingrediensene. Mange tar det lett på «øyemål» etterhvert, mens andre må unngå den typen mat helt i situasjoner hvor de ikke har kontroll. Det kan kanskje oppleves som mye styr, men vil man ned i vekt og har små marginer så er det gjerne det som skal til. Anonymkode: 4bc4c...c4e 5
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #12 Skrevet 5. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for å få det nøyaktig må du veie alle ingrediensene. Mange tar det lett på «øyemål» etterhvert, mens andre må unngå den typen mat helt i situasjoner hvor de ikke har kontroll. Det kan kanskje oppleves som mye styr, men vil man ned i vekt og har små marginer så er det gjerne det som skal til. Anonymkode: 4bc4c...c4e Ca hvor mange kalorier skal man ha i løpet av en dag? (er dame på 30, om det har noe å si.) Vet man må ha et kaloriunderskudd for å gå ned. Hvordan vet jeg hvor mye jeg forbrenner på en dag? Anonymkode: 80ec2...c6c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #13 Skrevet 5. oktober 2019 Appene har valg som liten, normal, stor potet osv, der du bare plotter antall og utregning gjøres for deg. Eller du plotter gram. Du må gjerne legge inn en del matvarer manuelt ut i fra varedeklarasjon for at det skal bli nøyaktig men om du bruker apper vil mange ting ligge ferdig inne med represtative verdier. Men du trenger ikke telle kalorier. Holder lenge med sunn fornuft og eventuelt en badevekt om du har behov for å endre vekt. Anonymkode: 67ea9...b74
SPOCA Skrevet 5. oktober 2019 #14 Skrevet 5. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men lurer også litt.. Om jeg skal ha taco, f.eks, hvordan skal jeg regne ut det? Må jeg veie hver eneste ingrediens jeg putter i tacolefsa + tacolefsa i seg selv? Er ikke det veldig mye styr? En ting hadde vært om jeg laget mat til bare meg selv, da er det jo bare å veie opp alt på forhånd, men siden vi er flere som skal spise, må jeg veie maten mens jeg lager den? Anonymkode: 80ec2...c6c Jepp, det gjør jeg. Jeg er heldig, for jeg bruker kun lefse/skjell, karbonadedeig, ost og mais, samt smør til å steke karbonadedeigen med og tacokrydder. Absolutt alt veies, intet unntak. Det blir en vane.
Tvist Skrevet 5. oktober 2019 #15 Skrevet 5. oktober 2019 Du kan jo veie en lefse og veie det du putter i den. Om du spiser en til, ville jeg bare doblet mengden. Jeg spiser salat i lunsjen på jobb uten vekt, og tipper mye på mengder. Det fungerte, men jeg var ikke veldig nøye når jeg talte kalorier. Den viktigste virkningen den hadde på meg var at jeg ikke gadd å spise innimellom, for det måtte jo registreres, Fungerte bra i en periode, men jeg ble lei så nå har jeg bare vendt meg til omtrent hvor mye jeg kan spise og spiser ikke før lunsj kl 11 når jeg jobber. Spiser bare kveldsmat om jeg har trent.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #16 Skrevet 6. oktober 2019 På 2.10.2019 den 13.15, AnonymBruker skrev: Jeg er akkurat begynt med å endre livsstilen min til det bedre. Jeg ser jo at mange sier at det å veie maten, og regne på antall kalorier er nødvendig. Men jeg føler meg dum som må spørre: "hvordan gjør jeg dette"? Altså å veie kalorier.. kan noen ta et eksempel for meg? Vet vel ikke hvor mange kalorier det er i en potet feks.. Og en annen ting. Når det står 30 gram ris eller pasta, mener de etter den er ferdigkokt eller før man koker? Hjeeelp Anonymkode: c505e...f28 Anbefaler deg ikke å veie mat eller telle kalorier. Da er du inne på en vei som du over lang tid ikke klarer å være på. I tillegg gir det deg et unaturlig, problematisk og usunt forhold til mat. Bruk heller litt tid og etabler sunne kostholdsvaner som du kan klare å opprettholde livet ut. Det høres kjedelig ut men det er det som virker. Anonymkode: c59b4...f30
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #17 Skrevet 6. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg ikke å veie mat eller telle kalorier. Da er du inne på en vei som du over lang tid ikke klarer å være på. I tillegg gir det deg et unaturlig, problematisk og usunt forhold til mat. Bruk heller litt tid og etabler sunne kostholdsvaner som du kan klare å opprettholde livet ut. Det høres kjedelig ut men det er det som virker. Anonymkode: c59b4...f30 Helt uenig. Det å telle kalorier og veie mat er det eneste som funker for meg. Jeg mister selvkontroll og sprekker hver gang jeg skal etablere sunne vaner og bruke sunn fornuft. Jeg er også en person som sliter med selvdisiplin og som trenger å bli pisket i gang, på de fleste områder. Jeg gikk ned ti kilo på denne måten, og har ikke gått opp igjen. Noen av oss må ha denne rigide måten å gå ned i vekt på. Anonymkode: 328cf...71b 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #18 Skrevet 6. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt uenig. Det å telle kalorier og veie mat er det eneste som funker for meg. Jeg mister selvkontroll og sprekker hver gang jeg skal etablere sunne vaner og bruke sunn fornuft. Jeg er også en person som sliter med selvdisiplin og som trenger å bli pisket i gang, på de fleste områder. Jeg gikk ned ti kilo på denne måten, og har ikke gått opp igjen. Noen av oss må ha denne rigide måten å gå ned i vekt på. Anonymkode: 328cf...71b Samme her. Kaloritelling/veiing av all mat gjør at jeg klarer å holde styringa. Minus 27,5 kg siden jul forteller vel sitt. Anonymkode: a8ead...b9b 4
SPOCA Skrevet 7. oktober 2019 #20 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) På 6.10.2019 den 9.25, AnonymBruker skrev: Anbefaler deg ikke å veie mat eller telle kalorier. Da er du inne på en vei som du over lang tid ikke klarer å være på. I tillegg gir det deg et unaturlig, problematisk og usunt forhold til mat. Bruk heller litt tid og etabler sunne kostholdsvaner som du kan klare å opprettholde livet ut. Det høres kjedelig ut men det er det som virker. Anonymkode: c59b4...f30 Dette er bare tull. Det handler om forholdet man har til å telle kalorier. Selv nekter jeg meg selv ingenting, og har også den innstillingen. Har jeg 300 kalorier igjen, spiser jeg gjerne en liten sjokolade. For meg handler det om å ha oversikt over mengdene. Kaloriene logges okke som. Usunt forhold til mat? Nei. Det du tenker på er Grete Roede og andre diverse dietter. Men for de av oss som gjør det som en livsendring, er dette ingen diett. Det handler først og fremst om oversikt, og ikke nødvendigvis å ha et usunt forhold til mat. Det handler om å faktisk vite hva man putter i seg. Og for min del er det ingenting som heter "usunt" eller "sunt". Og vet du hva? Det har aldri vært bedre enn nå. Ingen dårlig samvittighet. Ingen fråtsing. Jeg føler meg aldri elendig. Jeg kan spise på Mæccær'n uten å føle den gnagende følelsen av at "dette skulle jeg ikke gjort" fordi det er "usunt". Det virker som man tror at kaloritelling = spise minst mulig som diett i en periode og la maten kontrollere deg. Brukt riktig er kaloritelling et nyttig verktøy. Selv spiser jeg mellom 2-2500 kalorier daglig. I helgene ligger jeg kanskje opp mot 2800 kalorier. Jeg forbrenner ca 3000 kalorier. Med andre ord: jeg sulter ikke, jeg koser meg masse med mat, og jeg har aldri, absolutt aldri, følt meg bedre når det gjelder mat. Det er en grunn til at jeg har klart meg i over 5 år og gått ned over 80 kg. Endret 7. oktober 2019 av SPOCA 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå