AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Skrevet 1. oktober 2019 Har jobbet som assistent på et omsorgssenter i ca 1 år. Har bestått kurs og fått opplæring ift medisiner. Gir forskjellig medisiner fra dosett og setter insulin alene. Har et søskenbarn som går sykepleien og hun sier at hun har fått beskjed om at hun ikke kan gi insulin alene før hun er ferdig utdannet og har autorisasjon og hun går 2. året nå, så hun tviler på at det er lovlig at jeg som assistent gjør dette. Hun mener også jeg burde sjekke opp dette. Stemmer det at en assistent ikke kan gi insulin? Har aldri hørt om at det ikke er lov. Jeg tenker at hvis det ikke er lovlig er det vel noen som hadde reagert på dette for lenge siden? Men stusser litt på hvorfor det er så stor forskjell for hva som er lov som assistent og hva som er lov som student. Anonymkode: 420f1...17b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #2 Skrevet 1. oktober 2019 Lovverket sier at det er virksomhetsleders ansvar å påse at legemiddelhåndteringen er forsvarlig. I kapittel 2,4 i forskriften om legemiddelhåndtering, heter det: «Når det er nødvendig for å sikre en forsvarlig legemiddelhåndtering må det vurderes om et istandgjort legemiddel skal kontrolleres av annet kvalifisert helsepersonell. Risikoområdene hvor istandgjøring bør underkastes dobbelkontroll, kan være ved injeksjoner og infusjoner» Anonymkode: 7387c...cbe
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #3 Skrevet 1. oktober 2019 Du har nok ikke lov til det nei. Jeg ville hørt med nærmeste leder om jeg var deg. Som assistent er du ikke kvalifisert til å sette injeksjoner, og alle injeksjoner skal kontrolleres av kvalifisert helsepersonell (dvs. sykepleier, vernepleier, lege) før det gis. Anonymkode: 69dc5...fcb 2
GulSitron Skrevet 1. oktober 2019 #4 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg har medisinkurs for assistenter og har ikke lov å gi insulin. Da skal jeg i så fall ha opplæring og godkjenning fra leder.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lovverket sier at det er virksomhetsleders ansvar å påse at legemiddelhåndteringen er forsvarlig. I kapittel 2,4 i forskriften om legemiddelhåndtering, heter det: «Når det er nødvendig for å sikre en forsvarlig legemiddelhåndtering må det vurderes om et istandgjort legemiddel skal kontrolleres av annet kvalifisert helsepersonell. Risikoområdene hvor istandgjøring bør underkastes dobbelkontroll, kan være ved injeksjoner og infusjoner» Anonymkode: 7387c...cbe Så jeg kan tolke lovverket som at det er lov å gi insulin som assistent så lenge virksomhetsleder mener at legemiddelhåndteringen er forsvarlig og at det ikke trenger å dobbeltkontrolleres? Er vel å anta at virksomhetsleder har kontroll på dette da, i og med at alle assistentene her gir insulin uten kontroll? Anonymkode: 420f1...17b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så jeg kan tolke lovverket som at det er lov å gi insulin som assistent så lenge virksomhetsleder mener at legemiddelhåndteringen er forsvarlig og at det ikke trenger å dobbeltkontrolleres? Er vel å anta at virksomhetsleder har kontroll på dette da, i og med at alle assistentene her gir insulin uten kontroll? Anonymkode: 420f1...17b Å ikke dobbeltkontrollere insulin er ikke forsvarlig. Å la ufaglærte ta jobben alene er uforsvarlig praksis. Anonymkode: 7387c...cbe 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok ikke lov til det nei. Jeg ville hørt med nærmeste leder om jeg var deg. Som assistent er du ikke kvalifisert til å sette injeksjoner, og alle injeksjoner skal kontrolleres av kvalifisert helsepersonell (dvs. sykepleier, vernepleier, lege) før det gis. Anonymkode: 69dc5...fcb Det var leder som gav meg opplæring i å sette insulin. Er du sikker på at det stemmer at det skal kontrolleres for det gjøres aldri her jeg jobber i alle fall? Anonymkode: 420f1...17b 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Skrevet 1. oktober 2019 Her gir ingen assistenter insulin. De har ikke lov. De må isåfall ha spesialgodkjenning. Og kurs. Anonymkode: ca097...0cd 3
Hattifnatti Skrevet 1. oktober 2019 #9 Skrevet 1. oktober 2019 Du har lov til å sette insulin på brukere du har fått opplæring på, og en sykepleier/vernepleier er ansvarlig for at du har opplæring og gjør det på riktig måte. insulin settes subkutant, altså rett under huden, så det har du lov til(når opplæring er gitt altså) intramuskulær/intravenøs har du ikke lov til 😌 så det er altså helt lovlig sånn som dere gjør det på din arbeidsplass 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #10 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg arbeidet som assistent tidligere, hadde legemiddelhåndtering-kurs, fikk ikke gi insulin. Hos én bruker målte jeg opp og bruker satte selv. Fikk opplæring første gang. Høres ut som regelen kan tolkes slik virksomheten ønsker. Anonymkode: c38c4...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #11 Skrevet 1. oktober 2019 3 minutter siden, Hattifnatti skrev: Du har lov til å sette insulin på brukere du har fått opplæring på, og en sykepleier/vernepleier er ansvarlig for at du har opplæring og gjør det på riktig måte. insulin settes subkutant, altså rett under huden, så det har du lov til(når opplæring er gitt altså) intramuskulær/intravenøs har du ikke lov til 😌 så det er altså helt lovlig sånn som dere gjør det på din arbeidsplass Henger meg på denne! Jeg jobbet som ufaglært i hjemmesykepleien og dobbelkontroll på insulin var ikke mulig i alle tilfeller. Jeg fikk opplæring og satte dette på pasientene selv siden det «bare» er sc. arbeidsplassen min har fokus på at ufaglærte og helsefagarbeidere skal gjøre oppgaver de kvalifiserer seg til og føler seg trygge på, for å kunne utnyttes på en god måte og for å avlaste sykepleierene. Anonymkode: 50115...fc4 4
Plingvin Skrevet 1. oktober 2019 #12 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg vet at assistenter setter insulin mange steder, men jeg hadde ikke turd det som ufaglært. Mange her skriver at det «bare» er subkutant, men det er jo i høyeste grad et dødelig legemiddel hvis det blir feildosert, som f.eks. her: https://www.helsetilsynet.no/tilsyn/tilsynssaker/2019/eldre-hjemmeboende-pasient-fikk-feil-dose-insulin-advarsel-til-helsefagarbeider/ 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Skrevet 1. oktober 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ikke dobbeltkontrollere insulin er ikke forsvarlig. Å la ufaglærte ta jobben alene er uforsvarlig praksis. Anonymkode: 7387c...cbe Herregud. Er så lei den nedlatende holdninga der. Det er å sette insulin. Det er ikke en vanskelig oppgave og du trenger ikke skole for det. Tror det er litt for mange sykepleiere som har et oppblåst ego og mener assistenter/ helsefagarbeidere bare skal ta drittjobben de selv ikke gidder. Må bli slutt på den holdninga der. Hadde dere ikke hatt hjelp fra "ufaglærte" så hadde dere faktisk hatt en grunn til å klage. Mange steder får assistenter gjøre mer enn hva du lærte på skolen din. P.s: er ikke en butthurt hjelpepleier men en som ser hvordan enkelte ofte skal opphøye seg selv og sin "kompetanse". Ja, noen mener til og med at man må ha "kompetanse" for å bytte på et sår.... Anonymkode: 07b7f...0ab 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #14 Skrevet 1. oktober 2019 Har jobbet i hjemmesykepleien og fikk beskjed om å sette insulin en gang. Helt uten noen som helst opplæring. Nektet plent. Sykepleieren på vakt ble fly forbannet for at hun måtte kjøre så langt. Synd. Anonymkode: b1108...c6f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #15 Skrevet 1. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Er så lei den nedlatende holdninga der. Det er å sette insulin. Det er ikke en vanskelig oppgave og du trenger ikke skole for det. Tror det er litt for mange sykepleiere som har et oppblåst ego og mener assistenter/ helsefagarbeidere bare skal ta drittjobben de selv ikke gidder. Må bli slutt på den holdninga der. Hadde dere ikke hatt hjelp fra "ufaglærte" så hadde dere faktisk hatt en grunn til å klage. Mange steder får assistenter gjøre mer enn hva du lærte på skolen din. P.s: er ikke en butthurt hjelpepleier men en som ser hvordan enkelte ofte skal opphøye seg selv og sin "kompetanse". Ja, noen mener til og med at man må ha "kompetanse" for å bytte på et sår.... Anonymkode: 07b7f...0ab Du tok litt av nå? Jeg er ikke sykepleier, men pårørende som forventer forsvarlig behandling av kvalifisert personale Anonymkode: 7387c...cbe 7
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #16 Skrevet 1. oktober 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud. Er så lei den nedlatende holdninga der. Det er å sette insulin. Det er ikke en vanskelig oppgave og du trenger ikke skole for det. Tror det er litt for mange sykepleiere som har et oppblåst ego og mener assistenter/ helsefagarbeidere bare skal ta drittjobben de selv ikke gidder. Må bli slutt på den holdninga der. Hadde dere ikke hatt hjelp fra "ufaglærte" så hadde dere faktisk hatt en grunn til å klage. Mange steder får assistenter gjøre mer enn hva du lærte på skolen din. P.s: er ikke en butthurt hjelpepleier men en som ser hvordan enkelte ofte skal opphøye seg selv og sin "kompetanse". Ja, noen mener til og med at man må ha "kompetanse" for å bytte på et sår.... Anonymkode: 07b7f...0ab Det er ikke vanskelig å stikke subcutant, ikke kan selve stikkingen gjøres så voldsomt feil heller. Det som er vanskelig er å måle opp rett dose. Og det er dessverre mange eksempler på grove feil som er gjort fordi det er trukket opp feil pga misforståelse av benevning eller at noen ikke vet forskjellen på to ulike typer insulin (kort og langtid som regel). Det handler hverken om oppblåst ego eller å ikke ville gjøre drittjobben, det handler om pasientsikkerhet og forsvarlighet. Du er nok en ganske butthurt hjelpepleier eller assistent jo, lyser av hele innlegget ditt. Og du burde vel også vite at det er stor forskjell på sår, noen krever omfattende pleie med rett prosedyre, med rensing, salver, ulike preparater og bandasje, mens andre kun krever ren bandasje. Få litt kunnskap før du drar slemme-sykepleiere kortet. TS, er du usikker så snakker rdu med sjefen din og avklarer. Husk at om du gjør feil med doseringen kan du få et annet menneskes liv på samvittigheten, så potent er faktisk insulin. Anonymkode: db25f...586 11
Biloba Skrevet 2. oktober 2019 #17 Skrevet 2. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanskelig å stikke subcutant, ikke kan selve stikkingen gjøres så voldsomt feil heller. Det som er vanskelig er å måle opp rett dose. Og det er dessverre mange eksempler på grove feil som er gjort fordi det er trukket opp feil pga misforståelse av benevning eller at noen ikke vet forskjellen på to ulike typer insulin (kort og langtid som regel). Det handler hverken om oppblåst ego eller å ikke ville gjøre drittjobben, det handler om pasientsikkerhet og forsvarlighet. Du er nok en ganske butthurt hjelpepleier eller assistent jo, lyser av hele innlegget ditt. Og du burde vel også vite at det er stor forskjell på sår, noen krever omfattende pleie med rett prosedyre, med rensing, salver, ulike preparater og bandasje, mens andre kun krever ren bandasje. Få litt kunnskap før du drar slemme-sykepleiere kortet. TS, er du usikker så snakker rdu med sjefen din og avklarer. Husk at om du gjør feil med doseringen kan du få et annet menneskes liv på samvittigheten, så potent er faktisk insulin. Anonymkode: db25f...586 Barn læres opp til å sette insulin selv, så det er klart at voksne ikke-sykepleiere også kan lære å beherske det med opplæring. Med mange ansatte som i hjemmetjenesten, mange brukere og der noen kanskje har satt insulin sjelden og kanskje har glemt noe fra opplæring, blir feilpotensialet større enn i f.eks et lite bofellesskap hvor 1 bruker har insulin. Hva som kan delegeres til hvilke personal blir er kompromiss mellom hva som er ideelt og hva som er praktisk gjennomførbart ifht bemanning osv. Da jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede måtte vi til enhver tid passe på å ha med Stesolid til rektal bruk, kunne vurdere anfall og vite når den skulle gis og lege kontaktes, med kun et medisinkurs, og gi de faste medisinene som var laget til i dosett. Med samme medisinkurs ville jeg ikke fått gitt 500 mg paracet til en sykehuspasient. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #18 Skrevet 2. oktober 2019 Har jobbet som sykepleier i mange år, men aldri et sted hvor assistenter gir insulin. Insulin er et potensielt dødelig legemiddel, og som sjef ville jeg aldri latt andre enn faglærte med opplæring ta det ansvaret. Når du eller dine blir pasient, vil du ønske at legemidler blir gitt på en sikker og kontrollert måte. Anonymkode: 3f2d7...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #19 Skrevet 2. oktober 2019 Den derre profesjonskampen i helsevesenet er altså så rar! Hvor mange år på sykepleieskole trenger man for å sette insulin? Man trenger opplæring, slik diabetikerene selv får. Tror dere de går på skole for å lære det? Har dere ikke lært hva kompetanse er? Realkompetanse.... Jeg jobber ikke i helsevesenet, men hele greia er så merkelig. Det viktigste er jo at man er flink i jobben og får grundig opplæring. Nå snakker jeg om enkle oppgaver, ja. Altså....insulin! Anonymkode: 7d655...153 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #20 Skrevet 2. oktober 2019 Tja, det å sette en sc injeksjon er nada problem, det klarer "alle" som mange så fint sier. Derimot ligger det en faglig vurdering om du skal sette den forskrevne dosen med insulin, eller om du skal sette mindre. Har pasienten f.eks omgangssyke? Skal pas spise/drikke som normalt? Hvor lenge er det til neste ktr av blodsukker? Har pasienten en infeksjon? Det er mange ting som påvirker blodsukkeret, og dermed behovet for insulin, selv hos de som har hatt diabetes over lengre tid. Akkurat dét er hovedgrunnen til at jeg som sykepleier er skeptisk til at ufaglært skal sette insulin. Slike vurderinger lærer man ikke på et 12 timers kurs. Nå er det jo enklere å kontrollere dette på et sykehjem enn i hjemmetjenesten, noe som sikkert ligger til grunn for leders avgjørelse. Selv tenkte jeg lite på dette som assistent, men har som sagt skiftet mening etter å ha jobbet som spl og fått økt kunnskap om diabetes selv Anonymkode: 425ad...d1b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå