Gå til innhold

Kan man smitte seg selv med herpes?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, jeg skjønner at overskriften er litt rart formulert. Men her er spørsmålet, mer utbrodert:

Jeg fikk munnsår (herpes) ved å dele drinkglass med feil person for noen år siden. Har hatt det tilbakevendende et par ganger i året siden. Jeg er gift, men min mann hevder han er immun og gir litt blaffen. I de årene vi har vært sammen har han heller aldri hatt noen utbrudd, og han har ikke holdt tilbake på å kysse meg. Jeg har prøvd å holde tilbake, uten mye hell. Men det har blitt lite sex når jeg har munnsår. 

Det jeg er bekymret for nå, er hvis vi har sex (spesielt oralsex) mens jeg har munnsår, kan jeg da smitte meg selv via mannen, slik at jeg også får herpes i underlivet? Feks  om vi kliner og så slikker han meg etterpå? Er jo trist å avstå fra sex med jevne mellomrom resten av livet dersom det ikke er en reell bekymring...

Anonymkode: 01336...d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen din har nok herpes allerede, bare uten utbrudd (enn så lenge). Å ja du kan få det i underlivet også 

Anonymkode: 70bc2...139

Skrevet

Du er jo nå som det har gått så lenge ganske resistent mot å smitte deg selv noe mer, det kunne ha skjedd da du var nysmitttet.

Men du kan jo bli smittet av Hsv2 om det er hsv1 du allerede har.

Mannen din er sikkert en av de 90% som har hsv1, dvs "munnsår"

Kan man smitte seg selv til andre steder?
Faren for å overføre viruset til andre steder på kroppen er størst under det første utbruddet. Da har man ennå ikke fått immunforsvar mot infeksjonen, og man kan smitte seg selv f. eks til lår, fingre, eller til andre steder. Det er derfor viktig med god hygiene. Ved senere utbrudd er smitterisiko til andre steder av kroppen liten. 

Anonymkode: ca013...2e4

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt sjansen. Han kan kline så mye han vil hvis han ikke bryr seg, men IKKE gå ned med den munnen.. 

Du kan smitte deg selv med at du tar på såret og så i underlivet. Så det er viktig med god hygiene. Kanskje sjansen ikke er så stor, men den er jo der. 

Når jeg har munnsår (herpes) så har jeg eget håndkle til kroppen når jeg dusjer, og lar ansiktet være. Jeg vasker ansiktet i vasken og er nøye med å ikke ta på såret. Det vasker jeg for seg selv. 

Her får ikke mann eller barn kyss og klem i de første dagene. 

Kanskje jeg er hysterisk, men jeg ønsker virkelig ikke å smitte andre eller meg selv noe mer. 

Anonymkode: 14aac...db2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...