Gå til innhold

Spiseforstyrrelse ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vet man at man har en spiseforstyrrelse? Jeg er nok litt over normalen opphengt i daglig kcal og får veldig dårlig samvittighet når jeg står å baker den eplekaka. Kaster ikke opp og lignende, men kan hoppe over måltider og trener masse på mølla, blir nederlag hvis jeg klarer x antall økter i uka. Veier meg med klær, uten klær, før toalett og etter, morra som kveld 🤭 synes ikke jeg er spesielt tynn heller, må vel ikke være det for å ha en spiseforstyrrelse? Er jeg litt over styr eller er dette bare som en ny hobby? Har det jo bra, men litt slitsomt er det jo. Normal bmi. Sjefen min tok meg inn på kontoret og spurte om jeg hadde det bra, og at jeg var blitt tynn så måtte spise mer? Jeg er 181 og 70kg, det vil jeg si er innafor normalen!

Anonymkode: ea9bf...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du snakke med legen din om. Det er ingen her inne som kan diagnostisere deg. 

Lykke til. 

Anonymkode: 4d0bf...133

• Liker 1
Skrevet

Oppsøk lege :) Det går an å ha et forstyrret forhold til mat uten at det nødvendigvis er en spiseforstyrrelse, og det er ofte mye enklere å få ordnet opp i med lite hjelp uten at det utvikler seg videre.

Anonymkode: 7a8a7...98a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man at man har en spiseforstyrrelse? Jeg er nok litt over normalen opphengt i daglig kcal og får veldig dårlig samvittighet når jeg står å baker den eplekaka. Kaster ikke opp og lignende, men kan hoppe over måltider og trener masse på mølla, blir nederlag hvis jeg klarer x antall økter i uka. Veier meg med klær, uten klær, før toalett og etter, morra som kveld 🤭 synes ikke jeg er spesielt tynn heller, må vel ikke være det for å ha en spiseforstyrrelse? Er jeg litt over styr eller er dette bare som en ny hobby? Har det jo bra, men litt slitsomt er det jo. Normal bmi. Sjefen min tok meg inn på kontoret og spurte om jeg hadde det bra, og at jeg var blitt tynn så måtte spise mer? Jeg er 181 og 70kg, det vil jeg si er innafor normalen!

What? Dette er virkelig ikke greit. Det er mulig du beveger deg i et ortoreksilandskap, men det var dette jeg reagerte mest på. Det høres ut som et seriøst overtramp. Jeg er overvektig, og dersom sjefen min hadde kalt meg inn på kontoret for å si at hun var bekymret for meg og om jeg spiste for mye hadde jeg tatt det videre til verneombud.

Anonymkode: db8dc...ac8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

What? Dette er virkelig ikke greit. Det er mulig du beveger deg i et ortoreksilandskap, men det var dette jeg reagerte mest på. Det høres ut som et seriøst overtramp. Jeg er overvektig, og dersom sjefen min hadde kalt meg inn på kontoret for å si at hun var bekymret for meg og om jeg spiste for mye hadde jeg tatt det videre til verneombud.

Jeg er enig, men ble så satt ut så jeg klarte ikke svare noe vettug tilbake. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro det bare var et uttrykk for bekymring og omsorg. Når sjefen har lagt merke til at TS har gått ned i vekt og kanskje plukket opp at humøret ikke er der det skal være heller. Evt. Lagt merke til at h*n spiser lite mat på jobb. 

TS man kan helt fint ha spiseforstyrrelse uten å være undervektig. Jeg har vært både undervektig og overvektig som følge av min uspesifiserte spiseforstyrrelse. Jeg er nå normalvektig (64 kg på 174 cm) og har greit med muskler siden jeg trener. Hadde jeg maktet det så hadde jeg blitt undervektig igjen, men jeg sliter med enorm sult og overspising. Gjør alt fra å trene mye, spise lite, planlegge alt av måltider; overspise, kaste opp (Ikke så ofte lenger) og dette med mat og følelser rundt det (mestring, skam, angst) preger meg hele dagen. Siden jeg har normal BMI så er ikke dette noe jeg opplever at får så mye fokus i behandling jeg går i, men ja. Det er slitsomt å ha spiseforstyrrelse. Har hatt det slik i over tre år. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overtramp? Sjefen var bekymret for helsen hennes. 

Folk må slutte å føle seg krenka over alt mulig.

Anonymkode: fa4f2...b39

Skrevet

Du har hvertfall litt spiseforstyrret atferd. Men poenget er vel at du nå legger merke til det selv. Klarer du å rydde vekk badevekten, evt bare veie deg en gang om dagen? Klarer du å slette kaloritellerappen? Ubehagelig ja, men du burde rydde unna disse tingene før det blir et problem.

Anonymkode: 16b6d...c40

Skrevet

Slutt med den veiingen. Det er ikke bra for deg. Hvis du får problemer ved ikke å kontrollere vekt og mat hele tiden, bør du ta det opp med legen. 

Anonymkode: 394a3...96e

Skrevet

Kjære trådstarter! 

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Videre oppfordrer vi også å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer.

Alternativt kan du ta kontakt med Mental helse som har en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Med vennlig hilsen Perelandra, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...