Gå til innhold

Tips til vegetariansk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å kutte ned på kjøttforbruket og spise vegetariansk middag 2-3 ganger i uken. Men sliter med å finne enkle og gode oppskrifter. Helst uten for mye bønner fordi ungene ikke er særlig begeistret for det. 
Enkle oppskrifter uten masse ingredienser som er vanskelige å få tak i  

Ønsker tips om kokebøker, blogger, instakontoer.  

Anonymkode: a92e0...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden her! Masse inspirasjon!

Ellers er bosh.tv super - og tasty vegetarian på facebook/instagram. 

vegetarbloggen.no
veganmisjonen.com

Anonymkode: 687ba...0cf

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere spiser fisk og kjøtt alle de andre dagene i uken er det jo fullstendig unødvendig med bønner - mer enn nok proteinpåfyll fra de ikke-vegetariske middagene. Selv hadde jeg ikke klart å spise kjøtt eller fisk hver eneste dag - jeg trenger lette vegetarmiddager innimellom hver eneste uke, minst 2-3 dager i uken.

Kort fortalt: Pastaretter, supper og vegetarcurry er greie hverdagsmiddager. Gjerne også pai/quiche med grønnsaker og en salat. BBC Good Food har ganske gode søkeverktøy, her er feks vegetariske pastaoppskrifter: https://www.bbcgoodfood.com/search/recipes?query=pasta#query=pasta&path=diet/vegetarian

Anonymkode: 40e62...767

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden her! Masse inspirasjon!

Ellers er bosh.tv super - og tasty vegetarian på facebook/instagram. 

vegetarbloggen.no
veganmisjonen.com

Anonymkode: 687ba...0cf

Takk foe tips. Har kikket litt på den vegan tråden, men jeg er ikke ute etter veganske retter, men vegetar 

Skrevet

Hvis dere spiser fisk og kjøtt alle de andre dagene i uken er det jo fullstendig unødvendig med bønner - mer enn nok proteinpåfyll fra de ikke-vegetariske middagene. Selv hadde jeg ikke klart å spise kjøtt eller fisk hver eneste dag - jeg trenger lette vegetarmiddager innimellom hver eneste uke, minst 2-3 dager i uken.

Kort fortalt: Pastaretter, supper og vegetarcurry er greie hverdagsmiddager. Gjerne også pai/quiche med grønnsaker og en salat. BBC Good Food har ganske gode søkeverktøy, her er feks vegetariske pastaoppskrifter: https://www.bbcgoodfood.com/search/recipes?query=pasta#query=pasta&path=diet/vegetarian

Takk 😊

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk foe tips. Har kikket litt på den vegan tråden, men jeg er ikke ute etter veganske retter, men vegetar 

Mange vegetariske retter er jo automatisk veganske med mindre du vil ostegratinere alt.

Anonymkode: 4a6c9...ab1

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange vegetariske retter er jo automatisk veganske med mindre du vil ostegratinere alt.

Det er tøys og tull - egg og alle slags melkeprodukter gjør grønnsaksretter mer næringsrike og smaksrike. Jeg ostegratinerer aldri vegetariske retter, men bruker parmesan på pastaen min, egg og feta i shakshukaen min og masse H-melk i potet- og purresuppen min.

Til TS: https://www.godt.no/oppskrift/8830/shakshuka

• Liker 4
Skrevet

Liker barna linser og kikerter? Jeg bruker det en del i curryretter. Eksempel på enkel og god thai-inspirert curry med kikerter: 

https://thehappypear.ie/recipes/chickpea-curry/ 

(NB, bruk karripulver fra «innvandrerbutikk», ikke den gule «norske»). 

Chana masala (som tikka, bare med kikerter i stedet for kylling) er også godt, synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Liker barna linser og kikerter? Jeg bruker det en del i curryretter. Eksempel på enkel og god thai-inspirert curry med kikerter: 

Chana masala (som tikka, bare med kikerter i stedet for kylling) er også godt, synes jeg. 

Den er vegansk, ts vil ikke ha vegansk mat..

• Liker 2
Skrevet

Kålrot er godt

Anonymkode: 29489...f93

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får servere litt yoghurt/raita til da. ;) 

Men helt ærlig, jeg skjønner godt hva Ts mente da hun spesifiserte vegetar over her. Jeg spiser mye vegetarisk, og noen av rettene er tilfeldigvis også veganske, som den over. Jeg synes retten er god og at den er vegansk spiller ingen rolle (og det tror jeg kanskje ikke det gjør for Ts heller, men det vet jeg jo ikke). Men jeg er for eksempel også veldig glad i purésupper med melkeprodukter og pasta med parmesan over, som en over her nevnte. 

Den tråden om veganske middager her inne som Ts fikk tips om finner jeg personlig ikke inspirerende overhodet. Mer spesifikt kan jeg ikke fordra all type erstatningsprodukter som veganere ofte bruker, både når det gjelder erstatninger for meieriprodukter og for kjøtt. I ts sitt tilfelle er jo det også helt unødvendig. I svaret sitt forstår jeg henne mer som at det gjelder middager uten kjøtt eller fisk. 

Men Ts får svare for seg selv, dette er mer mine tolkninger. 

• Liker 3
Skrevet

Tips til kokebok/blogg: Spiselandslaget (bloggen) - mange vegetarretter (men også kjøtt og fisk). Hun har gitt ut en kokebok som heter Kjøttfri mandag (altså Maj Britt Aagard) som jeg synes er inspirerende. 

Jeg følger også Aishas mat og Et kjøkken i Istanbul (blogg pluss Insta) for inspirasjon. Ingen av disse er vegetarblogger, men har mange vegetariske retter. 

Og apropos ostegratinering, jeg skal lage blomkål- og brokkoligrateng i morgen. Godt og barnevennlig (for mange barn i allefall). 

• Liker 2
Skrevet

Rødbeteburger! Finnes å få i butikken (i alle fall kiwi) med høy andel grønt! De er kjempegode med for eks tzaziki eller liknende som "dressing"😄

Anonymkode: 5efa7...1a1

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Men helt ærlig, jeg skjønner godt hva Ts mente da hun spesifiserte vegetar over her. Jeg spiser mye vegetarisk, og noen av rettene er tilfeldigvis også veganske, som den over. Jeg synes retten er god og at den er vegansk spiller ingen rolle (og det tror jeg kanskje ikke det gjør for Ts heller, men det vet jeg jo ikke). Men jeg er for eksempel også veldig glad i purésupper med melkeprodukter og pasta med parmesan over, som en over her nevnte. 

Den tråden om veganske middager her inne som Ts fikk tips om finner jeg personlig ikke inspirerende overhodet. Mer spesifikt kan jeg ikke fordra all type erstatningsprodukter som veganere ofte bruker, både når det gjelder erstatninger for meieriprodukter og for kjøtt. I ts sitt tilfelle er jo det også helt unødvendig. I svaret sitt forstår jeg henne mer som at det gjelder middager uten kjøtt eller fisk. 

Veldig, veldig enig.

TS presiserer i tillegg at hun ønsker seg enkle retter uten spesielle ingredienser som er vanskelige å få tak i. Da er ikke næringsgjær, tofu og facon det hun er ute etter.

Jeg spiser mye vegetarisk, og i blant også vegansk - tilfeldigvis. Men om jeg får lyst til å vende blomkålbiffen min i litt parmesan før den går i ovnen, eller ha litt honning i tahinisausen min for smakens skyld, så gjør jeg altså det. Da er den ikke vegansk mer - ikke engang vegetarisk om parmesanen har animalsk løpe. Men for meg som omnivor er den kjøttfri og en markert kontrast til en biffmiddag på alle vis.  

Det nyttige for ikke-vegetarianere som vil spise mer vegetarisk er å finne ut hvordan en best mulig kan lage skikkelig mat av alle råvarene som ikke er kjøtt og fisk, på en annen måte enn man pleier. Å bare erstatte kjøttbiten med en industriell soyabit er ikke så interessant eller nyttig. Og å sette seg inn i alle spesialingrediensene veganere bruker for å få nok protein og umami i maten sin er bare unødvendig når man har et så annerledes utgangspunkt.

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig, veldig enig.

TS presiserer i tillegg at hun ønsker seg enkle retter uten spesielle ingredienser som er vanskelige å få tak i. Da er ikke næringsgjær, tofu og facon det hun er ute etter.

Jeg spiser mye vegetarisk, og i blant også vegansk - tilfeldigvis. Men om jeg får lyst til å vende blomkålbiffen min i litt parmesan før den går i ovnen, eller ha litt honning i tahinisausen min for smakens skyld, så gjør jeg altså det. Da er den ikke vegansk mer - ikke engang vegetarisk om parmesanen har animalsk løpe. Men for meg som omnivor er den kjøttfri og en markert kontrast til en biffmiddag på alle vis.  

Det nyttige for ikke-vegetarianere som vil spise mer vegetarisk er å finne ut hvordan en best mulig kan lage skikkelig mat av alle råvarene som ikke er kjøtt og fisk, på en annen måte enn man pleier. Å bare erstatte kjøttbiten med en industriell soyabit er ikke så interessant eller nyttig. Og å sette seg inn i alle spesialingrediensene veganere bruker for å få nok protein og umami i maten sin er bare unødvendig når man har et så annerledes utgangspunkt.

Når jeg lager vegansk er det enkle ting som chili sin carne, thai curry, stekt ris med grønnsaker osv. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg veldig enig. :fnise: 

Til ts: det som gjør meg glad og inspirert når jeg lager vegetarisk er masse friske grønnsaker i mange farger på kjøkkenbenken. Gjerne friske urter også. Jeg vil ikke ha kjøtterstatning pluss potet pluss saus pluss brokkoli (det er jo uansett litt kjedelig). 

Så det ville vært mitt utgangspunkt. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tøys og tull - egg og alle slags melkeprodukter gjør grønnsaksretter mer næringsrike og smaksrike. Jeg ostegratinerer aldri vegetariske retter, men bruker parmesan på pastaen min, egg og feta i shakshukaen min og masse H-melk i potet- og purresuppen min.

Til TS: https://www.godt.no/oppskrift/8830/shakshuka

Takk 😊

ts

Skrevet
2 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

De er ikke spesielt begeistret for det, nei. Men jeg tenker at det er verd å teste flere ganger 😊

ts

Skrevet

Jeg utelukker ikke vegansk mat, men tenker det kanskje er enklere å forsøke vegetariansk siden både meieriprodukter og egg kan brukes. 

ts

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Kunne ikke svart bedre selv 😊 Presis hva jeg tenker 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...