Gå til innhold

Date bonde?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med å date/være sammen med bønder eller folk som jobber hele døgnet rundt? Hvordan få tid til hverandre og kvalitetstid sammen? Han mener jeg ikke kan forvente noe av han, hva kan jeg egentlig forvente?

 

Anonymkode: a85f9...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaringer med å date/være sammen med bønder eller folk som jobber hele døgnet rundt? Hvordan få tid til hverandre og kvalitetstid sammen? Han mener jeg ikke kan forvente noe av han, hva kan jeg egentlig forvente?

 

Anonymkode: a85f9...3c7

Vi er to med odelsrett til hver vår gård og bor på den ene og driver begge. Og det jeg kan si er at hvis han sier at du ikke kan forvente noe av han, vel da skal du heller ikke forvente noe av han. Ikke fordi han er bonde, mange bønder har kone og barn, men fordi han ikke ønsker et samliv med deg.

Anonymkode: dc080...d4b

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at dette har mer med en egoistisk personlighet å gjøre enn det at han er bonde.

Klart at man som bonde er mer bundet enn i de fleste andre yrker, det er ikke akkurat så lett å stikke spontant av gårde på storbyferie, men det går an å inngå kompromisser. Det er ikke slik at du aldri skal kunne forvente at han setter av tid til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempemange arbeidsdager, aldri fri, dårlig lønn, bo i gokk. Høres grusomt ut for meg, men folk liker forskjellige ting 🙂

Anonymkode: e5437...359

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har drevet på en stund nå, og han er kanskje ikke den du snur deg etter på gata , men verdens snilleste og forståelsesfulle ellers, men når det kommer til jobben er det no mercy.. 

han bor ca 1 times kjøring fra der jeg bor.. skulle vi ha blitt sammen , måtte jeg flyttet dit, langt fra venner og familie , og hadde vi fått barn hadde jeg måttet sittet med mesteparten av ansvaret alene .. 

hvor kresen skal man være, det viktigste er at man har det bra og at han er snill, men skal man gi opp alt for en som aldri har tid til en ? 

Anonymkode: a85f9...3c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ti10 skrev:

Høres ut som at dette har mer med en egoistisk personlighet å gjøre enn det at han er bonde.

Klart at man som bonde er mer bundet enn i de fleste andre yrker, det er ikke akkurat så lett å stikke spontant av gårde på storbyferie, men det går an å inngå kompromisser. Det er ikke slik at du aldri skal kunne forvente at han setter av tid til deg. 

Det kommer jo an på om han har dyr eller ikke. Driver han kun som kornbonde så er det ingenting som tilsier at han ikke kan dra på storbyferie relativt spontant. 

Anonymkode: dc080...d4b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjempemange arbeidsdager, aldri fri, dårlig lønn, bo i gokk. Høres grusomt ut for meg, men folk liker forskjellige ting 🙂

Anonymkode: e5437...359

Man trenger ikke bo i gokk for å drive gård.. 

 

Ts: han bruker det som unnskyldning. Jeg ville ikke satser på han. Min.svigerfar er bonde, men han setter også av tid til kone og barn, noe man må om ekteskapet og familielivet skal fungere. 

Anonymkode: 36d64...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han driver med korn og poteter, og det er vel innhøsting nå som er verst også kommer vårronna, det er vel det som er de verste tidstyvene.. også brøyter han hele vinteren.. og det er jo dette han lever av så føler ikke han bruker det som unnskyldning , og han som er mest gira, men jeg er mer skeptisk..

Anonymkode: a85f9...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondegård er en livsstil. En livsstil du må gå 100% inn i og omfavne om du skal ha noe langvarig der. Samtidig skal du selvsagt kunne forvente noe. Han må møte deg på tid og følelser - og ikke minst oppfølging av eventuelle barn som du nevner på. Det er ikke snakk om at du skal sitte alene og han trumfer gjennom alt han vil eller ikke vil. Noen arbeidsoppgavet blir kanskje delt, men dere må gjøre saker sammen. Både arbeid på gård og familie, og ikke minst hygge sammen den tiden det ikke er arbeid. Er vokst opp på gård, og det fungerer svært dårlig å ikke stå sammen om noe slikt.

For å få tid sammen må dere faktisk gjøre litt sammen. I perioder det står på ekstra på gården kan du være med på gården og arbeider for å få tid sammen. På roligere dager kan dere møtes utenom hjemmet for å få andre innspill. 

Selv hadde jeg aldri nærmet meg et forhold til en som driver eller skal drive en gård, for jeg vil ikke sitte med de forpliktelsene igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaringer med å date/være sammen med bønder eller folk som jobber hele døgnet rundt? Hvordan få tid til hverandre og kvalitetstid sammen? Han mener jeg ikke kan forvente noe av han, hva kan jeg egentlig forvente?

 

Anonymkode: a85f9...3c7

Hvis du orker lukta fra fjøs og grisebinge, samt liker ensomheten på bygda, er en bonde sikkert et bra alternativ.

Anonymkode: 207fc...f53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du ikke putter penger inn i det boet, en gård med odel blir aldri din. 

Anonymkode: d2618...ef6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye logistikk hvis man har barn, særlig i de travleste tidene som er våren og høsten. Å dra på ferie krever planlegging og det er ikke bare til å reise, hverken bort en helg eller til syden. 

Du bør også være veldig glad i svigerfamilien din, ofte bor flere generasjoner i samme tun og døren er «alltid» åpen. 

Det er selvsagt også en fordel at du interesserer deg for dyrene og driften da det blir en stor del av livet ditt, det er en heltidsstilling og bonden kan ikke sette alt på vent fordi du har lagt ungene for 12 dag på rad eller vil ha han hjemme for å se en film. 

Det høres negativt ut, men jeg liker gårdslivet. Det er mye hjelp å få av andre familiemedlemmer på gården, samholdet er sterkt og ungene kjeder seg aldri en dag hjemme. Og ikke minst så lærer en å utnytte tiden en har sammen. 

Anonymkode: 88c8a...038

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk til bonde. Elsker dyr og livet på en gård. Kanskje kunne dyrket min lidenskap igjen. Hest❤️❤️😍😍

Anonymkode: e60ff...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er korn og poteter er det relativt korte onner (vår og høst) og han er ekstremt væravhengig så i disse periodene har han nok rett at du ikke kan forvente noe av ham. Det kan bety overlevelse av gården eller ikke å gå glipp av ideell innhøsting. Sett at han ikke får slått kornet mens det er sol og at de kommer regn i en uke. Da vil kornet legge seg på bakken og det vil være mye vanskeligere å få kornet slått. I tillegg vil det måtte tørkes lenger i korntørker og verdien på kornet går ned hvis fuktigheten går opp. Det er ikke det at han ikke prioriterer deg i disse innhøsting og så-periodene, det er det at jobben hans går under om han ikke smir når han kan. Men utenom disse onnene vil han ha mye bedre tid selv om det vil være opptrapping og nedtrapping med levering av korn til silo etc. Jeg synes det er helt fantastisk yrke og skulle ønske jeg hadde lysten til å drive sånn selv, men jeg hadde aldri klart det. All den kunnskapen, arbeidsmoralen, nærheten til naturen og det å faktisk vite hvordan man produserer mat og gjøre det står det respekt av. 

Anonymkode: 77b21...011

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...