Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når blir mitt lån slettet og når får jeg resterende penger på konto? Har kontaktet megler som sier «det ikke skal ta lang tid», men fikk ikke noe mer konkret svar. Overtagelse var 18 september, da var pengene på klientkonto eller hva det heter. Har samme bank som jeg har brukt som megler, Sparebank 1. Fikk SMS om at tinglysning var i orden 24 september kl 09.00. Trodde det skulle gå rimelig kjapt etter det? Noen med erfaring? :) 

Anonymkode: def1f...70c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når blir mitt lån slettet og når får jeg resterende penger på konto? Har kontaktet megler som sier «det ikke skal ta lang tid», men fikk ikke noe mer konkret svar. Overtagelse var 18 september, da var pengene på klientkonto eller hva det heter. Har samme bank som jeg har brukt som megler, Sparebank 1. Fikk SMS om at tinglysning var i orden 24 september kl 09.00. Trodde det skulle gå rimelig kjapt etter det? Noen med erfaring? :) 

Anonymkode: def1f...70c

Ca. 3 uker. De skal sjekke og forsikre seg om at alle heftelser er ordnet opp i før du får penger og lån blir innfridd. 

Anonymkode: 7897b...4d0

Skrevet

Syntes selv tiden fra overtagelse og frem til pengene ble reellt mine tok lang tid. Tror faktisk jeg var oppe i 4 uker,men det var midt på sommeren,så ferien påvirket tiden.

Anonymkode: 2d6c4...f4a

Skrevet

Det går da normalt mye raskere enn det. Idet eiendommen er overskjøtet på kjøper, skal selger ha pengene umiddelbart.

Skrevet

Tok litt over to uker for oss fra overtagelse til vi gikk pengene

Anonymkode: 5e405...2ed

Skrevet

Vi har fått beskjed om at det tar 10 virkedager etter overtakelse, altså 2 uker. Så jeg tipper du får pengene denne uken, TS. 

Skrevet

Nå fikk jeg litt kalde føtter. Jeg hadde tenkt å by på hus idag med overtakelse samme dag som jeg gir fra meg nøklene til leiligheten min som er solgt. 

Men hvis det virkelig tar flere uker før egenkapitalen min frigjøres, da kan jeg risikere å ikke kunne innfri pengene når jeg får nøkler til det nye huset??

Anonymkode: a318c...82c

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk jeg litt kalde føtter. Jeg hadde tenkt å by på hus idag med overtakelse samme dag som jeg gir fra meg nøklene til leiligheten min som er solgt. 

Men hvis det virkelig tar flere uker før egenkapitalen min frigjøres, da kan jeg risikere å ikke kunne innfri pengene når jeg får nøkler til det nye huset??

Da ordner du med mellomfinansiering i banken. Det ville jeg ringt og spurt om med en gang, for det må du vite før du gir bud! Det er helt vanlig med mellomfinansiering, for mange ønsker jo noen dager eller uker mellom de to overtakelsene, for å forenkle flytteprosessen. Vi hadde seks uker mellom våre siste, og det var vel verdt de få tusenlappene det kostet i mellomfinansiering.

Anonymkode: 1370b...499

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er derfor bankene har noe som heter mellomfinansiering. Dette er et kortsiktig lån, med noe høyere rente enn boliglånet. Da jeg kjøpte ny leilighet i 2016, tok jeg 800 000 i mellomfinansiering, som så ble innløst da oppgjøret for salg av forrige bolig ble gjennomført. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...