AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #41 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg jobbet som lærer før, og det var avtalt med rektor at strikking på internmøter var greit. Kom det inn noen utenfra lot vi være. Det var aldri noen der som satt og niglodde på strikketøyet under møter, og de som hadde et i handa var gjerne blant de som deltok mest aktivt, mens enkelte andre kunne sitte med hendene i ro og et lett glasert blikk vendt forover, og ikke delta i det hele tatt. Da jeg var student strikket jeg der foreleser på forhånd hadde signalisert at det var greit. Jeg klarte fint å ha blikkontakt med foreleser, delta aktivt og ta notater. Jeg brukte trepinner, små prosjekter og jeg strikker med små håndbevegelser, ved flere tilfeller oppdaget personen ved siden av meg strikketøyet først da jeg stappet det i sekken i pausen. Når strikking ikke var et alternativt endte jeg vanligvis opp med å drodle ved siden av notatene. Det fungerer gjerne det også, og kan gi inntrykk av at jeg er mer aktiv - tar masse notater. Men, ofte medførte det også at tankene vandret mens jeg drodlet og jeg datt ut, noe som ikke skjer når jeg strikker. Jeg kan legge til at jeg har ADD og det å sitte helt passiv å høre på noe er dømt til å mislykkes. MEN, jeg har absolutt vært på forelesninger eller store eksterne møter der noen virket mer opptatt av en mønsterrapport eller å telle masker enn å følge med. Jeg har og sett de som ser ut til å bruke strikkinga demonstrativt for å vise "dette var gørr" (skjønt, lite slår hans som dro frem avisen..). Det synes jeg ikke noe om, og er ikke i samme kategori som de som bruker strikking som et hjelpemiddel for å følge med. Anonymkode: c3717...4f4 5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #42 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg strikker ikke underveis i møter eller foredrag, men kan finne på å strikke før eller i pauser/dødtid. På forrige foreldremøte i barnehagen var det to 15-minutters pauser underveis. Da var jeg glad for å ha strikketøyet i veska - så spennende er det faktisk ikke å småprate med andre foreldre. Samme med forelesninger. Det er ofte lange pauser o.l. Da synes jeg det er innafor. Jeg ville ikke strikket på jobb da. Anonymkode: d1419...677
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #43 Skrevet 2. oktober 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som lærer før, og det var avtalt med rektor at strikking på internmøter var greit. Kom det inn noen utenfra lot vi være. Det var aldri noen der som satt og niglodde på strikketøyet under møter, og de som hadde et i handa var gjerne blant de som deltok mest aktivt, mens enkelte andre kunne sitte med hendene i ro og et lett glasert blikk vendt forover, og ikke delta i det hele tatt. Da jeg var student strikket jeg der foreleser på forhånd hadde signalisert at det var greit. Jeg klarte fint å ha blikkontakt med foreleser, delta aktivt og ta notater. Jeg brukte trepinner, små prosjekter og jeg strikker med små håndbevegelser, ved flere tilfeller oppdaget personen ved siden av meg strikketøyet først da jeg stappet det i sekken i pausen. Når strikking ikke var et alternativt endte jeg vanligvis opp med å drodle ved siden av notatene. Det fungerer gjerne det også, og kan gi inntrykk av at jeg er mer aktiv - tar masse notater. Men, ofte medførte det også at tankene vandret mens jeg drodlet og jeg datt ut, noe som ikke skjer når jeg strikker. Jeg kan legge til at jeg har ADD og det å sitte helt passiv å høre på noe er dømt til å mislykkes. MEN, jeg har absolutt vært på forelesninger eller store eksterne møter der noen virket mer opptatt av en mønsterrapport eller å telle masker enn å følge med. Jeg har og sett de som ser ut til å bruke strikkinga demonstrativt for å vise "dette var gørr" (skjønt, lite slår hans som dro frem avisen..). Det synes jeg ikke noe om, og er ikke i samme kategori som de som bruker strikking som et hjelpemiddel for å følge med. Anonymkode: c3717...4f4 Gikk vi i samme klasse tidlig på 2000-tallet?? 😜😂 Avisleseren i en forelesning er et morsomt minne 😂 Anonymkode: e6623...4d7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #44 Skrevet 2. oktober 2019 Å stå som foreleser foran en haug med mennesker som strikker, oppleves veldig demotiverende. Resåekten er på en måte ikke til stedet.. 🙈 Anonymkode: e6623...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #45 Skrevet 2. oktober 2019 Jeg jobber innen helse og omsorg, og her er det mange strikkere. Var på et interkommunalt kurs for et par år siden. Der var faktisk kursholderen tøff nok til å si til de som strikket at hun er ikke her for at dere skal få ferdig julegavene. Det kan dere enten legge bort under mitt kurs eller gå herfra og fortsette strikkinga på gangen. Hun fikk rungende applaus fra salen, og strikkerne la pent bort strikkinga med hummerrøde tryner. Jeg koste meg! Skulle ønske alle var like tøffe. Anonymkode: 71594...6ab 1
Vera Vinge Skrevet 3. oktober 2019 #46 Skrevet 3. oktober 2019 (endret) 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg strikker ikke underveis i møter eller foredrag, men kan finne på å strikke før eller i pauser/dødtid. På forrige foreldremøte i barnehagen var det to 15-minutters pauser underveis. Da var jeg glad for å ha strikketøyet i veska - så spennende er det faktisk ikke å småprate med andre foreldre. Samme med forelesninger. Det er ofte lange pauser o.l. Da synes jeg det er innafor. Jeg ville ikke strikket på jobb da. Anonymkode: d1419...677 Jeg tenker faktisk motsatt av deg. På siste foreldremøte, dro jeg fram strikketøyet og strikket diskret nedi fanget mens jeg holdt blikket festet på lærerne. Men i pausen la jeg det bort, fordi jeg syns det er fint å sosialisere med andre foreldre. 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber innen helse og omsorg, og her er det mange strikkere. Var på et interkommunalt kurs for et par år siden. Der var faktisk kursholderen tøff nok til å si til de som strikket at hun er ikke her for at dere skal få ferdig julegavene. Det kan dere enten legge bort under mitt kurs eller gå herfra og fortsette strikkinga på gangen. Hun fikk rungende applaus fra salen, og strikkerne la pent bort strikkinga med hummerrøde tryner. Jeg koste meg! Skulle ønske alle var like tøffe. Anonymkode: 71594...6ab Man kan gjerne si at hun hadde sitt på det tørre, men det der blir for strengt og rigid for min smak. Jeg syns det får være opp til hver enkelt hvordan de holder konsentrasjonen oppe, så lenge de viser at de følger med og ikke lager noe særlig lyd. Endret 3. oktober 2019 av Vera Vinge 1
Daria Skrevet 3. oktober 2019 #47 Skrevet 3. oktober 2019 18 minutter siden, Vera Vinge skrev: Man kan gjerne si at hun hadde sitt på det tørre, men det der blir for strengt og rigid for min smak. Jeg syns det får være opp til hver enkelt hvordan de holder konsentrasjonen oppe, så lenge de viser at de følger med og ikke lager noe særlig lyd. Men når det faktisk forstyrrer foreleseren/møtelederen, som tross alt er den som skal sørge for at alle tilstedeværende får utbytte av det som skjer? Om en av deltakerene konsentrerer seg litt dårligere er bare hens problem, men om foreleseren blir distrahert går det ut over alle. "Ikke noe særlig lyd" kan forøvrig være vanvittig irriterende i en ellers stille forsamling - mer enn den som lager lyden og er er vant til den tror. Man skulle jo tro strikking var avhengighetsskapende, sånn som enkelte her forsvarer sin rett til å gjøre det overalt og uansett... 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2019 #48 Skrevet 3. oktober 2019 8 minutter siden, Daria skrev: Men når det faktisk forstyrrer foreleseren/møtelederen, som tross alt er den som skal sørge for at alle tilstedeværende får utbytte av det som skjer? Om en av deltakerene konsentrerer seg litt dårligere er bare hens problem, men om foreleseren blir distrahert går det ut over alle. "Ikke noe særlig lyd" kan forøvrig være vanvittig irriterende i en ellers stille forsamling - mer enn den som lager lyden og er er vant til den tror. Man skulle jo tro strikking var avhengighetsskapende, sånn som enkelte her forsvarer sin rett til å gjøre det overalt og uansett... Så enig!! Jeg er selv en ivrig strikker, men å dra det frem på forelesninger ville jeg absolutt ikke gjort! Og til de som mener at de bør få gjøre det, hvem skal bestemme hvilke strikketøy som er greie nok? Om Kari mener hun har et enkelt og greit strikketøy som går av seg selv, vil kanskje Lisa også få lov til å ha et maken? Selv om Lisa ikke er øike dreven og må konsentrere seg mer om strikketøyet?? Hvem skal sette de grensene?? Og som jeg har nevnt tidligere, respekten for foredragsholderen er liten dersom man drar frem hobbien sin for å ikke sovne altså... Ta frem penn og papir og ta notater heller. Anonymkode: e6623...4d7 1
Vera Vinge Skrevet 3. oktober 2019 #49 Skrevet 3. oktober 2019 18 minutter siden, Daria skrev: Men når det faktisk forstyrrer foreleseren/møtelederen, som tross alt er den som skal sørge for at alle tilstedeværende får utbytte av det som skjer? Om en av deltakerene konsentrerer seg litt dårligere er bare hens problem, men om foreleseren blir distrahert går det ut over alle. "Ikke noe særlig lyd" kan forøvrig være vanvittig irriterende i en ellers stille forsamling - mer enn den som lager lyden og er er vant til den tror. Man skulle jo tro strikking var avhengighetsskapende, sånn som enkelte her forsvarer sin rett til å gjøre det overalt og uansett... Jeg syns samtidig det er litt rart at foreleseren blir så forstyrret at det blir vanskelig å forelese. Jeg har selv noe undervisning i jobb fra tid til annen, og jeg kan ikke si jeg påvirkes særlig av hva noen måtte gjøre samtidig så lenge det ikke bråker eller forstyrrer noen. Det jeg har blitt oppgitt av, er de som ser ut som de syns det er kjedelig og bare sitter og ser ut av vinduet, på telefonen sin eller ser ut som de holder på å sovne. Ikke sånn at jeg har blitt forstyrret i det jeg skal framføre, men jeg er enig med flere her i at det er normalt å hvertfall late som man er interessert. Samtidig anser jeg mine kollegaer for å være voksne mennesker, og det ville ikke falle meg inn å tenke at jeg skulle begynne å oppdra voksne folk. Det er jo deres eget tap om de ikke får med seg noe. Og jeg vet at med mindre man er helt nybegynner-strikker (og dermed lite sannsynlig vil strikke i en slik setting), får man ofte med seg mer om man strikker samtidig, og de fleste vil jo titte opp på foreleser innimellom eller det meste av tiden. Strikking er ikke en veldig komplisert aktivitet, så lenge man strikker noe enkelt. 4
lillesnillelilla Skrevet 3. oktober 2019 #50 Skrevet 3. oktober 2019 På 1.10.2019 den 15.21, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet som lærer før, og det var avtalt med rektor at strikking på internmøter var greit. Kom det inn noen utenfra lot vi være. Det var aldri noen der som satt og niglodde på strikketøyet under møter, og de som hadde et i handa var gjerne blant de som deltok mest aktivt, mens enkelte andre kunne sitte med hendene i ro og et lett glasert blikk vendt forover, og ikke delta i det hele tatt. Da jeg var student strikket jeg der foreleser på forhånd hadde signalisert at det var greit. Jeg klarte fint å ha blikkontakt med foreleser, delta aktivt og ta notater. Jeg brukte trepinner, små prosjekter og jeg strikker med små håndbevegelser, ved flere tilfeller oppdaget personen ved siden av meg strikketøyet først da jeg stappet det i sekken i pausen. Når strikking ikke var et alternativt endte jeg vanligvis opp med å drodle ved siden av notatene. Det fungerer gjerne det også, og kan gi inntrykk av at jeg er mer aktiv - tar masse notater. Men, ofte medførte det også at tankene vandret mens jeg drodlet og jeg datt ut, noe som ikke skjer når jeg strikker. Jeg kan legge til at jeg har ADD og det å sitte helt passiv å høre på noe er dømt til å mislykkes. MEN, jeg har absolutt vært på forelesninger eller store eksterne møter der noen virket mer opptatt av en mønsterrapport eller å telle masker enn å følge med. Jeg har og sett de som ser ut til å bruke strikkinga demonstrativt for å vise "dette var gørr" (skjønt, lite slår hans som dro frem avisen..). Det synes jeg ikke noe om, og er ikke i samme kategori som de som bruker strikking som et hjelpemiddel for å følge med. Anonymkode: c3717...4f4 Jeg har også ADD og fikk diagnosen da jeg var 36. Da jeg studerte hadde jeg ofte strikking med meg men sørget for at det var et strikketøy uten tellearbeid, som for eksempel å strikke en ensfarget genser eller raggsokker. Jeg satte meg langt bak så jeg skulle forstyrre andre minst mulig. Så fort det begynte å komme trepinner byttet jeg til det. Eller så kunne et enkelt hekletøy være et alternativ. Og hadde det under pulten. Uten strikking så hadde jeg faktisk ikke klart å komme meg gjennom 3 år på høgskole med greie karakterer. Jeg skjønner at det kan være forstyrrende om noen sitter og strikker og følger mer med på det enn på møtet /foreleser. Men hos enkelte kan det faktisk være det som skal til for å klare delta. Det viktigste er å ta hensyn til hverandre og da finne en løsning som funker for alle. På møter har jeg vel omtrent aldri strikket men har ofte hatt et eller annet å fikle med, for eksempel en kulepenn... 5
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #51 Skrevet 4. oktober 2019 På 30.9.2019 den 17.29, AnonymBruker skrev: Dette understreker jo poenget; man strikker fordi man syns det som foregår er kjedelig. Det er dette man signaliserer til foredragsholder når man strikker på forelesninger. Det er temmelig respektløst overfor foreleser. Hvis du syns forelesningen er så gørrkjedelig så har du valgt feil studie. Anonymkode: 2a8d0...fa4 Det var kjedelig ja, men jeg strikke fordi det å sitte passiv med hendene i fanget gjør meg kjempetrøtt. Ingen vits i å ta notater når man får fullpakkede pp-slides som kun ramser opp det som står i pensum heller. Jeg klarer likevel å være aktiv, stille spørsmål og følge med. Jeg sa forelesningsrekken var kjedelig, ikke studiet. At du ikke forstår forskjellen viser vel at du ikke følger så godt med, selv uten strikketøy. Jeg har for øvrig forelest/undervist en hel del selv og jevnlig holdt kurs. Jeg syns ikke det er respektløst å strikke, min erfaring er faktisk at de om strikker følger veldig godt med likevel. Hendene går på strikketøyet, men fokuset er på meg. Det er mye mer respektløst med de som nistirrer i pc eller tlf, og helt åpenbart er opptatt av fb, vg, youtube e.l. Anonymkode: 9b515...e97 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #52 Skrevet 4. oktober 2019 På 29.9.2019 den 19.27, Gnå skrev: https://www.nrk.no/ytring/strikkedilla-1.14720632 Forfatteren av denne kronikken, mener at det burde være forbudt å strikke mens man er i møter, på foredrag osv. Det vises også til en skole der lærere har gjort opprør mot et slikt forbud fra rektor (https://www.nrk.no/rogaland/strikkemotstanderne-gikk-til-rektor-1.14706738) Hva synes du? Strikker du på jobb el.l? Har du andre hobbyer du tar med deg? Synes det er en ganske spennende diskusjon. Skjønner at det kan fremstå som respektløst, men noen klarer vel faktisk å fokusere mer når de har noe å fikle med, på samme måte som når man klusser på papir? Det er greit å strikke når du er hjemme. Alene, eller etter å ha spurt "er det ok at jeg strikker?" dersom det er folk i rommet og dere holder på med noe felles. Ja, det betyr at du må spørre egne unger om det er ok at du strikker mens de snakker med deg. Folkeskikk går begge veier. Du kan ikke strikke på fotballkamp, konsert, jobb, møte, kurs, i offentlige bygg, ute blant folk eller andre plasser der du ikke ville sparket fotball. Så bruk det som gyllen regel: "Ville jeg tillat ungene mine å sparke fotball her og nå?" dersom nei - ikke strikk. Anonymkode: 7110c...22a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #53 Skrevet 4. oktober 2019 På 29.9.2019 den 19.35, Guile skrev: Det er ingen som får bedre konsentrasjon av å holde på med to ting samtidig. Har du strikkedilla må du gjerne påstå det motsatte, men du tar feil. Strikke kan du gjøre hjemme. Hadde du likt om legen din dro fram strikketøyet når du kom til legetime? "jeg hører bedre etter når jeg strikker, skjønner du". Nei, trodde ikke det. Dette er helt feil for noen. Folk med ADHD f.eks klarer å fokusere bedre om de fikler med ting. Tror autistiske folk kan være på den måten også. Jeg synes det er sykt vanskelig å sitte i en samtale med øyekontakt og ha noe klokt å si. Om det er en aktivitet inni bildet der så er det mye lettere og samtalen går mye bedre. Anonymkode: 59c05...f47 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #54 Skrevet 4. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er helt feil for noen. Folk med ADHD f.eks klarer å fokusere bedre om de fikler med ting. Tror autistiske folk kan være på den måten også. Jeg synes det er sykt vanskelig å sitte i en samtale med øyekontakt og ha noe klokt å si. Om det er en aktivitet inni bildet der så er det mye lettere og samtalen går mye bedre. Anonymkode: 59c05...f47 Ser at folk har dratt fram dette poenget.. leste ikke gjennom alt.. Anonymkode: 59c05...f47
Fjaselina Skrevet 4. oktober 2019 #55 Skrevet 4. oktober 2019 På 29.9.2019 den 19.44, AnonymBruker skrev: Når jeg foreleser ønsker jeg den fulle oppmerksomheten til tilhørerne. Blikkkontakt er en viktig del av det. Jeg opplever det som respektløst at folk strikker. Å stå foran en forsamling som er opptatt av andre gjøremål er svært ubehagelig. Alle strikkere skulle prøvd det, før de uttaler seg. Anonymkode: fff24...01b Men eg strikkar og har blikkontakt med den som snakkar. Har fleire gongar fått tilbakemelding om at eg tydelig er påkobla sjøl om eg strikkar. Så eg strikkar på lange kurs og forelesingar, elles blir eg heilt sløv. Eg blir meir konsentrert når fingrane får dille med noko anna. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #56 Skrevet 4. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er greit å strikke når du er hjemme. Alene, eller etter å ha spurt "er det ok at jeg strikker?" dersom det er folk i rommet og dere holder på med noe felles. Ja, det betyr at du må spørre egne unger om det er ok at du strikker mens de snakker med deg. Folkeskikk går begge veier. Du kan ikke strikke på fotballkamp, konsert, jobb, møte, kurs, i offentlige bygg, ute blant folk eller andre plasser der du ikke ville sparket fotball. Så bruk det som gyllen regel: "Ville jeg tillat ungene mine å sparke fotball her og nå?" dersom nei - ikke strikk. Anonymkode: 7110c...22a Dette var en merkelig sammenligning. Jeg liker å strikke på bussen, men ville ikke latt barna mine spille fotball der. Jeg ville heller ikke lat dem spille fotball i stua, så sengekanten eller på toget. Betyr det at jeg ikke kan strikke noen av disse stedene? Anonymkode: d1419...677 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2019 #57 Skrevet 4. oktober 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er greit å strikke når du er hjemme. Alene, eller etter å ha spurt "er det ok at jeg strikker?" dersom det er folk i rommet og dere holder på med noe felles. Ja, det betyr at du må spørre egne unger om det er ok at du strikker mens de snakker med deg. Folkeskikk går begge veier. Du kan ikke strikke på fotballkamp, konsert, jobb, møte, kurs, i offentlige bygg, ute blant folk eller andre plasser der du ikke ville sparket fotball. Så bruk det som gyllen regel: "Ville jeg tillat ungene mine å sparke fotball her og nå?" dersom nei - ikke strikk. Anonymkode: 7110c...22a Så, får ungene sparke fotball på fotballkamp eller ikke? Hvis de får lov, så får du også strikke..... Forøvrig, idiotisk og meningsløs sammenligning. Mine unger får kun sparke fotball i hagen, betyr det at jeg kun kan strikke i hagen? Anonymkode: f2031...193 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #58 Skrevet 5. oktober 2019 Jeg strikker hvor jeg vil. Klarer fint å følge med. Morsomt at noen nevnte strikking inne hos legen, jeg hekla nemlig forrige gang jeg var der. Han bruker så sykt lang tid på å skrive i journalen og jeg begynner raskt å dagdrømme når jeg må sitte stille - det liker jeg ikke. Ligg unna pinnene og nålene mine 💀 Anonymkode: 7cc6c...1c5 1
Vera Vinge Skrevet 5. oktober 2019 #59 Skrevet 5. oktober 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er greit å strikke når du er hjemme. Alene, eller etter å ha spurt "er det ok at jeg strikker?" dersom det er folk i rommet og dere holder på med noe felles. Ja, det betyr at du må spørre egne unger om det er ok at du strikker mens de snakker med deg. Folkeskikk går begge veier. Du kan ikke strikke på fotballkamp, konsert, jobb, møte, kurs, i offentlige bygg, ute blant folk eller andre plasser der du ikke ville sparket fotball. Så bruk det som gyllen regel: "Ville jeg tillat ungene mine å sparke fotball her og nå?" dersom nei - ikke strikk. Anonymkode: 7110c...22a Én ting er at man kan være uenige om det er greit å strikke under foredrag, men jeg forbeholder meg full rett til å strikke på bussen uten å spørre de rundt meg, altså... I noen settinger bør man spørre de man er sammen med, men det er bare helt tullete som en generell regel. Noen folk hater virkelig strikking, tydeligvis, og jeg forstår ikke hva som provoserer så voldsomt at det helst kun skal foregå i det skjulte. 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2019 #60 Skrevet 5. oktober 2019 1 time siden, Vera Vinge skrev: Noen folk hater virkelig strikking, tydeligvis, og jeg forstår ikke hva som provoserer så voldsomt at det helst kun skal foregå i det skjulte. Det er sikkert barn av strikkemødre som strikket mye avansert mønsterstrikk under oppveksten deres, så de er traumatisert etter mangel på oppmerksomhet og øyekontakt fra mor 😅 Anonymkode: d1419...677 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå