Gnå Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 https://www.nrk.no/ytring/strikkedilla-1.14720632 Forfatteren av denne kronikken, mener at det burde være forbudt å strikke mens man er i møter, på foredrag osv. Det vises også til en skole der lærere har gjort opprør mot et slikt forbud fra rektor (https://www.nrk.no/rogaland/strikkemotstanderne-gikk-til-rektor-1.14706738) Hva synes du? Strikker du på jobb el.l? Har du andre hobbyer du tar med deg? Synes det er en ganske spennende diskusjon. Skjønner at det kan fremstå som respektløst, men noen klarer vel faktisk å fokusere mer når de har noe å fikle med, på samme måte som når man klusser på papir?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 Jeg mener at det er respektløst og frekt å sitte å strikke på møter, foredrag, forelesninger og slike ting. Det signaliserer at man ikke hører etter, ikke bryr seg, ikke har respekt for den som snakker. Trenger ikke være sånn, men det fremstår sånn, etter min mening. Anonymkode: 2a8d0...fa4 36
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 Tenker at det ikke er greit i alle sammenhenger der man får lønn for å gjøre helt andre ting, i tillegg til en del situasjoner der det kan sjenere andre eller oppfattes respektløst. F.eks i en forelesning der en stakkars forelseser kan tenke at folk holder på å kjede seg i hjel fordi de gjør alt mulig annet. Anonymkode: b0507...3c7 8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, Gnå skrev: https://www.nrk.no/ytring/strikkedilla-1.14720632 Forfatteren av denne kronikken, mener at det burde være forbudt å strikke mens man er i møter, på foredrag osv. Det vises også til en skole der lærere har gjort opprør mot et slikt forbud fra rektor (https://www.nrk.no/rogaland/strikkemotstanderne-gikk-til-rektor-1.14706738) Hva synes du? Strikker du på jobb el.l? Har du andre hobbyer du tar med deg? Synes det er en ganske spennende diskusjon. Skjønner at det kan fremstå som respektløst, men noen klarer vel faktisk å fokusere mer når de har noe å fikle med, på samme måte som når man klusser på papir? Hobbyene dine holder du på med på fritiden, ikke på jobb, under møter, på skolen ol. Da skal fokuset være på saken ikke på strikketøyet. Respektløst å sette seg til å strikke på jobb eller i møter og under undervisning. Anonymkode: d47fb...36c 20
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 Hvis de skal nekte strikking kan de også nekte å ha pc-er oppe, fordi at det forstyrrer meg og veldig mange andre veldig mye. (Når de gjør ting de ikke skal). Notater kan man uansett ta for hånd. Har merket flere ganger at de som strikker er de som får med seg mest av et kurs/foredrag/møte fordi at alle andre har mistet konsentrasjonen for lenge siden og tenker på noe helt annet eller holder på med noe annet. (Når noe varer lengre enn 15-20 minutter). Anonymkode: c495a...12d 10
Gjest Optimo Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 Det er ingen som får bedre konsentrasjon av å holde på med to ting samtidig. Har du strikkedilla må du gjerne påstå det motsatte, men du tar feil. Strikke kan du gjøre hjemme. Hadde du likt om legen din dro fram strikketøyet når du kom til legetime? "jeg hører bedre etter når jeg strikker, skjønner du". Nei, trodde ikke det.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis de skal nekte strikking kan de også nekte å ha pc-er oppe, fordi at det forstyrrer meg og veldig mange andre veldig mye. (Når de gjør ting de ikke skal). Notater kan man uansett ta for hånd. Har merket flere ganger at de som strikker er de som får med seg mest av et kurs/foredrag/møte fordi at alle andre har mistet konsentrasjonen for lenge siden og tenker på noe helt annet eller holder på med noe annet. (Når noe varer lengre enn 15-20 minutter). Anonymkode: c495a...12d Hvordan vet du at de som ikke strikker har mistet konsentrasjonen da egentlig? 🤔 Anonymkode: 2a8d0...fa4 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, Guile skrev: Det er ingen som får bedre konsentrasjon av å holde på med to ting samtidig. Har du strikkedilla må du gjerne påstå det motsatte, men du tar feil. Strikke kan du gjøre hjemme. Hadde du likt om legen din dro fram strikketøyet når du kom til legetime? "jeg hører bedre etter når jeg strikker, skjønner du". Nei, trodde ikke det. Nettopp. Faktisk er såkalt multitasking umulig, det går ikke an å konsentrere seg like mye om to (eller flere) ting på én gang. Synes ikke strikking er greit i jobb- og studiesammenheng. Ikke fordi det bråker, men fordi det faktisk ikke er mulig å følge (like godt) med på det som blir sagt når man strikker samtidig.
Gjest ana0603 Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 Det er som å stirre på mobilen, ikke fint!
Hoppetaujenta Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 Jeg gjør aldri dette selv og syns det er en uting. Er man på jobb eller i møter, så er det det som skal ha fokus. Strikke kan man gjøre når man kommer hjem. 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 Når jeg foreleser ønsker jeg den fulle oppmerksomheten til tilhørerne. Blikkkontakt er en viktig del av det. Jeg opplever det som respektløst at folk strikker. Å stå foran en forsamling som er opptatt av andre gjøremål er svært ubehagelig. Alle strikkere skulle prøvd det, før de uttaler seg. Anonymkode: fff24...01b 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #12 Skrevet 29. september 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at de som ikke strikker har mistet konsentrasjonen da egentlig? 🤔 Anonymkode: 2a8d0...fa4 Nå vet ikke jeg sikkert, men når flere og flere tar opp PC-skjermen og gjør helt andre ting enn det foredraget/kurset/møtet handler om da får man sine mistanker. Når de i tillegg ikke ser opp eller svarer når foreleser stiller spørsmål virker det ganske innlysende at de har mistet konsentrasjonen, evt ikke gidder å følge med. Anonymkode: c495a...12d 2
Vera Vinge Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 Jeg ville ikke strikket i møter på jobb, nei. Men jeg strikket ofte på forelesninger i studietiden og på div foredrag på jobb. Men jeg har alltid gjort dette veldig diskret. Dvs jeg har ikke satt meg på første rad, med klirrrende metallpinner eller fordypet i strikketøyet. Men med helt enkle prosjekter i glattstrikk hvor jeg knapt har trengt å titte ned (jeg strikker også uten problem som passasjer i bil en mørk kveld, så det er ikke noe jeg innbiller meg at jeg ikke må se ned, hvis jeg velger riktig prosjekt) og med trepinner. Jeg har også strikket diskret under bordet eller bak stolryggen til den foran. For min del er det ingen tvil om at jeg følger bedre med enn om jeg ikke hadde strikket. Enkel strikking krever lite tankevirksomhet for en dreven strikker, og det er for meg umulig å bli trøtt og ukonsentrert når jeg strikker. Og man sjekker hvertfall ikke mobilen, som mange gjør, og det stjeler hvertfall fokuset mye mer enn strikking. Men altså, det er ikke alle steder det egner seg. Og det gjelder å være diskret, da jeg vet at det kan sende feil signal om man sitter der oppslukt av strikketøyet. 10
Vera Vinge Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 I sosiale settinger, varierer det om jeg føler det er akseptert. På hyttetur tenker jeg det må være greit. Eller om jeg har venninner på besøk hjemme hos meg. Er jeg derimot på besøk eller på kafé, spør jeg om det er greit. Dvs hvis jeg treffer en annen som strikker. Jeg strikker ikke selv hvis jeg vet den andre hater strikking eller jeg er usikker på hvordan det ville oppfattes eller vi ikke hadde sett hverandre på veldig lenge.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #15 Skrevet 29. september 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet ikke jeg sikkert, men når flere og flere tar opp PC-skjermen og gjør helt andre ting enn det foredraget/kurset/møtet handler om da får man sine mistanker. Når de i tillegg ikke ser opp eller svarer når foreleser stiller spørsmål virker det ganske innlysende at de har mistet konsentrasjonen, evt ikke gidder å følge med. Anonymkode: c495a...12d Å ta opp pcen og gjøre helt andre ting er like respektløst som å strikke. De jeg kjenner til som sitter å strikker på kurs og lignende, er de som ikke egentlig er så interessert, og mener de kan utnytte den tiden til å gjøre noe de mener er mer nyttig, som å strikke. Disse får iallfall ikke med seg så mye av det som foregår. Anonymkode: 2a8d0...fa4
Cata Skrevet 29. september 2019 #16 Skrevet 29. september 2019 1 time siden, Gnå skrev: Hva synes du? Strikker du på jobb el.l? Har du andre hobbyer du tar med deg? Selvsagt ikke. Hobbyer er noe man driver med på fritiden og jeg skulle likt å se ansiktet på sjefen min om jeg hadde halt fram st strikketøy eller scrapping på jobb. Dvs. egentlig tror jeg nok at jeg IKKE ville likt å se det i det hele tatt. Jeg kjøper for så vidt argumentet om at man kan følge bedre med dersom man "fikler" med noe, men det hjelper ikke - du får heller fikle med noe som er mindre demonstrativt. Rent bortsett fra det faktum at man er på jobb for å jobbe og ikke drive med hobbyer så virker det respektløst overfor dem som er rundt, og rett og slett uprofesjonelt. Tror nok dere som sier mange tar opp PC under møter og jobber med andre ting enn det som angår møtet har rett, og jeg er enig i at det også er en uting men et er tross alt ikke så demonstrativt "noe annet". De fleste har forståelse for at man kan måtte svare på jobbmailer dersom man sitter på et langt møte. Selv bruker jeg også PC til å ta notater, rett og slett fordi jeg har lett for å få senebetennelse i skrivehånden og jeg får dessuten notatene rett inn på PC slik at jeg slipper skrive inn innholdet senere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #17 Skrevet 29. september 2019 På et møte ligger strikketøyet i veska, men på en forelesning er det helt greit å strikke. Man kan sitte seg litt for seg selv bak i rommet, det forstyrrer ingen. Skal det ikke være lov med strikktøy bør også pcer, ipader og mobilen legges bort, folk som sitter og surfer eller konstant klikker på et tastatur forstyrrer minst like mye som de som strikker. Eller de som småsnakker med naboen, dèt forstyrrer mye mer enn en som strikker. Jeg strikket på forelsning under utdanningen, det var det eneste som gjorde en gørrkjedelig forlesningsrekke noenlunde utholdelig. Vi var 60 på kullet, men bare 10 som holdt ut alle forelsningene. Jeg dro først frem strikketøyet, og da kom det rast flere blant de 10. Anonymkode: 9b515...e97 2
Daria Skrevet 29. september 2019 #18 Skrevet 29. september 2019 Jeg broderte under forelesningene da jeg var student I dag ville jeg ikke gjort det, det er respektløst ovenfor foreleser/foredragsholder å sitte og holde på med noe som så åpenbart ikke har noe med saken å gjøre, uansett hvor mye jeg fikk med meg. Det er forskjellen på å sitte med håndarbeid og å sitte med pc - så lenge foreleser ikke ser skjermen kan hen velge å tro at de tar notater eller driver med andre relevante aktiviteter. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #19 Skrevet 29. september 2019 Jeg liker å strikke på lange forelesninger, fordi jeg lett «sovner» om jeg ikke har noe som holder meg igang. Da er veien kort til Facebook, Aftenposten, KG osv. I de tilfellene strikker jeg noe enkelt. Flerfargestrikken er forbehold sofakroken hjemme. Jeg strikket ikke på møter, kortere forelesninger e.l. Jeg strikker aldri på jobb, rektor (ja, jeg er lærer) nedla forbud før jeg begynte der. Men jeg kan ikke skjønne at det er en avissak av den grunn. Anonymkode: 79735...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #20 Skrevet 30. september 2019 100 % enig med kronikkforfatter. Strikking og andre hobbyer hører hjemme i sofakroken og i strikkeklubber Anonymkode: 4e977...77e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå