Gå til innhold

Sykemelding pga penicillin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet det er dumt eller hva. Men går på skole en time unna hjem. Og det går få busser. Jeg ble satt på penicillin pga en infeksjon i tåa og sideeffektene har begynt å bli verre og verre. Blandt annent feber. Migrene. Kraftig diarre og magen rumler så du virkelig hører jeg er dårlig i magen. 

Er det grunn nok til å få sykemelding til å holde deg hjemme til kroppen har gått vandt/kuren er over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde ta kontakt med legevakten når du får sånne bivirkninger av penicillin! Og ja, siden du har diaré er det god nok grunn siden du da også er smittebærer!

Anonymkode: ebaeb...0e6

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ta kontakt med legevakten når du får sånne bivirkninger av penicillin! Og ja, siden du har diaré er det god nok grunn siden du da også er smittebærer!

Nå må du kutte ut, man er ikke smittebærer pgs penicillingrelatert diare. 

Du får drikke biola og se om det hjelper, eller ta deg en egenmeldingsdag. Tenker ikke at dette er grunnt il sykemelding nei. 

Anonymkode: c6b16...ebf

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

smittebærenede? du er klar over at grunnen til at jeg får diare er fordi floarn i magen blir kverket av penicillin? det er ikke akuratt smittsomt. 
de bivirkningene jeg har fått er normale... derfor jeg er skeptisk til sykemelding eller ikke. men legevakta er høyt unødvendig. feberen blir bedre for hver gang jeg tar det. første dagen trodde jeg noe var galt men får litt hver gang jeg tar en ( tre ganger om dagen ) men blir bedre. og får ikke konstant migrene. men er liksom. bruker en time på å komme meg på skolen. også plutselig får jeg et sånt symptom og da er jeg fucked. går buss en gang i timen. kl 11 går det ikke en gang buss.. så ikke akuratt gøy-

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får drikke biola og se om det hjelper, eller ta deg en egenmeldingsdag. Tenker ikke at dette er grunnt il sykemelding nei. 

Diaré og oppkast er nettopp det uansett hva som er årsaken!

Skrevet
4 minutter siden, Klokkverk skrev:

Vet det er dumt eller hva. Men går på skole en time unna hjem. Og det går få busser. Jeg ble satt på penicillin pga en infeksjon i tåa og sideeffektene har begynt å bli verre og verre. Blandt annent feber. Migrene. Kraftig diarre og magen rumler så du virkelig hører jeg er dårlig i magen. 

Er det grunn nok til å få sykemelding til å holde deg hjemme til kroppen har gått vandt/kuren er over?

Før noen sykemelder deg, ikke på grunn av antibiotikaen, men på grunn av bivirkningene, så bør de vurdere å bytte til ett annet antibiotikum. 

Du bør og tilpasse kostholdet ditt til penicilliumet, dersom det er penicillium du får. 

Ring legevakt og forhør deg. Du kan ikke være hjemme fra skolen en uke på grunn av dette.

Anonymkode: f6d78...97e

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. Diare og oppkast på grunn av virus eller parasitter smitter. Medikamentellrelatert diare eller oppkast er totalt smittefritt. 

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, Klokkverk skrev:

Man kan ta Imodium eller idoform for magen. 

Anonymkode: 35d68...285

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

jeg har ikke akuratt verdens beste mage og tarm flora fra før av pga overbruk av smertestillende når jeg var yngre. og IBS. tror ikke biola blir å magiskly fikse det på en dag. hjelper heller ikke når jeg ikke kommer meg på butikk før i morgen etter 17. og jeg har matteprøve på tirsdag.. jeg har og alt ganske mange dager borte pga infeksjon i første omgang når jeg prøvde fikse det selv.føler at om jeg ikke har bevis fra lege så blir de å tro jeg skulker. går på skole for folk som sliter så vi har ikke 10% grensa men fortsatt da. alt fravære mitt sålangt har vært helse relatert ikke mentalt relatert. (har ekstrem sosial fobi blandt annent)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Før noen sykemelder deg, ikke på grunn av antibiotikaen, men på grunn av bivirkningene, så bør de vurdere å bytte til ett annet antibiotikum. 

Du bør og tilpasse kostholdet ditt til penicilliumet, dersom det er penicillium du får. 

Ring legevakt og forhør deg. Du kan ikke være hjemme fra skolen en uke på grunn av dette.

bytting ekke aktuelt. fordi det er ikke den jeg går på som gjør det. men det at jeg har en dritt kropp fra før av. jeg har ikke vært på kuren i 48 timer en gang og allerede har jeg startet få problemer som bare det. magen min lager lyder så ille at det høres ut som om jeg skal eksplodere. 
noe som ikke hjelper når man har sosial fobi. jeg får nesten lyst til å gråte når magen min rumler ellers på skolen pga angst gjør magen min luftig. ser for meg at blandingen mellom det ikke kommer til å gjøre dagen min særlig godt.

jeg ville ringt legevakta men jeg har intens problemer med telefon samtaler (noe som ikke er uhørt hos folk med mine lidelser). 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man alltid er smittebærer ved diaré så kunne jeg ikke gått ut av huset de siste 8 årene jeg da.

Anonymkode: c6fb8...56b

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du prøve å lese deg litt mer opp på før du uttaler deg om. Mener du at om man kaster opp pga graviditet så er det smittsomt? Jeg får diarè av noen av de kunstige søtningsstoffene som finnes - er det smittsomt? Her har du nok fått litt vranglære inn fra ett eller annet sted - og som sagt - prøv å google og les deg litt opp. :)

• Liker 1
Skrevet

og hadde dere luktet det som kommer av luft ut av meg hadde dere svimt av. sånn helt seriøst. død og fordervelse i gassform. trange klasserom og mange mennesker mens du fjerter dødlig gass er heller ikke akuratt bra på psyken

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, snakk om å ikke ha peiling. Tror du de med chrohs eller ulcerøs colitt er smittebærere? Eller at pasienter på cellegift er smittebærere når de kaster opp? Tenk å være så blåst og spre det offentlig 🙄

• Liker 7
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, så når noen kaster opp pga graviditet så er det smittsomt? Jaja, det kan jo forklare hvorfor prevensjon ikke alltid virker 😂

TS, ring legevakta for råd, evt få noen til å ringe for deg. Penicillin er hardt for magen. Det er derfor viktig at du følger råd om å ta pillene sammen med eller etter mat. Om du reagerer spesielt sterkt, så finnes det flere typer medisin. Mulig du kan bytte til noe annet. Eller så må du rett og slett forklare saken på skolen. Kanskje det er mulig å tilrettelegge undervisningen litt. Eget rom så du ikke gasser ihjel medstudenter, kortere dager elns. Det er tross alt ikke mange dager dey er snakk om. 

Lykke til og god bedring! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble alltid slått ut av antibiotika, så måtte alltid ha sykemelding når jeg stod på det.

Anonymkode: bc194...7d2

Skrevet

Ring fastlegen så fort de åpner i morgen tidlig. Klart du kan få sykemelding for bivirkninger som hindrer deg i å gå på skole/jobb. 

Anonymkode: beb7c...1af

Skrevet
4 minutter siden, Cirkelin said:

Aha, så når noen kaster opp pga graviditet så er det smittsomt? Jaja, det kan jo forklare hvorfor prevensjon ikke alltid virker 😂

TS, ring legevakta for råd, evt få noen til å ringe for deg. Penicillin er hardt for magen. Det er derfor viktig at du følger råd om å ta pillene sammen med eller etter mat. Om du reagerer spesielt sterkt, så finnes det flere typer medisin. Mulig du kan bytte til noe annet. Eller så må du rett og slett forklare saken på skolen. Kanskje det er mulig å tilrettelegge undervisningen litt. Eget rom så du ikke gasser ihjel medstudenter, kortere dager elns. Det er tross alt ikke mange dager dey er snakk om. 

Lykke til og god bedring! 

Jeg må spise enten to timer før jeg tar dem eller en time etter. Men trenger ikke spise. Så jeg pleier ta en. Spise en time senere. Spise to timer før neste. Spise en time senere. Spise to timer før den siste og en time etter. Så må jeg vente enda en til time fordi jeg får ikke lov til å ligge på min 2 timer etter å ha tatt det. 

Jeg har alt tilpassing på skolen. Har alt kortere dager. Pga mentale problemer. Men skal sende melding til avdelings lederen i morgen å si at jeg går på penicillin, jeg har en del side effekter og kanskje ikke får til å komme de to dagene det er lengst med skole. Så får jeg spørre han om jeg trenger sykemelding eller ikke. de er veldig fleksible. Kan i verstefall ta med penicillin flaska els som bevis om de kun trenger vite jeg faktisk er på medisin. Idk. 

Er ikke bare klasserommet som er problemet. Vi har 4 toalett totalt. To nede rett ved inngangen.. og to oppe midt oppi klasserom og oppholdsområde der det altid er folk... blir ikke akuratt mye do runder for å si det sånt. Jeg sliter alt bare å tisse på skolen. Så skal jeg sitte der med dødlig luftig smørgraut shiting? 😕 å oom jeg først blir dårligere så er jeg 1.5 - 2 t unna hjem +jeg har verdens værste hjem vei fra bussholdeplassen 

Skrevet
3 minutter siden, Klokkverk skrev:

Jeg har alt tilpassing på skolen. Har alt kortere dager. Pga mentale problemer. Men skal sende melding til avdelings lederen i morgen å si at jeg går på penicillin, jeg har en del side effekter og kanskje ikke får til å komme de to dagene det er lengst med skole. Så får jeg spørre han om jeg trenger sykemelding eller ikke. de er veldig fleksible. 

God plan! Tenker at når du sender mail til avdelingsleder så viser du initiativ og kommer med løsningsforslag. Det er veldig positivt! De vil skjønne at du sliter med dette og antakelig vil de hjelpe deg med å finne en løsning. 

Skriv mailen med en gang, så blir det lettere å slappe av og ha en fin søndag etterpå. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg som har IBS er en smittebærer (av hva da egentlig?) når magen har en dårlig dag? 😂😂 

Anonymkode: 57a82...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...