Englepus Skrevet 21. mai 2005 #21 Skrevet 21. mai 2005 Det ble gjort en hovedfagsoppgave i Norge i 2001 som ga mye medieoppmerksomhet siden den konkluderte med at aspartam kunne skade hjernen og burde forbys etter "føre var prinsippet". Statens næringsmiddeltilsyn sendte denne oppgaven til vurdering hos våre nasjonale eksperter da det er ønskelig å ta alle nye opplysninger om stoffer som brukes i mat alvorlig. Resultatene fra rapporten ble ikke fulgt opp ut over dette, da ekspertene konkluderte med at hovedkonklusjonen i oppgaven var basert på ufullstendige nye data på cellekulturer og til dels misforstått gjennomgang av tidligere litteratur. Våre nasjonale eksperter kunne derfor ikke finne grunnlag for konklusjonen i oppgaven og fant ikke behov for å revurdere bruken av aspartam. Hentet fra: ]http://snt.mattilsynet.no/nytt/tema/tilset...fare.html Ikke lett å vite hvem man skal stole på nei ... Men man burde jo kunne stole på Næringsmiddeltilsynet, eller er det Mattilsynet de kaller seg nå?
Gjest treningsjenta Skrevet 21. mai 2005 #22 Skrevet 21. mai 2005 :-? Har jeg misforstått helt jeg, eller dreier ikke diabetes seg nettopp om at kroppen ikke produserer insulinet selv, men må få det tilført? I så fall er det jo klart at ikke insulinet øker... Diabetes 1 mener du her, det er diabetes 2 som det er snakk om i denne posten.
Gjest gjest 0 Skrevet 21. mai 2005 #23 Skrevet 21. mai 2005 Mente at pepsi Max ikke hadde koffein i seg jeg... Jeg får også mindre lyst på snop når jeg drikker pepsi max. Pam
Gjest Gjesta Skrevet 21. mai 2005 #24 Skrevet 21. mai 2005 Alle typer cola-brus har koffein i seg, også Pepsi Max.
Gjest pepsimaxholikern Skrevet 22. mai 2005 #25 Skrevet 22. mai 2005 Cola Light er "bra/slankende" på grunn av kofeinet, som øker forbrenningen, og som gjør også at du orker mer f.eks. under trening (eller kommer deg raskere etter trening, husker ikke helt åssen det var). Men Cola Light er skadelig/uheldig på grunn av kullsyren som tærer på tannemaljen, på grunn av aspartam som øker lysten på søtsaker, og på grunn av kofeinet som er vanndrivende og derfor kan virke uttørkende. Koffein er dessuten vanedannende.
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #26 Skrevet 22. mai 2005 drikk vann og heller tren mer. tadaaaaaaaa.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 22. mai 2005 #27 Skrevet 22. mai 2005 drikk vann og heller tren mer. tadaaaaaaaa. Hva var den spydige kommentaren for?
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #28 Skrevet 22. mai 2005 Nei jeg vet ikke, jeg synes bare det blir for teit å lete etter mulige mirakelkurer for å få opp forbrenningen ett par hakk hele tiden. Og cola ER veldig skadelig for tennene, så å lete etter grunner til å hive i seg driten ser jeg bare ikke poenget i. Føler bare det har vært diskutert alt i fra folie til alger her inne, men at det gjerne kan være greit å si som rema1000, "det enkle er ofte det beste". Men meg om det
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 22. mai 2005 #29 Skrevet 22. mai 2005 Nei jeg vet ikke, jeg synes bare det blir for teit å lete etter mulige mirakelkurer for å få opp forbrenningen ett par hakk hele tiden. Og cola ER veldig skadelig for tennene, så å lete etter grunner til å hive i seg driten ser jeg bare ikke poenget i. Føler bare det har vært diskutert alt i fra folie til alger her inne, men at det gjerne kan være greit å si som rema1000, "det enkle er ofte det beste". Men meg om det Nei, sier du det? Det skal ikke mange hjerneceller til for å forstå det lille venn Men du skjønner det, det kan være veldig frustrerende å få feilinfo/riktiginfo om hverandre hele tiden. jeg har opplevd det selv for en del år tilbake. Man visste aldri hva som riktig, eller hva som var galt i forhold til trening/diet. Og det var frustrerende. Og det at du slenger ut av deg en spydig kommentar om at det "bare" er å drikke vann å trene mer blir for meg helt dumt da jeg har sett at du har slitt litt med snopspising eller slanking selv. Aiight?
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #31 Skrevet 22. mai 2005 okay.... Nå har jeg fått haka igjen, og kan formulere et svar. Ja jeg forstår at det er frustrerende med feilinformasjon. Men det var nettopp det som var poenget mitt, at drit nå i om cola light er bra eller dårlig for forbrenning eller andre ting, når det er opplest og vedtatt at det er uhyre skadelig for tennene uansett! Om man skal spise 3 eller 30 gulrøtter fordi man har lest motstridende artikler på område, det er jeg med på. Men å lure på om cola light er bra eller dårlig ble for meg bare helt feil! Og komentarer om meg personlig, og om hvorvidt jeg sliter med slanking og snopespising synes jeg blir litt for drøyt, faktisk. Ja jeg har kanskje klaget og sutret litt for at jeg spiser snop og ikke trener så mye som jeg burde, men kunnskapen min på området er det ikke noe galt med. Jeg VET at jeg blir i bedre form om jeg trener, og jeg VET at om jeg bare lar være å spise sjokoladen er det en fin ting. For faktisk så er jeg dritflott, og jeg er bare ei typisk jente som sutrer over ting som egentlig ikke er et problem.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 22. mai 2005 #32 Skrevet 22. mai 2005 okay.... Nå har jeg fått haka igjen, og kan formulere et svar. Ja jeg forstår at det er frustrerende med feilinformasjon. Men det var nettopp det som var poenget mitt, at drit nå i om cola light er bra eller dårlig for forbrenning eller andre ting, når det er opplest og vedtatt at det er uhyre skadelig for tennene uansett! Om man skal spise 3 eller 30 gulrøtter fordi man har lest motstridende artikler på område, det er jeg med på. Men å lure på om cola light er bra eller dårlig ble for meg bare helt feil! Og komentarer om meg personlig, og om hvorvidt jeg sliter med slanking og snopespising synes jeg blir litt for drøyt, faktisk. Ja jeg har kanskje klaget og sutret litt for at jeg spiser snop og ikke trener så mye som jeg burde, men kunnskapen min på området er det ikke noe galt med. Jeg VET at jeg blir i bedre form om jeg trener, og jeg VET at om jeg bare lar være å spise sjokoladen er det en fin ting. For faktisk så er jeg dritflott, og jeg er bare ei typisk jente som sutrer over ting som egentlig ikke er et problem. Poenget mitt er faktisk måten du svarer på. Du skrev: "Drikk mer vann og tren, taaadaaaa ". Hvis er ute etter på gi gode råd så blir ikke det du skrev mye motiverende. Og ang. cola (brus generelt), ja de fleste er jo opplyste om at det ikke er bra for tennene. Og det fikk hun jo jammen meg svar på fra deg. At du er flott er dine ord. Og at du sutrer over både sjokolade og kjærester, det må du faktisk tåle å få reaksjoner på. taaadaaaa
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #33 Skrevet 22. mai 2005 :o Sier du jeg er stygg også nå!? Hehe huff neida... Ser at denne diskusjonen kan skeie ut, du er visst bestemt for å være irritert på meg nå. Ja jeg sa det ironisk og spydig, det var kanskje ikke så hyggelig gjort. Men så er jeg ikke alltid like hyggelig heller! Og tåle reaksjoner på sjokoladeklaging? Ja selvfølgelig. Men jeg visste ikke at verken kjæresten min eller andre syntes det var noe som forekom ofte. :klø: snodig.
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #34 Skrevet 22. mai 2005 Ser at jeg leste feil, og at du mente jeg klager på sjokolade OG kjærester. Og igjen, jo selvfølgelig skal jeg tåle reaksjoner på det!!
Gjest gjest 0 Skrevet 22. mai 2005 #35 Skrevet 22. mai 2005 :o :o :o Jøss hva skjedde her???? Jeg kan ikke se at kommentaren til NinaKanin var spesielt ille jeg da... Men poenget er vel ikke å diskutere hva dere mener omhverandres innlegg men det trådstarter spurte om i utgangspunktet! Pam
Gjest Ninakanin Skrevet 22. mai 2005 #36 Skrevet 22. mai 2005 :o :o :o Jøss hva skjedde her???? Jeg kan ikke se at kommentaren til NinaKanin var spesielt ille jeg da... det var det jeg også lurte på! Ble litt satt ut over de utrolig personlige angrepene, jeg! Men jeg må visst tåle det har jeg fått beskjed om Og når det gjelder det diskusjonen handler om, så gjentar jeg poenget mitt i en litt ryddigere måte: Trådstarter, jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i kiosk-blader sine revolusjonerende forskningsresultater og tips. Heller tenk på at kroppen din er et resultat av millioner av år med evolusjon, og sannsynligvis fungerer best på det den alltid har hatt tilgjengelig: Vann, bevegelse og sunne friske råvarer.
Gjest charlesD Skrevet 22. mai 2005 #37 Skrevet 22. mai 2005 Trådstarter, jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i kiosk-blader sine revolusjonerende forskningsresultater og tips. Heller tenk på at kroppen din er et resultat av millioner av år med evolusjon, og sannsynligvis fungerer best på det den alltid har hatt tilgjengelig: Vann, bevegelse og sunne friske råvarer.
Sienna Skrevet 22. mai 2005 #38 Skrevet 22. mai 2005 Og når det gjelder det diskusjonen handler om, så gjentar jeg poenget mitt i en litt ryddigere måte: Trådstarter, jeg tror ikke du skal henge deg for mye opp i kiosk-blader sine revolusjonerende forskningsresultater og tips. Heller tenk på at kroppen din er et resultat av millioner av år med evolusjon, og sannsynligvis fungerer best på det den alltid har hatt tilgjengelig: Vann, bevegelse og sunne friske råvarer. Det var et svært godt svar, Kaninen!
Ephemera Skrevet 22. mai 2005 Forfatter #40 Skrevet 22. mai 2005 Men Ninakanin, dette handlet egentlig om at jeg har lyst til å drikke litt cola light også... Jeg drikker faktisk mye vann, men det blir litt kjedelig å drikke det til pizza f.eks. Skjønner? Forøvrig - jeg begynte å abonnere på I Form fordi jeg trodde det var er seriøst blad (hadde jeg lest dette i Se og Hør, hadde jeg selvsagt oversett det). Må faktisk vurdere det abonnementet der, da jeg har skjønt at de ikke akkurat er en pålitelig kilde. Også er det ikke alle som går ned i vekt med et "tadaaa" heller... Så det KUNNE virke litt provoserende, men: no hard feelings!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå