AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #1 Skrevet 29. september 2019 jeg har flere kroniske sykdommer som gir meg smerter og ubehag i hverdagen. paralgin forte, ibux, paracet mm gjør lite for meg, og gir meg kraftige smerter i magen. har noen her gode forslag til smertelindring? leser om rare ting de bruker i utlandet; ketamin, kratom mm. er begynt å lure på om jeg skal spørre legen etter medisinsk cannsbis, selv om det egentlig er en terskel jeg ikke vil gå over...men det er kanskje bare kreftpasienter som får? men hva gjør vi andre som har kroniske smerter. jeg ligger nesten hele døgnet pga dette. Anonymkode: 8ac0b...d4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #2 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: jeg har flere kroniske sykdommer som gir meg smerter og ubehag i hverdagen. paralgin forte, ibux, paracet mm gjør lite for meg, og gir meg kraftige smerter i magen. har noen her gode forslag til smertelindring? leser om rare ting de bruker i utlandet; ketamin, kratom mm. er begynt å lure på om jeg skal spørre legen etter medisinsk cannsbis, selv om det egentlig er en terskel jeg ikke vil gå over...men det er kanskje bare kreftpasienter som får? men hva gjør vi andre som har kroniske smerter. jeg ligger nesten hele døgnet pga dette. Anonymkode: 8ac0b...d4e Hvilke diagnoser har du? Anonymkode: e43db...bc7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #3 Skrevet 29. september 2019 Smertestillende mot kroniske smerter, når paracetamol og nasaids ikke holder er ikke så lett. Pga faren for avhengighet så er man forsiktig med A og B preparater. Det finnes antidepressiva og antipsykotika som kan brukes som smertelindring. Hør med legen din. Kanskje skulle du ha blitt henvist til en smerteklinikk. Anonymkode: 1611d...e40 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #4 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: jeg har flere kroniske sykdommer som gir meg smerter og ubehag i hverdagen. paralgin forte, ibux, paracet mm gjør lite for meg, og gir meg kraftige smerter i magen. har noen her gode forslag til smertelindring? leser om rare ting de bruker i utlandet; ketamin, kratom mm. er begynt å lure på om jeg skal spørre legen etter medisinsk cannsbis, selv om det egentlig er en terskel jeg ikke vil gå over...men det er kanskje bare kreftpasienter som får? men hva gjør vi andre som har kroniske smerter. jeg ligger nesten hele døgnet pga dette. Anonymkode: 8ac0b...d4e Nei, du skal ikke spørre etter medisinsk cannabis. Dette er ikke tilstrekkelig dokumentert, og det er lite som tyder på at det har noen god effekt. "Det er foreløpig lite som tilsier at vi burde være på vei mot en bred anvendelse av cannabinoider i medisinen. Leger som forskriver cannabinoider utenfor godkjent indikasjon, påtar seg et særlig medisinsk og juridisk ansvar for behandlingen. Det er derfor viktig å være bevisst hvilke begrensninger som ligger i det nåværende kunnskapsgrunnlaget, særlig når det kommer til bivirkninger og interaksjoner med andre legemidler." https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/bor-flere-tilbys-behandling-med-cannabinoider Du skal være klar over at det er en stor lobby som jobber for lovliggjøring av rekreasjonell rus, som dytter det medisinske perspektivet foran seg, og blåser det helt ut av proporsjoner. Det finnes noen svært få områder der farmasøytisk tilvirket cannabis har vist enpositiv effekt, men det finnes ingen data som tilsier at cannabis har noen medisinske fortrinn overfor eksiterende medisiner. Jeg vet at det vil komme noen inn i denne tråden og protestere og kalle meg stygge ting - men de har neppe detaljert eller oppdatert kunnskap. Generelt bør du være svært forsiktig med behandlinger som ikke er godkjent av legemiddelverket og helsetilsynet. Anonymkode: 38a02...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #5 Skrevet 29. september 2019 ic, mortons nevrom, prolapser i rygg, betennelser generelt i hele kroppen, ibs,går på krykker pga smerter i knær. men har betennelser i armene så kommer ikke langt. har hjelpemidler(rullator mm). men grusomt pinlig med rullator; er ikke såå gammel. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke diagnoser har du? Anonymkode: e43db...bc7 Anonymkode: 8ac0b...d4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #6 Skrevet 29. september 2019 Smerteplaster! Anonymkode: bfe55...4b7
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #7 Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Smerteplaster! Anonymkode: bfe55...4b7 er det reseptfritt? det har jeg aldri prøvd. har prøvd div gel fra apoteket. min veninne fikk et morfin plaster en gang som hadde god effekt. hittil har jeg prøvd å unngå for mye sånt pga sart mage og skrekk for bivirkninger. skulle så gjerne funnet en naturlig smertelindring. Anonymkode: 8ac0b...d4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #8 Skrevet 29. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: ic, mortons nevrom, prolapser i rygg, betennelser generelt i hele kroppen, ibs,går på krykker pga smerter i knær. men har betennelser i armene så kommer ikke langt. har hjelpemidler(rullator mm). men grusomt pinlig med rullator; er ikke såå gammel. Anonymkode: 8ac0b...d4e Du bør nok henvises til smerteklinikk. Langvarig smerte er dessverre vanskelig å behandle godt, men det finnes muligheter. Når det gjelder cannabis, henviser jeg igjen til artikkelen jeg siterte fra ovenfor (innlegg #3): "En Cochrane-oppsummering av studier på cannabinoider [...] I en annen oversiktsartikkel fra 2018 [...] Begge oppsummeringene konkluderer med at evidensen for positive effekter av cannabinoider i behandlingen av kroniske smertetilstander er beskjeden, og at den trolig blir overskygget av risikoen for bivirkninger." Anonymkode: 38a02...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #9 Skrevet 29. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: er det reseptfritt? det har jeg aldri prøvd. har prøvd div gel fra apoteket. min veninne fikk et morfin plaster en gang som hadde god effekt. hittil har jeg prøvd å unngå for mye sånt pga sart mage og skrekk for bivirkninger. skulle så gjerne funnet en naturlig smertelindring. Anonymkode: 8ac0b...d4e Nei, smerteplaster er ikke reseptfritt, men vil sannsynligvis gi deg god effekt kombinert med hurtigvirkende analgetika mot gjennombruddssmerter. Jeg vil råde deg til å snakke med behandlerne dine fremfor å søke råd på kg. Her er det veldig mange mennesker som roper høyt om ting de ikke har greie på. Anonymkode: 38a02...2dd 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #10 Skrevet 29. september 2019 pga ic og uvi har jeg brukt mengder med antibiotika de siste årene, som virkelig har herpet opp magen/kroppen. en av grunnene til at jeg nå søker andre ting. smerteklinikk er sikkert bra, men det er smertefullt å komme seg dit, og med all respekt; det hjelper ikke å snakke om smertene. må ha lindring Anonymkode: 8ac0b...d4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #11 Skrevet 29. september 2019 (endret) jeg vil helst ikke bruke neurotin pga bivirkninger. akkurat nå er jeg og legen i dialog ang to medisiner: sarotex eller lav dose naltroxen. jeg sover veldig lite, men kommer meg til fysio en gang i uken heldigvis. matlysten er sånn passe, men spiser sunt: bra protein(kylling, egg, fisk, karbonadekjøttdeig). mye grønnsaker, smoothier og grøt. vekten er stabil men jeg mister muskelmasse; til og med jeg ser det i speilet. og mine foreldre kommenterer dette også. har på en måte mistet livsgnisten; alt dette tar overhånd. orker så vidt å dusje og stelle meg. er for frisk til å motta hjelp i det daglige, men likevel for syk til å klare meg🙄 Anonymkode: 8ac0b...d4e Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. Endret 30. september 2019 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #12 Skrevet 29. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg vil helst ikke bruke neurotin pga bivirkninger. akkurat nå er jeg og legen i dialog ang to medisiner: sarotex eller lav dose naltroxen. jeg sover veldig lite, men kommer meg til fysio en gang i uken heldigvis. matlysten er sånn passe, men spiser sunt: bra protein(kylling, egg, fisk, karbonadekjøttdeig). mye grønnsaker, smoothier og grøt. vekten er stabil men jeg mister muskelmasse; til og med jeg ser det i speilet. og mine foreldre kommenterer dette også. har på en måte mistet livsgnisten; alt dette tar overhånd. orker så vidt å dusje og stelle meg. er for frisk til å motta hjelp i det daglige, men likevel for syk til å klare meg🙄 Anonymkode: 8ac0b...d4e Sarotex hjelper meg med smerter og søvn. Søk om henvisning til fysioterapeut og evt smerteklinikk, opphold på rehabilitering? Husk på at om du først får magesår så kan du ikke ta tabletter... snakk med fastlegen om henvisning til revmatologisk, kanskje Biologisk medisin? Anonymkode: 1527d...f9e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #13 Skrevet 29. september 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Sarotex hjelper meg med smerter og søvn. Søk om henvisning til fysioterapeut og evt smerteklinikk, opphold på rehabilitering? Husk på at om du først får magesår så kan du ikke ta tabletter... snakk med fastlegen om henvisning til revmatologisk, kanskje Biologisk medisin? Anonymkode: 1527d...f9e Som RA utøver i snart 13 år og en som har prøvd utallige Bio meds så kan jeg si med hånden på hjertet at Bio meds er heller ikke bra for magen/magesår, dessverre🙁. Pluss, de har ganske så fæle bivirkninger, men det har de fleste IL16, IL17 og diverse Jak-hemmere. Anonymkode: 36333...bb6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #14 Skrevet 29. september 2019 Du bør henvises til smerteklinikk, ikke type tal i ring..men ved anestesiavdeling, og sørg for at henvisningen faktisk reflekterer dine problemer, ellers er leger sløve, og da blir ventetiden lengre. Det kan være lang ventetid. Skjønner godt at du vil prøve ting som medisinsk canabis. Hva er poenget med terskler når man ikke har livskvalitet? Anonymkode: 01b49...ac0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #15 Skrevet 29. september 2019 takk for mange konstruktive og gode svar. var forberedt på mye»kjefting» men føler at jeg blir tatt på alvor, hvilket er mer enn jeg kan si om de fastlegene jeg har hatt. er det noen som kan anbefale en god lege i min situasjon, i oslo? (ønsker å bytte).hadde jeg hatt råd skulle jeg gått privat, men har så dårlig økonomi pga helsesituasjonen min. Anonymkode: 8ac0b...d4e
Perelandra Skrevet 30. september 2019 #16 Skrevet 30. september 2019 Tråden er ryddet for medisintips. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #17 Skrevet 1. oktober 2019 På 29.9.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev: Som RA utøver i snart 13 år og en som har prøvd utallige Bio meds så kan jeg si med hånden på hjertet at Bio meds er heller ikke bra for magen/magesår, dessverre🙁. Pluss, de har ganske så fæle bivirkninger, men det har de fleste IL16, IL17 og diverse Jak-hemmere. Anonymkode: 36333...bb6 Chrons-pasiester bruker da biologisk medisin.....! Ikke fæle bivirkninger heller! Har gått på forskjellige siste årene uten bivirkninger! Så lurer fælt på hvilke du henviser til. Jeg snakker om injeksjon/infusjon. Humira f.eks kan du sette selv(ferdig dosert penn), infliximab f.eks som infusjon på sykehuset (rev.poliklinikk). Finnes maange typer. Har selv tatt så mye smertestillende i tablettform at magesår var rett rundt hjørnet.. men nå slipper jeg det pga Humira 👌 Anonymkode: 1527d...f9e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå