Gå til innhold

Ubunden plantid som barnehagelærer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har startet i jobb som barnehagelærer og har 4 timer ubunden tid i uken til planlegging av pedagogisk arbeid. Tingene jeg skal planlegge kan gjerne ta mye lengre tid enn dette, og har på det meste måtte sitte 7 timer i uken. Kan jeg si at jeg har brukt opp mine 4 timer og derfor ikke fått tid til alt? Jeg jobber jo teknisk sett da 3 timer gratis som er arbeid for 700 kr uken ca. Dette blir ganske mye gratis arbeid i løpet av ett år?

Anonymkode: 77132...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det å være ped.leder. Du beskriver et klassisk problem som mange andre i samme stilling kjenner på. Noen bruker lite tid og noen mye. Man har de timene man har og må bli ferdig innen tiden eller så må du jobbe i barnehage tiden, når ungene er ute med de andre ansatte eller sover f.eks. Det er jo veldig lite populært da en leder bør være så mye som mulig med barna, men man har ofte ikke noe valg når tiden ikke strekker til. 

Anonymkode: 3b62f...f9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det å være ped.leder. Du beskriver et klassisk problem som mange andre i samme stilling kjenner på. Noen bruker lite tid og noen mye. Man har de timene man har og må bli ferdig innen tiden eller så må du jobbe i barnehage tiden, når ungene er ute med de andre ansatte eller sover f.eks. Det er jo veldig lite populært da en leder bør være så mye som mulig med barna, men man har ofte ikke noe valg når tiden ikke strekker til. 

Anonymkode: 3b62f...f9b

Jeg er ikke pedleder men barnehagelærer på avdeling så jeg skjønner ikke hvorfor ped leder sier vi skal dele alle oppgavene hennes og lignende. Å jobbe i tiden i barnehagen hadde ikke gått da det er stor avdeling hvor ingen sover og vi ofte er lite bemannet. I tillegg blir jeg prakket på med enda flere oppgaver som eksempel å sørge for at avdeling ser estetisk fin ut med tema og lignende og det blir alt for mye 

Anonymkode: 77132...d7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet på det nå, at dersom jeg jobber 3 timer utenfor plantiden i uken jobber jeg gratis for 33 000 i året. Dette et jo helt absurd 

Anonymkode: 77132...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regnet på det nå, at dersom jeg jobber 3 timer utenfor plantiden i uken jobber jeg gratis for 33 000 i året. Dette et jo helt absurd 

Anonymkode: 77132...d7b

Du må lære deg å bli mer effektiv, sette opp tempoet

Anonymkode: 6ec35...08c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nyutdannet/fersk i jobben så er det vel naturlig at du blir mer effektiv og får gjort mer på kortere tid etter hvert? Alt tar lengre tid når man ikke er rutinert. 

Anonymkode: e9055...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må prioritere eller avspasere. Lettere sagt enn gjort. 

Jobber som lærer og skal bruke hele høstferien på ubunden tid, selv om jeg allerede har jobbet mer enn fulle uker allerede i år. Har et lite håp om at jeg kan ta litt enklere løsninger før jul og heller ta kortere dager da, men vet jo innerst inne at det er ikke kommer til å skje. 

Anonymkode: c9eca...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke avspasere eller lønn for den tiden, så slutt etter fire timer. Det du ikke rekker, må vente til uken etter. Gjør du det på den måten blir du etterhvert mer effektiv. Du må også planlegge hva du skal gjøre med disse fire timene, ikke bare hoppe i det, for da mangler du struktur og blir mindre effektiv.

Jeg er selv nyutdannet bhglærer nå i mai. Jeg bruker kun de fire timene, ikke et sekund mer. Hvis jeg hadde gjort som deg hadde jeg jobbet masse gratis, i tillegg til å brenne meg ut. Arbeidsgiver ber ikke om at du skal jobbe utover disse fire timene, dermed skal du ikke det heller.

At noen barnehagelærere velger å «jobbe gratis» gjør at ledelse i bhg, kommunen og politikerne tror at vi har mer enn nok tid og ressurser. Noe vi ikke har. 

Anonymkode: 4bdbc...157

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har startet i jobb som barnehagelærer og har 4 timer ubunden tid i uken til planlegging av pedagogisk arbeid. Tingene jeg skal planlegge kan gjerne ta mye lengre tid enn dette, og har på det meste måtte sitte 7 timer i uken. Kan jeg si at jeg har brukt opp mine 4 timer og derfor ikke fått tid til alt? Jeg jobber jo teknisk sett da 3 timer gratis som er arbeid for 700 kr uken ca. Dette blir ganske mye gratis arbeid i løpet av ett år?

Anonymkode: 77132...d7b

Har du all plantiden din ubundet? Hos oss har ped.lederne (vi har ingen barnehagelærere) 2 timer ubunden tid og 2 timer plantid på jobb sammen med de andre ped.lederne på teamet.

Jeg ville gjort som de andre her sier: brukt de timene du har, og så får resten vente til neste uke.

Hva med å bruke kompetansen til fagarbeidere og assistenter på avdeling til noen av de praktiske oppgavene? Det er vel ikke meningen at du skal bestemme alt alene, og fagarbeidere og assistenter sitter ofte på mye kunnskap og kompetanse. 

Anonymkode: b3593...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et vanlig problem for pedagoger i barnehage. I mine to første år som pedagogisk leder så jobbet jeg flere timer utover planleggingstiden hver uke, for å få gjort alt. Jeg jobbet altså mye gratis i fritiden, og jeg slet meg helt ut. Skjønte at dette ikke går etterhvert. Nå prøver jeg å holde meg til den tilmålte tiden, delegere mer, og rett og slett gi beskjed om at jeg ikke hadde nok tid til å få alt gjort. Knallhard prioritering rett og slett. 

Anonymkode: 6f93d...983

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første to åra arbeida eg mykje gratis for å læra meg ting. Men når eg begynte på det tredje året slutta eg med det og vart meir effektiv og flinkare til å prioritera. Det eg ikkje rekker overfører eg til neste plantid. Eg har og laga meg ein ressursbank som er stappa med aktivitetar som man kan gjera med barna, slik at det er lett å ta fram.

Men det er ikkje lett. Skal ha tid til å dokumentera, evaluera, planlegga, laminera, henga opp. Så er det personalansvar, foreldresamtalar (som ikkje skal skje i plantida, men forarbeidet blir gjerne gjort der). Så må man skriva referat, skriva pedagogiske rapportar, laga agendaer. Månedsplan, vekesplan. Det er alltid noko som må bli gjort og aldri nok tid.

Anonymkode: ee81a...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...