Gå til innhold

Er kvalm hele tiden, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg er en kvinne på 29 år. De siste månedene har jeg vært veldig mye kvalm, jeg har vært hos legen, men hun finner ingen fysisk grunn. De siste dagene har det eskalert seg en del. 

Jeg klarer ikke mat om morgenen, og klarer veldig sjeldent spise brød. Alt av pålegg gjør meg kvalm. Maten jeg lager selv, blir jeg kvalm av etter å ha spist den. Da kan det gå lang tid før jeg i det hele tatt tenker på å lage samme igjen. 

Alt av lukt er kvalmende. Ser jeg søppel, blir jeg kvalm. 

Noen ganger, når det virkelig er ille, er alt jeg faktisk har lyst på, rå chili eller sånn sterke nudler (de på spicy noodle challenge på YouTube). Det går ned, og jeg føler ikke kvalme etterpå. 

Men det begynner å bli slitsomt, for jeg klarer ofte ikke spise før 14, 15 tiden. 

Vekt er normal, har ikke kastet opp, er bare kvalm. Har noen peiling på hvorfor? Har noen opplevd det samme? 

Anonymkode: 11d29...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei 

Jeg er en kvinne på 29 år. De siste månedene har jeg vært veldig mye kvalm, jeg har vært hos legen, men hun finner ingen fysisk grunn. De siste dagene har det eskalert seg en del. 

Jeg klarer ikke mat om morgenen, og klarer veldig sjeldent spise brød. Alt av pålegg gjør meg kvalm. Maten jeg lager selv, blir jeg kvalm av etter å ha spist den. Da kan det gå lang tid før jeg i det hele tatt tenker på å lage samme igjen. 

Alt av lukt er kvalmende. Ser jeg søppel, blir jeg kvalm. 

Noen ganger, når det virkelig er ille, er alt jeg faktisk har lyst på, rå chili eller sånn sterke nudler (de på spicy noodle challenge på YouTube). Det går ned, og jeg føler ikke kvalme etterpå. 

Men det begynner å bli slitsomt, for jeg klarer ofte ikke spise før 14, 15 tiden. 

Vekt er normal, har ikke kastet opp, er bare kvalm. Har noen peiling på hvorfor? Har noen opplevd det samme? 

Anonymkode: 11d29...a93

Har opplevd det samme. Ingenting galt, bare stress. Spiste et måltid i døgnet, gikk ikke ned i vekt og var konstant kvalm. Anbefaler deg likevel å konsultere lege. 

Anonymkode: 10f9f...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd det samme. Ingenting galt, bare stress. Spiste et måltid i døgnet, gikk ikke ned i vekt og var konstant kvalm. Anbefaler deg likevel å konsultere lege. 

Anonymkode: 10f9f...a6d

Har utrolig mye mentalt stress, har fått henvisning til psykolog, men må skrive brev ved siden av legen sitt.. Jeg klarer ikke. 😭 

Anonymkode: 11d29...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjekket legen din om du var gravid?

Anonymkode: 8a11b...ad6

Nei, men jeg har sjekket selv. Er ikke det altså 

Anonymkode: 11d29...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg har sjekket selv. Er ikke det altså 

Anonymkode: 11d29...a93

Da kan det jo være stress som nevnt over her. I en periode med mye angst var jeg også mye kvalm, kastet opp en del og hadde veldig løs mage. Så det kan kanskje være noe psykisk som får fysiske symptomer. Håper uansett at du finner ut av det og at du blir bedre!

Anonymkode: 8a11b...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det jo være stress som nevnt over her. I en periode med mye angst var jeg også mye kvalm, kastet opp en del og hadde veldig løs mage. Så det kan kanskje være noe psykisk som får fysiske symptomer. Håper uansett at du finner ut av det og at du blir bedre!

Anonymkode: 8a11b...ad6

Tusen takk ❤️ håper det selv, håper det har blitt bedre for deg også 💕

Anonymkode: 11d29...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stressmage?

Funksjonell dyspepsi er en meget vanlig tilstand i den vestlige verden og utgjør en av de hyppigste årsaker til at pasienter søker lege. Ved denne tilstanden er magesekkens funksjon er endret, spesielt i forbindelse med måltid.

Magesekken kan en grovt dele i to funksjonelle enheter,- den øverste delen hvor "lageret" er og den nederste delen hvor "eltemaskinen" er. Det er karakteristisk ved stressmage at maten fordeler seg uhensiktsmessig med en for tidlig opphopning av maten i den nederste delen. Dette skyldes at "lageret" ikke utvider seg tilstrekkelig for å ta imot og oppbevare maten når den kommer fra spiserøret.

Typisk har disse pasientene også en overfølsomhet i magen, forsinket tømming av magesekken, en del er plaget med angst og depresjon, og mange har en stressende livssituasjon. Det er også mye som tyder på at hovednerven som går mellom hode og magen (N.Vagus) er i ubalanse hos disse pasientene.

Det synes ikke som om bakterien Helicobakter pylori (som finnes ved magesår) kan forklare symptomene ved stressmage, men noen av pasientene har bakterien i magesekken.

Hvordan oppleves stressmage?

Der er stor forskjell på hvordan ulike mennesker opplever denne tilstanden. Symptomene er oftest smerter eller ubehag i den øverste delen av magen.

  • Mange pasienter blir fort mette når de spiser og føler seg oppfylt etter et måltid.
  • Noen er plaget med oppblåsthet og kvalme
  • Oppkast kan forekomme, og en sjelden gang går noen litt ned i vekt.

Anonymkode: 0b7cf...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har utrolig mye mentalt stress, har fått henvisning til psykolog, men må skrive brev ved siden av legen sitt.. Jeg klarer ikke. 😭 

Anonymkode: 11d29...a93

Kanskje det blir bedre etter at du har skrevet det brevet?

Anonymkode: 22238...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stress. Men ikke la noen lege avspise deg med «det er ikke noe galt». Er du kvalm så ER det jo noe galt. Jeg vil håpe og tro hen i alle fall nevnte ibs, cøliaki og laktose som sannsynlige skyldiges når prøver viser «intet» galt og man likevel har symptomer fra mage-tarm.

En niffig men lite omtalt bivirkning av å ha desse er nemlig at tålegrensen for det man ellers tåler halv-greit går kraftig ned når en samtidig er stresset. Så det man lenge avfeier som «stressmage» er i mange tilfeller laktoseintolleranse, ibs eller i verste fall ibd som går ubehandlet.

Anonymkode: b5d89...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer sterk mat? Ingefær skal også hjelpe mot kvalme, og det er sterkt om du bruker en del av det. Du kan også rive fersk ingefær oppi et glass vann og la det trekke litt, det er også godt med ferskpresset sitron og honning oppi. Anbefaler også sellerijuice, det hjelper mot mange slags fordøyelsesproblemer. Kan hende du blir kvalm av det også i begynnelsen, men begynn med lite og øk på. Det skal ideelt være 0.5 l på tom mage på morgenen.

Anonymkode: 50e3a...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til stresset? Det er stresset du må gjøre noe med. 

Anonymkode: 4ce4d...991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fant du noen gang en løsning på dette problemet? Står i det samme selv nå, og finner ingen løsning:(

Anonymkode: cf7d4...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fant du noen gang en løsning på dette problemet? Står i det samme selv nå, og finner ingen løsning:(

Anonymkode: cf7d4...a48

Har du målt jern og ferittin? 

Jeg var også kvalm en periode, kvalm til alle tider, med mat eller uten. Fikk til slutt beskjed om å ta jern i en periode selv om jeg lå litt under normale verdier. Og kvalmen ga seg etterhvert.

Anonymkode: 4c6c0...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Fant du noen gang en løsning på dette problemet? Står i det samme selv nå, og finner ingen løsning:(

Anonymkode: cf7d4...a48

Løsningen er å jobbe med å redusere stresset.

Anonymkode: 5e181...664

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemoglobin er midt i referanseområdet, ferritin ligger på 21 der 15-200 er referanse, men jeg aner ikke om det er av betydning. Legen har ikke nevnt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte for noen år siden å bli kvalm av å spise melkeprodukter regelmessig, selv produkter med lite melk i. Blir også kvalm av koffein, og magesyre

Anonymkode: b1eff...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...