Gå til innhold

Strikkehjelp - noen som kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det blir i alt 15 masker på ene forstykket, de 5 første med vrangbord. Deretter strikker du 10 masker i glattstrikk. Øk en maske, så har du den som kalles raglanmaske som er den masken de to ved siden skal lene seg mot, øk én maske til, strikk deretter 21 masker (på ryggen) før du øker på samme måte som du gjorde på forstykke. Så kommer neste forstykke. Det blir to forstykker siden den er åpen forran. Avstanden mellom økningene (på skuldrene skal bli større under veis)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Det blir i alt 15 masker på ene forstykket, de 5 første med vrangbord. Deretter strikker du 10 masker i glattstrikk. Øk en maske, så har du den som kalles raglanmaske som er den masken de to ved siden skal lene seg mot, øk én maske til, strikk deretter 21 masker (på ryggen) før du øker på samme måte som du gjorde på forstykke. Så kommer neste forstykke. Det blir to forstykker siden den er åpen forran. Avstanden mellom økningene (på skuldrene skal bli større under veis)

Skal oppskrifter være så vanskelig? Hehe

Endret av LittleMermaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kontormus skrev:

Kjekt med hjelp, får prøve slik du beskriver 😊👌🏻 Takk 

Anonymkode: 370c6...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Skal oppskrifter være så vanskelig? Hehe

Ja, de er visst det. Men når en har lest oppskrifter noen ganger kommer det lettere. Er bare og ikke gi opp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Må bare legge til at man ikke må glemme å øke rett etter og rett før vrangborden 🤗

Jeg anbefaler deg, ts, å kjøpe maskemarkører med åpning! Det er en liten krok som du kan henge på pinnen eller i en maske. Da ser du akkurat hvor du skal øke. Det er ofte det de mener når de skriver "del inn arbeidet". Da teller du 5, setter en markør, teller 10, markør, 1 raglanmaske, markør. Så strikker du som det står videre i oppskriften, og får hjelp fra markørene til å se hvor du skal øke. 

Beskrivelsen du ga av vridd rett på forrige side var forresten korrekt 👌

Anonymkode: ca697...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare legge til at man ikke må glemme å øke rett etter og rett før vrangborden 🤗

Jeg anbefaler deg, ts, å kjøpe maskemarkører med åpning! Det er en liten krok som du kan henge på pinnen eller i en maske. Da ser du akkurat hvor du skal øke. Det er ofte det de mener når de skriver "del inn arbeidet". Da teller du 5, setter en markør, teller 10, markør, 1 raglanmaske, markør. Så strikker du som det står videre i oppskriften, og får hjelp fra markørene til å se hvor du skal øke. 

Beskrivelsen du ga av vridd rett på forrige side var forresten korrekt 👌

Øke før første maske på pinnen? Hvor i oppskrifta står det? Jeg har maskemarkører allerede ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øke før første maske på pinnen? Hvor i oppskrifta står det? Jeg har maskemarkører allerede ;) 

Ja, det er nok for at frontåpningen skal gå på skrå øverst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja, det er nok for at frontåpningen skal gå på skrå øverst

Ok, så hvis jeg har skjønt riktig så skal jeg øke som vanlig med en maske, så 5m vrangbord, så øke, 10 m glattstrikk, øke med 1, raglan osv til fem siste masker der det også skal være vrangbord med økning før og etter? Blir jo veldig mange økninger og mange ekstra masker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så hvis jeg har skjønt riktig så skal jeg øke som vanlig med en maske, så 5m vrangbord, så øke, 10 m glattstrikk, øke med 1, raglan osv til fem siste masker der det også skal være vrangbord med økning før og etter? Blir jo veldig mange økninger og mange ekstra masker? 

Ja, det høres riktig ut. Mye og passe på ja, men det blir veldig mye bedre når du forbi ermene :)

Og det skal vel stå hvor mange masker du skal ha på pinnen til slutt

Endret av Kontormus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Ja, det høres riktig ut. Mye og passe på ja, men det blir veldig mye bedre når du forbi ermene :)

Og det skal vel stå hvor mange masker du skal ha på pinnen til slutt

Da får jeg prøve. Dette skal gjøres i alle omganger, sant? Merkelig at det ikke står i oppskriften at det skal økes før 5m vrangbord og etter 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da får jeg prøve. Dette skal gjøres i alle omganger, sant? Merkelig at det ikke står i oppskriften at det skal økes før 5m vrangbord og etter 🤭

Økninger gjør man på retten, så strikker en vrangt på vrangsiden tilbake. Da blir det annenhver omgang. 

Det står forsåvidt at du skal øke på enden av pinnen (midterste avsnitt på side 3) Du vet at det som står mellom stjernemerkene skal gjentas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du skal ikke øke før første maske på pinnen. Du øker mellom forstykket og vrangborden. Derfor blir det (fra retten) 1 økn etter første vrangbord, og 1 økn før siste vrangbord. Det er det som omtales som økn-h og økn-v utenfor stjernene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...