AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #21 Del Skrevet 28. september 2019 6 minutter siden, Kontormus skrev: Ok, det er jo bra. Blir finere når en starter oppe. Ja, det blir det samme. Men da står det kanskje at de maskene du øker (til ermer) skal legges hver sin vei? Nei, står ikke noe om å øke masker til ermer. Det skal bare deles opp med maskene som er.. Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #22 Del Skrevet 28. september 2019 Knapphullet strikkes på 4.pinne ja. 4. Pinne er rettsiden. Den 5.pinnen (vrangsiden) skal også strikkes som vrangbord, på samme pinnestørrelse. Du bytter ikke til p 3,5 før du er tilbake på rettsiden og har tilbakelagt 5 pinner vrangbord på den første pinnen. Om du starter omgangen med rett eller vrang maske er avhengig av om du har et jevnt eller ujevnt antall masker. Med partall starter du med samme, med odetall starter du med forskjellig. Anonymkode: ca697...9d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #23 Del Skrevet 28. september 2019 Takk folkens😊 Da tror jeg at jeg ble klokere. Har masker i oddetall, så fant ut jeg måtte starte annenhver Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 28. september 2019 #24 Del Skrevet 28. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, står ikke noe om å øke masker til ermer. Det skal bare deles opp med maskene som er.. Anonymkode: 370c6...666 Jo, det blir ikke skuldre og øverst på ermene uten å øke. Se i oppskriften. For det kan være litt vanskelig for den som ikke har gjort det før. Det står trolig noe om at du skal sette merkemasker, og øke 8 masker på hver omgang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #25 Del Skrevet 28. september 2019 For å forklare litt kan det skrives sånn: Strikk ytterligere 4 p vrangbord som m viser. Du er nå på rettsiden. Skift til pinne 3,5. (PS! På 4. p (som er fra rettsiden) strikkes et knapphull til slutt på p slik: strikk vrangbord som m viser til det er 5m igjen på p, strikk 2r sm, kast om pinne, 1r, 1vr, 1r.) Når det står "samtidig" i en oppskrift kan du betrakte det som et parentes, eller en parallell prosess. Det hjelper å lese teksten først uten "parentesen", og så med. Anonymkode: ca697...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #26 Del Skrevet 28. september 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å forklare litt kan det skrives sånn: Strikk ytterligere 4 p vrangbord som m viser. Du er nå på rettsiden. Skift til pinne 3,5. (PS! På 4. p (som er fra rettsiden) strikkes et knapphull til slutt på p slik: strikk vrangbord som m viser til det er 5m igjen på p, strikk 2r sm, kast om pinne, 1r, 1vr, 1r.) Når det står "samtidig" i en oppskrift kan du betrakte det som et parentes, eller en parallell prosess. Det hjelper å lese teksten først uten "parentesen", og så med. Anonymkode: ca697...9d3 Skjønner. Stussa som sagt på den 5. Pinnen som ikke ble nevnt. Men etter kastet på 4. Pinne sitter jeg jo igjen med en ekstra maske. Altså får jeg 40 istedenfor 39. Så nåe jeg skal strikke den 5. P vrangbord så strikker jeg to masker likt? Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #27 Del Skrevet 28. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner. Stussa som sagt på den 5. Pinnen som ikke ble nevnt. Men etter kastet på 4. Pinne sitter jeg jo igjen med en ekstra maske. Altså får jeg 40 istedenfor 39. Så nåe jeg skal strikke den 5. P vrangbord så strikker jeg to masker likt? Anonymkode: 370c6...666 Neida, du har likt antall. Før kastet skal du strikke to masker sammen, de går jo da fra å være 2 til 1 maske bare strikk som før, så blir det bra. Anonymkode: ca697...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #28 Del Skrevet 28. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida, du har likt antall. Før kastet skal du strikke to masker sammen, de går jo da fra å være 2 til 1 maske bare strikk som før, så blir det bra. Anonymkode: ca697...9d3 Stemmer 😊😂 Glemte jo det i farta. Takk Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2019 #29 Del Skrevet 28. september 2019 26 minutter siden, Kontormus skrev: Jo, det blir ikke skuldre og øverst på ermene uten å øke. Se i oppskriften. For det kan være litt vanskelig for den som ikke har gjort det før. Det står trolig noe om at du skal sette merkemasker, og øke 8 masker på hver omgang? Du har rett. Det er raglanøkninger i oppskrifta 👍🏻 Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 28. september 2019 #30 Del Skrevet 28. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett. Det er raglanøkninger i oppskrifta 👍🏻 Anonymkode: 370c6...666 Se om du forstår. Hvis ikke, får du komme tilbake 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #31 Del Skrevet 29. september 2019 11 timer siden, Kontormus skrev: Se om du forstår. Hvis ikke, får du komme tilbake 😊 Hei igjen. Ser virkelig ut som jeg må ha inn dette med teskje. Nå har jeg kommet hit: Slik jeg forstår det skal jeg strikke 5m vrangbord (de første og siste 5 m på p) Deretter 10 m glattstrikk. Så kommer problemet. 1 raglan-m (???) Skal jeg øke med raglan vestre, strikke en raglan og øke med en raglan høyre? Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #32 Del Skrevet 29. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen. Ser virkelig ut som jeg må ha inn dette med teskje. Nå har jeg kommet hit: Slik jeg forstår det skal jeg strikke 5m vrangbord (de første og siste 5 m på p) Deretter 10 m glattstrikk. Så kommer problemet. 1 raglan-m (???) Skal jeg øke med raglan vestre, strikke en raglan og øke med en raglan høyre? Anonymkode: 370c6...666 Det stemmer Jeg har aldri sett en oppskrift som har beskrevet det som "en raglanmaske" før, det bruker bare å stå at man skal sette et merke i maskene og "øk 1 maske på hver side av merket". Skjønner at du blir forvirret! Jeg regner med det står noe om økning langs knappestolpen også? Raglan betyr jo at det skal økes 4 ganger på runden, men du får jo bare 3 raglanøkninger siden du har knappestolpen i ene siden. Det må jo økes ved den også Anonymkode: ca697...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #33 Del Skrevet 29. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer Jeg har aldri sett en oppskrift som har beskrevet det som "en raglanmaske" før, det bruker bare å stå at man skal sette et merke i maskene og "øk 1 maske på hver side av merket". Skjønner at du blir forvirret! Jeg regner med det står noe om økning langs knappestolpen også? Raglan betyr jo at det skal økes 4 ganger på runden, men du får jo bare 3 raglanøkninger siden du har knappestolpen i ene siden. Det må jo økes ved den også Anonymkode: ca697...9d3 Det står: Økn-v: Strikk venstre p inn under tråden mellom to m forfra og strikk tråden vridd r. Er det dette som blir økningen? Må si dette var en forvirrende oppskrift. Teskje, takk 😜 Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #34 Del Skrevet 29. september 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står: Økn-v: Strikk venstre p inn under tråden mellom to m forfra og strikk tråden vridd r. Er det dette som blir økningen? Må si dette var en forvirrende oppskrift. Teskje, takk 😜 Anonymkode: 370c6...666 Ja, det blir økningen ved stolpene Det de sier er at man skal plukke opp tråden mellom maskene (den på venstre p og den på høyre) for å danne en ny maske. Økning høyre og økning venstre ser litt ulike ut, og brukes typisk på hver sin side. Venstre: plukkes opp forfra og strikkes vridd rett. Høyre: plukkes bakfra og strikkes vanlig rett (så vidt jeg husker). Har du strikket vridd rett før? Anbefaler å søke det opp på YouTube, det er litt vanskelig å forklare skriftlig Anonymkode: ca697...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #35 Del Skrevet 29. september 2019 Jeg ordla med litt feil, denne metoden brukes til alle økninger, ikke bare ved stolpen Anonymkode: ca697...9d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 29. september 2019 #36 Del Skrevet 29. september 2019 Økninger høyre/venstre er fordi maskene skal danne en /\ mot masken i mellom. Det blir da 8 nye masker på hver rett-omgang siden ermene er sammenføyd på fire steder. Dette pleier å være litt vanskelig å forstå for en som ikke har gjort det før. Men en finner demo på Toutube Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #37 Del Skrevet 29. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det blir økningen ved stolpene Det de sier er at man skal plukke opp tråden mellom maskene (den på venstre p og den på høyre) for å danne en ny maske. Økning høyre og økning venstre ser litt ulike ut, og brukes typisk på hver sin side. Venstre: plukkes opp forfra og strikkes vridd rett. Høyre: plukkes bakfra og strikkes vanlig rett (så vidt jeg husker). Har du strikket vridd rett før? Anbefaler å søke det opp på YouTube, det er litt vanskelig å forklare skriftlig Anonymkode: ca697...9d3 Da er jeg tilbake. Jeg mener å ha strikket vridd rett før, tar høyre p på baksiden av masken, istedenfor den foran? er det det som menes? Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #38 Del Skrevet 29. september 2019 42 minutter siden, Kontormus skrev: Økninger høyre/venstre er fordi maskene skal danne en /\ mot masken i mellom. Det blir da 8 nye masker på hver rett-omgang siden ermene er sammenføyd på fire steder. Dette pleier å være litt vanskelig å forstå for en som ikke har gjort det før. Men en finner demo på Toutube Hva søker jeg på for at det skal bli riktig? Skjønte ikke helt hvorfor jeg må ha 5m vrangbord i starten og på slutten av p da.. Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 29. september 2019 #39 Del Skrevet 29. september 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva søker jeg på for at det skal bli riktig? Skjønte ikke helt hvorfor jeg må ha 5m vrangbord i starten og på slutten av p da.. Anonymkode: 370c6...666 HER ligger en video om hvordan du øker. Vrangborden er bare for å få penere avslutninger i begynnelsen og slutten på omgangen. Vanlig rettstrikk helt ut i kanten har tendens til å rulle seg innover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2019 #40 Del Skrevet 29. september 2019 1 minutt siden, Kontormus skrev: HER ligger en video om hvordan du øker. Vrangborden er bare for å få penere avslutninger i begynnelsen og slutten på omgangen. Vanlig rettstrikk helt ut i kanten har tendens til å rulle seg innover Ok. Takk På første bilde jeg la ut stod det at jeg skulle dele inn arbeidet. Og starte med 5m, 10 m, så 1 raglan. Men på bilde to står det strikk vrangbord, 1 økn-v, *strikk r til rett før raglan-m, økn-h, strikk raglan-m r, økn v *gjenta fra *til * 3 ganger. Så hvor mange m må jeg strikke før jeg starter på raglan og økninger? Anonymkode: 370c6...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå