Gå til innhold

Psyken og mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som sliter med angst, hvordan er det med dere og matinntaket? Grunnen til jeg spør sånn, er fordi jeg lurer på om det bare er psyken som spiller inn hos meg. 

Jeg sliter noe helt vanvittig med å spise for tiden. Blir kvalm etter måltid, får magesmerter - og blir generelt aldri sulten lenger. Blir også veldig raskt mett og får en følelse av at mat sitter fast helt nede i halsen (litt klumpfølelse). 

På grunn av dette så merker jeg at jeg kvir meg for å spise, men samtidig stresser jeg fordi jeg vet jeg spiser altfor lite.... Ond sirkel! Er en del sliten, kvalm, svimmel osv gjennom dagen og tenker det sikkert kan ha med det lave matinntaket å gjøre... 

Hvordan få i seg mer mat? Noen med gode tips?

Anonymkode: 52765...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg igjen der. Når angsten står på som verst så er mat det siste har lyst på. Blir ikke nødvendigvis kvalm, men mister apetitten, så spiser ikke.

For meg er det ikke noe jeg problematiserer fordi det skjer i avgrensede perioder, og etter et angstanfall kan jeg føle meg helt ok, og da er matlysten tilbake. Men om du har vedvarende angst, og går lang tid uten å spise så er det gjerne noe du bør nevne for behandler/lege dersom du er under behandling. 

Anonymkode: b26b9...ce1

Skrevet

Prøv å drikke kaloriene. Lag næringstette smoothies, melk med oboy, næringsdrikker fra apotek. Drikk med sugerør langt inn i munnen hvis du blir kvalm av smak. 

Prøv å ro deg ned før måltider, lag det koselig rundt deg og tenk lys. Lag noe enkelt og godt. Spis sakte og små biter.

Anonymkode: 6611a...4e4

• Liker 1
Skrevet

Hvordan snakker du til deg selv når du har angst? Hva har du angst for?

Har du prøvd rolig yoga og meditasjon før frokost? Og å få en rolig, hyggelig start på dagen. Gjør morgenen "angstfri" og prøv å hold på det utover dagen gjennom indre samtaler. 

Du må gjøre noe med angstnivået ditt. Smerter i magen kommer nok av at du spiser for sjelden.

Anonymkode: b724e...015

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...